Gå til innhold

Hvordan oppføre seg sammen med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i dyr, men har ikke så mye erfaring med hunder.

Hvordan går jeg fram når jeg skal lufte/passe/møte hunder for at de ikke skal bli redde, for at de skal bli trygge på meg etc?

Har dere noen grunnleggende tips, eller lenker til sider der jeg kan lese om dette?

Jeg tenker ikke på hundehold, valg av rase etc, mer hvordan en skal oppføre seg rundt hund.

Videoannonse
Annonse
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Det første du bør gjøre, er i hvertfall å la hunden hilse på deg, og ikke motsatt. Sett deg ned på huk, ha gjerne en godbit i hånden, og ikke se den direkte i øynene. Når den så kommer bort, kan du ta kontakt; klø den litt i brystet eller bak ørene. Ikke la hånden komme ovenfra/forfra hvis du skal stryke den på hodet, for det kan av noen hunder oppfattes som truende.

Hvis en hund hopper opp, skal du rett og slett snu deg så du står med ryggen til den, for da mister den gjerne interessen, siden formålet er å komme opp til ansiktet på deg. :)

Skrevet

for det første må du ikke stirre en hund inn i øynene, for dette virker veldig truende...

skal du hilse på en hund, så sett den ned på huk, og strekk fram hånden så hunden får luktet på deg... ikke se hunden i øynene!!

Skrevet

Den beste måten å møte en hund på er å overse den litt til å begynne med. Skal du hilse er det mest uhøflige/ truende du kan gjøre å gå rett mot hunden mens du ser den i øynene, og så bøyer deg over den og klapper på hodet. Noe som er veldig naturlig for oss mennesker. Gjør en aldri så liten bue når du går den i møte, ikke se direkte på den og stopp med litt av siden til den. Sett deg på huk eller bli stående og la den lukte på deg. Klapp forsiktig med hånden fra siden) hvis den inviterer til det.

Det første møtet avgjør ofte hvordan hunden ser på deg resten av livet. Mange hunder avgjør i løpet av brøkdelen av et sekund om de liker et menneske eller ikke, noen raser er mer sånn enn andre. En morsom utfordring. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...