monkeyfairy Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Jeg er 174 cm og hele 93.5 kg. Er 25 år og jente. Tror maks puls på meg skal være 195. Men hva betyr egentlig dette? Hva bør min hvilepuls ligge på? (og når er det man skal ha hvilepuls? Når man ligger?) Og hva bør pulsen min ligge på for å ha best mulig fettforbrenning? Mange spørsmål! Er litt dårlig i regning, så hadde vært fint om du (dere) kunne legge til svaret også Om det er noen som vet da Også hadde det vært kjempeinteressant å vite hva deres puls ligger på!
Gjest Tigress Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 (endret) Det er ikkje sikkert din makspuls er på 195. Eg går ut i frå at du har rekna 220-25=195? Vel, det er berre ei grov skisse. For å finne ut kva som er makspulsen din må du stå på alt du kan i nokre minuttar, og så telle pulsen din - det er makspulsen. Vidare er det vel rekna som normalt med puls om lag 70-90 for kvinner, trur eg. Men det er eigentleg heilt uinteressant - det er DIN puls som er interessant, og den må du finne fram til sjølv. Når det er gjort kan du rekne ut kva som er fettforbrenningssona di. Den er vel på 60-70% trur eg, men er ikkje heilt sikker. Du brenn mest ved 75% av makspuls, men det er så hardt å halde lenge at det samla kaloritapet ofte blir større om du tren lettare og lenger. I alle fall: 60-70% er ein intensitet der du peser litt, men fortsatt kan halde ein samtale gåande. Beklager at eg ikkje er meir spesifikk, men dette er så individuelt at det ikkje er noko poeng å vere så generell. Ta gjerne kontakt med meg når du kan gje meg nokre tal, så kan eg hjelpe deg derfrå. Ta kvilepulsen din og finn ut kva pulsen din er når du peser OG prater! Du spurte også om vår puls: Kvilepuls: høgt førtitall, ca. 48 Makspuls: ca. 210 Arbeidspuls langtur: 164-170 Arbeidspuls intervalldrag: 177-188 Syregrense løp: 194-5 Syregrense sykkel: 184-5 Som du ser har eg eit utruleg langt arbeidsintervall mellom kvilepuls og makspuls, men for meg er dette heilt normalt og også heilt stabilt! Samanlikning av puls er så og seie heilt meiningslaust! Endret 1. mars 2008 av Tigress
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Hvis man har hvilepuls på ca 50 er man da i middels god form? Eller sier hvilepulsen ingenting om formen?
monkeyfairy Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har pulsklokke, og har hvilepuls på 75-80. Hvordan skal gjøre det for å finne makspuls? Hoppe og sprette som en gal på gulvet? Pulsklokken har stilt inn at makspulsen min er 195 - bare 220 - alder. Jeg trente nettopp 35 min på sykkel, fart på gjennomsnittlig 30 km/h (tror jeg det skal hete), 2 mil. Da forbrant jeg 428 kalorier etter det klokken viser. Kun 35% fett ble forbrent. Hadde en gjennomsnittspuls på 158 (81% av makspuls?). Er det så at jeg bør ligge på 75% av makspuls for å forbrenne fett. Dvs at om jeg går etter 195 i puls del på 100 gange 75 - 146 i puls? Takker for svar
Gjest Tigress Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Hvis man har hvilepuls på ca 50 er man da i middels god form? Eller sier hvilepulsen ingenting om formen? Til en viss grad kan det seie noko om formen. Viss ein tek 500 kvinner med 50 i kvilepuls, så vil nok dei fleste av dei vere i brubar form. Men det kan også vere nokre av dei som har 60 i kvilepuls og som er i betre form enn dei fleste med 50 i kvilepuls. Det kan også vere nokre av desse 500 som har kyssesjuken, ikkje har fått trene på eit år, men som har kvilepuls på 45... Kjærasten min til dømes har 28 i kvilepuls, og ville vere valdsamt undertrena med 45 i puls. Eg har jo om lag 50 i kvilepuls, og det er heilt normalt. Men, då eg byrja trene hadde eg nærare 70 i kvilepuls, og det er som eg skreiv over, også innafor det normale for kvinner. Det som verkeleg seier noko om form er kordan kvilepulsen endrar seg med trening - etterkvart vil kvilepulsen synke, og det er teikn på at hjartet blir sterkare. Pulsen i seg sjølv seier veldig lite, men det som er interessant er kor raskt pulsen synker etter ein innsatsperiode. Eg brukar eit døme: Månad 1 trener eg med 188 i puls, etter ti sekund kvile er pulsen nede i 166. Månaden etter trener eg igjen med 188 i puls, men etter ti sekund er pulsen nede i 154. Då har eg hatt framgang. Eg har veldig langt arbeidsintervall frå kvilepuls til makspuls, og dei fleste reglar fungerer ikkje på meg. Ut i frå makspuls skulle eg då vere ca. 15 år gamal, og det er eg ikkje... Eg har brukt mykje tid på å lære meg kordan pulsen min oppfører seg, og i byrjinga var eg mykje frustrert av di eg syntes pulsen viste at eg var i dårlegare form enn eg trudde. Meir kunnskap har lært meg at dette er utruleg individuelt, og at eg nok er litt utanfor normalen rett og slett..
Gjest Tigress Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har pulsklokke, og har hvilepuls på 75-80. Hvordan skal gjøre det for å finne makspuls? Hoppe og sprette som en gal på gulvet? Pulsklokken har stilt inn at makspulsen min er 195 - bare 220 - alder. Jeg trente nettopp 35 min på sykkel, fart på gjennomsnittlig 30 km/h (tror jeg det skal hete), 2 mil. Da forbrant jeg 428 kalorier etter det klokken viser. Kun 35% fett ble forbrent. Hadde en gjennomsnittspuls på 158 (81% av makspuls?). Er det så at jeg bør ligge på 75% av makspuls for å forbrenne fett. Dvs at om jeg går etter 195 i puls del på 100 gange 75 - 146 i puls? Takker for svar Makspuls: finn ein lang bakke og spring opp. Spring sjølv om du ikkje orkar meir, pusten skal gå som ein dampmaskin. Etterkvart vil pulsklokka stoppe opp på eit høgt tal, det er makspulsen din. Er du utrent bør du kan hende la vere, det er hard belastning på kroppen. Desse tala dine ser litt rare ut. Trena du intervall? 75% brenn mest feitt, men dei færraste klarar å halde eit slikt tempo over lengre tid, det er difor ein brukar intervalltrening. Kordan kjente du deg under treninga? Kunne du prate? 35% fett er rett bra, det.
monkeyfairy Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Makspuls: finn ein lang bakke og spring opp. Spring sjølv om du ikkje orkar meir, pusten skal gå som ein dampmaskin. Etterkvart vil pulsklokka stoppe opp på eit høgt tal, det er makspulsen din. Er du utrent bør du kan hende la vere, det er hard belastning på kroppen. Desse tala dine ser litt rare ut. Trena du intervall? 75% brenn mest feitt, men dei færraste klarar å halde eit slikt tempo over lengre tid, det er difor ein brukar intervalltrening. Kordan kjente du deg under treninga? Kunne du prate? 35% fett er rett bra, det. Ja, jeg klarte fint å føre samtale. Trente på ergometersykkel/kondisjonstrening. Blir ikke så sliten om jeg må holde pulsen under 170... Da tar det jo evigheter å sykle 2 mil! Skal teste dette med makspulsen :) Tusen takk for alle svar!
Malibulita Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Hvordan du kan finne makspuls ved å løpe i motbakke: Bakken bør ha jevn stigning, og være ca 1-1,5 km lang. Først må du varme godt opp, sånn at kroppen din er klar til å yte. - Løp oppover i tre minutter, så jevnt og fort du klarer. Legg merke til hvor du er etter 1 og 2 minutter. - Uten å ta pause jogger du ned til starten. - Løp opp igjen, sørg for å passere punktene til samme tid som sist. Når du har løpt i 2.5 minutter øker du til maks intensitet, sånn at du er helt utmattet. - Ta pulsen med en gang du stopper opp. Dette er steinhardt, men du kommer mest sannsynlig opp i makspuls!! Sørg for at bakken ikke er brattere enn at du makter å gjennomføre, men litt bratt må den være. Og rett etter testen må du jogge deg ned i puls, så det ikke svartner for deg..
Cognizance Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Er det så at jeg bør ligge på 75% av makspuls for å forbrenne fett. Den mest effektive måten å forbrenne fett på er intervalltrening, der du ligger på 90-95% av makspuls i for eksempel 3-4 minutter, med like lange pauser innimellom.
monkeyfairy Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2008 Hvordan du kan finne makspuls ved å løpe i motbakke: Bakken bør ha jevn stigning, og være ca 1-1,5 km lang. Først må du varme godt opp, sånn at kroppen din er klar til å yte. - Løp oppover i tre minutter, så jevnt og fort du klarer. Legg merke til hvor du er etter 1 og 2 minutter. - Uten å ta pause jogger du ned til starten. - Løp opp igjen, sørg for å passere punktene til samme tid som sist. Når du har løpt i 2.5 minutter øker du til maks intensitet, sånn at du er helt utmattet. - Ta pulsen med en gang du stopper opp. Dette er steinhardt, men du kommer mest sannsynlig opp i makspuls!! Sørg for at bakken ikke er brattere enn at du makter å gjennomføre, men litt bratt må den være. Og rett etter testen må du jogge deg ned i puls, så det ikke svartner for deg.. Ah....finnes det en grei måte for en på 93 kg og finne makspulsen? Jeg har ikke krefter nok til å springe tulling. Når jeg gikk i oppoverbakke her om dagen (som var et stykke, og veldig slitsomt), så hadde jeg 185 ca.
Malibulita Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Ah....finnes det en grei måte for en på 93 kg og finne makspulsen? Jeg har ikke krefter nok til å springe tulling. Når jeg gikk i oppoverbakke her om dagen (som var et stykke, og veldig slitsomt), så hadde jeg 185 ca. Man skal virkelig pumpe seg for å finne makspulsen, og veldig slitsomt er ikke nok.. det skal være så slitsomt at du nesten stuper! Men om du føler at du har så dårlig form at du rett og slett ikke makter, kan du jo prøve å mildne testen litt.. Du kan jo forsøke å løpe der det er tilnærmet flatt, og gå ned litt på tid. Løp så hardt og langt du klarer, så du føler at du er helt pumpa, når du rett og slett ikke makter mer snur du og jogger tilbake. Løp en gang til, og ta pulsen. Det er ganske viktig at du løper to drag med en liten "joggepause" mellom, er ikke helt sikker på hvorfor. Men finne makspuls uten å løpe, det tviler jeg på at du klarer, desverre! Endret 3. mars 2008 av Malibulita
Gjest Wildcat Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 (endret) . Endret 30. juni 2008 av Wildcat
monkeyfairy Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2008 Tusen takk for svar wildcat. Jeg sjekka litt i går. Løpte opp en bratt bakke 8 (ca. 2 1/2 min) etter å ha gått i 1 time, og fikk makspuls på 194. Syklet 2 mil på ergometersykkel i 37 min. Måtte være skikkelig treig enn hva jeg er vant med, og hadde makspuls på 159 og gjennomsnittlig 148. Forbrente 406 cals og 45 % fett. Så sykla som en tulling på ergometersykkel - 5 km på 7 minutter - hadde da makspuls på 186, og gjennomsnitt på 174. Forbrente da 108 cals og kun 25% fett. Det vittige er at da jeg trente styrkeøvelser (som sit-ups etc), så var makspuls på 154 og gjennomsnittet var 135. Forbrente da 50% fett!!! Da lå jeg på 69% av makspuls. Herrejesus - betyr dette at jeg ikke kan ha høyere puls enn 135 for å forbrenne mest fett? Jeg når jo den pulsen om jeg bare beveger meg rundt i huset! Og - hvor mange prosent fett av forbrente kalorier er det høyeste man kan komme på? Mer enn 50 %?
punkyB Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Du har jo bare en makspuls og det er den høyeste målingen du har hatt. Litt usikker på om du klarte å presse maks i løpinga så kanskje makspulsen din er litt over 194, kanskje 196. Jeg har målt makspuls på sykkel og det kan du også gjøre. Viktig at du bruker litt tid på dette - dvs. du må varme skikkelig opp som det er beskrevet i tidligere innlegg. Det aller beste er å gå et sted å få målt makspuls - feks. NIMI i Oslo. Er også greit å vite din anearobe terskel - dvs. grensenfor når musklene begynner å surne. Da får du også beskjed om de ulike pulssonene dine. Hvilepulsen bør du måle med en gang du våkner når kroppen er skikkelig avslappet. En god indikasjon på at formen bedrer seg er at hvilepulsen går ned - samt at du går raskere ned i puls etter øktene/treningen. Her kan du jo lage deg testrunder - du har en fast runde du trener så kan du følge utviklingen i tid kontra puls.
Gjest Tigress Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Eg trur du kan rekna makspulsen din om lag 196 - du fekk 194 då du sprang, og 186 på sykkel - ein brukar liggje om lag ti slag under på sykling, så det kan stemme ganske bra. Det kan passe at du brenn mest feitt ved låg intensitet, eg gidd aldri å liggje i den sona, det er så keisamt... Trur 50% er bortimot maks av det du kan vente, så lenge du ikkje går i ketose, men det er ikkje å anbefale. Det erein del som gjer det, men eg meiner det er betre å svi feitt litt treigare og heller gje kroppen moglegheit til å verke som den er bygd til.
Gjest Wildcat Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Måling av makspuls: Man bør absolutt få målt makspuls med en "fagkyndig" til stede, spesielt når man ikke er topptrent. Det ER faktisk en veldig stor påkjenning for kroppen å gjøre det. Makspuls kan måles med løping, sykling, langrenn etc etc... Men det er vitkig å være obs på at makspulsverdiene man får avviker fra hverandre med ca 5-10 slag. F.eks kan målt verdi når man tester på sykkel ligge lavere enn ved langrenn. Angående fettforbrenning: "Fettforbrenningssoner" er avleggs teori Man forbrenner mest totalt (karbohydrater og fett) ved høyintensiv trening (85-95 % av makspuls), da med overvekt av karbohydrater/glykogen fra muskelcellene. Likeledes forbrenner man mest fett ifht karbohydrater ved lav puls - ligger du stille på sofaen er det stort sett fett som brukes som energi. Men det totale energiforbruket er selvfølgelgi langt mindre når man ligger på sofaen enn når man er ute i skogen og løper intervaller Høyintensiv trening krever mer av kroppen i restitusjonsfasen (høyere energiforbuk) og gjør at du kan flytte den anaraobe terskelen din (anarob terskel er når du får melkesyre). Høyere innslagspukt for anarob terskel er ekstremt positivt for den generelle kondisjonen din. Bedre kondisjon øker basalforbrenningen din, noe som gjør at du forbrenner mer de timene du ikke trener. Summa sumarum vil derfor høyintensiv trening forbrenne mer fett enn lavintensiv. Artikkel om emnet: http://www.iform.no/pub/art.php?id=285 Hvis du er utrent er det likevel ikke å anbefale å begynne å trene knallhardt og høyintensivt med en gang. Begynn med lavere intesitet og øk etterhvert som du føler at kroppen tåler det. Man bør heller ikke kjøre høyintensiv intervalltrening hver dag - det trengs 2-3 hviledager mellom siden det er stor påkjenning for kroppen. Ønsker man å løpe/sykle osv utover det er lavintesiv trening (restitusjonstrening) fint :-) EDIT: Hvis du er ute etter å øke forbrenningen din er det også veldig bra med tung styrketrening. Økt muskelmasse gir økt basalforbrenning i tillegg til at det er veldig energikrevende å både trene tung styrke og det er høyt energiforbruk i restitusjonsfasen. Endret 5. mars 2008 av Wildcat
monkeyfairy Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 6. mars 2008 Tusen takk for veldig bra svar! Nå er det faktisk ikke mer jeg lurer på om puls....for denne gang! hehe Takker igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå