VesleBråka Skrevet 3. mai 2003 #1 Skrevet 3. mai 2003 Årsaken til at den nye hundeloven er så krass, er fordi blandt alle fline hunde-eiere finnes det teite hundeeiere, som ødelegger for alle de flinke og ansvarlige. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=57940 Dette minner mye om innvandrerdebatten, hvor noen få slemme (kriminelle..velferdsutnyttere..æresmordere...kvinneundertrykkere.. kanskje terrorister etc.) ødelegger for de mange ikke-slemme, som lever normale liv med jobb og familie uten ekstreme syn i noen retning. Hvis de som tilhører interessegruppa "hundeeier" kunne ta ansvar for å ordne opp i egne rekker, så hadde man ikke trengt storebror til å sette ned foten. Sålenge man lar anarki herske, må det reageres. Det kan også dras en parallell til palestina-israel kontroversen, hvor palestinere som gruppe uten samkjøring har enkelte som er årsak til mye faenskap, til verste for palestinere flest i det store politiske bildet.
Silfen Skrevet 3. mai 2003 #2 Skrevet 3. mai 2003 Bra med strengere hundelov! Jeg syns det er SOLEKLART at hunder som biter skal avlives.
Gjest Kira Skrevet 3. mai 2003 #3 Skrevet 3. mai 2003 Hva hvis det var barnets feil at hunden bet? Da vil jo hunden bli uskyldig dømt og bøte med livet?
Gjest Lea Skrevet 3. mai 2003 #5 Skrevet 3. mai 2003 Jeg er ikke enig med deg Starfish! En hund som blir mishandlet vi ALLTID prøve å forsvare seg.
Sharissa Skrevet 3. mai 2003 #7 Skrevet 3. mai 2003 Selv om man har en hund som er aldri så snill og veloppdragent, så er et dyr aldri 100% trygt. Hvis hunden føler seg truet så vil den forsvare seg, det ligger i dens natur. Derfor bør de som har hunder (og dyr generelt) passe nøye på når hunden er sammen med barn, og i hvertfall ALDRI la barnet være alene med hunden før det er stort nok til å forstå hvordan den skal behandles. Jeg tror i mange tilfeller det er barnets skyld (elle eieren fordi h*n ikke passet godt nok på) at hunden biter, ikke fordi barnet vil være ondskapsfullt, men fordi det er for lite til å forstå rett og slett
Gjest Kira Skrevet 3. mai 2003 #8 Skrevet 3. mai 2003 Det er aldri barnas feil. Du mener det, ja? Skal vi se et eksempel på det. Jeg har en venninne som har en bror på rundt 8 år nå regner jeg med han er. Vi satt oppe og pratet, plutselig hørte vi et hyl nede, hunden sov i burdet sitt som den pleide, og der hadde broren tatt en pinne og begynt å stikke den inn i øret på hunden. Og tok og dro ut teppet hans, og begynte å dra den i bakbenet og halen. Og denne hunden var godt dressert. Hvordan hadde du reagert hvis ungen din kom bort til deg mens du sov og begynte å slå deg med pinner og stikke deg inn i ører/neser? Samtidig ved å lugge deg og dra av deg dynen. Hadde du vært like blid?
Silfen Skrevet 3. mai 2003 #9 Skrevet 3. mai 2003 Det er fremdeles ikke barnets feil. Da er det foreldrenes feil. Gode foreldre lærer ikke opp sine barn til å mishandle dyr.
Gjest Kira Skrevet 3. mai 2003 #11 Skrevet 3. mai 2003 Det er fremdeles ikke barnets feil. Da er det foreldrenes feil. Gode foreldre lærer ikke opp sine barn til å mishandle dyr. Det er jo nettopp slik små barn er, Starfish!
Kipa Skrevet 3. mai 2003 #12 Skrevet 3. mai 2003 mulig det er foreldrenes feil, de bør absolutt lære opp barn til å behandle dyr med respekt!! Det står ingenting om hva denne jenta har gjort hunden før den bet....jeg er litt opptatt av det jeg, det må jeg innrømme..! Men den dama som eier hunden kan jo heller ikke fortsette med å bare slippe den ut løs i hagen, der er jeg helt enig. denne hundeeieren har i hvertfall ødelagt for oss som har border colie, som jeg aldri har hørt eller sett gjort noen andre noe vondt. Hun bør så absolutt får en saftig bot, men avlive hunden for at eieren er dårlig skikket, det synes jeg blir feil! jeg gruer meg til å gå tur med hunden min etter dette, og annen ting- hvorfor i helv... er dette et førstesideoppslag, det er jo bare med på å skape en unødvendig redsel for denne rasen.
Silfen Skrevet 3. mai 2003 #13 Skrevet 3. mai 2003 Et barn på 8 år er ikke "lite" . Det er bevisst sine handlinger og har et grunnlag, lært fra foreldre, til å skille rett og galt. Hadde det vært et barn på 2 år, som hadde gjort det samme og hunden hadde bitt, da hadde det vært helt og holdent hundens feil.
Gjest Duchess Skrevet 3. mai 2003 #14 Skrevet 3. mai 2003 Et barn på 8 år er ikke "lite" . Det er bevisst sine handlinger og har et grunnlag, lært fra foreldre, til å skille rett og galt. Hadde det vært et barn på 2 år, som hadde gjort det samme og hunden hadde bitt, da hadde det vært helt og holdent hundens feil. Hvorfor det, Starfish ? Om et barn på 2 år (eller 8, for den saks skyld) plager en hund, er det helt naturlig at den vil bite for å forsvare seg. Hva annet skal den gjøre ? Jeg er mot den nye hundeloven, mot avlivning av dyr som biter første gang, i de tilfeller man ikke vet hvorfor hunden beit.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 #15 Skrevet 3. mai 2003 Si meg, Starfish, er du klar over hva du egentlig sier? Om det er sånn at det er foreldrenes feil hver gang en unge (vel å merke en som er gammel nok) tirrer opp ei bikkje så den biter, sier du samtidig at det er eierens feil (så lenge bikkja er gammel nok) at bikkja tyr til bruk av tenner. Det er aldri mulig for foreldre, med mindre de låser ungene inne, å forhindre at ungene på bakgrunn av nysgjerrighet og utforskingstrang på et eller annet tidspunkt vil komme i kontakt med dyr, og da kanskje med en uheldig tilnærming. Likedan er det aldri mulig for en eier å fjerne hundens naturlige instinkter, hverken når det gjelder å forsvare seg selv eller evt mat og eiendom. Så langt meg angår er dette heller ikke ønskelig. Om det i fremtiden skulle bli slik at mine bikkjer skulle kunne avlives direkte pga at en unge fremprovoserer en situasjon hvor han/hun blir rispet eller bitt, har det gått altfor langt. Og da er det i tillegg, etter din argumentasjon slik at foreldrene til ungen har gjort seg skyldig i å forsømme oppdragelsen, mens det er jeg og bikkja som må ta straffen. Synes du dette er rettferdig? Eller er det ikke så nøye med rettferden så lenge foreldrene slipper å ta ansvar?
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 #16 Skrevet 3. mai 2003 Starfish, INGEN barn gjør akkurat som de blir opplært til...
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 #17 Skrevet 3. mai 2003 Hvis hunden min skal avlives for å bite drittunger som behandler den dårlig, skal jeg ihvertfall sørge for å lære bikkja å bite godt, hardt og lenge. Ikke snakk om at den skal dø for en skramme.
VesleBråka Skrevet 3. mai 2003 Forfatter #18 Skrevet 3. mai 2003 Dere har sklidd helt ut for lenge siden, poenget er ikke å diskutere enkeltsaker om hvem sin feil det var, det gjør ikke politikere eller lovverk heller, men å se på de store linjene.. Sålenge det finnes dårlige hundeeiere, må lovverket reagere for å stramme inn tendenser. Det vil alltid være saker hvor systemet ikke er helt på nåla, men I DET STORE OG HELE vil det nye systemet i det minste hindre mannevonde hunder fra å tygge på nabobarna. I noen tilfeller vil det skjære for snevert og slå ned på hunder hvor det ikke entydig er hundens feil, til forskjell fra idag hvor det skjæres for bredt og det nesten alltid er barnets feil (sett ut ifra hvor straffen plasseres..). HVIS hundeeier organisasjonene (norsk kennelklubb og hva de nå heter alle sammen) kunne ha sett at dette ikke er akseptabelt og endring trengs, sluttet med kverrulering over bittesmå detaljer, lagt frem lovendringsforslag selv, og ikke nærmest eksludert seg selv fra prosessen pga. nekter å forhandle, kunne de ha fikset dette for flere år siden uten å få en lov de misliker sterkt tredd ned over ørene. Talentløse får hva talentløse fortjener... behovet for loven er overmodent, og det er hundeeier org som har trenert hele prosjektet, og se hvor mye de oppnådde...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 3. mai 2003 #19 Skrevet 3. mai 2003 Det neste blir vel at vi må betale hundeskatt igjen. I følge norsk straffelov OG norsk pedagogikk så er barn under 15 år fortsatt barn, som ikke kan gjøres til ansvar for sine handlinger - bevisste eller ubevisste. De er fortsatt lekende barn, og har ikke all den erfaring av rett og galt - farlig og trygt, slik en person over barnestadiet har. At det begynner å bli bevisst at det eksisterer grenser - ja - men det er en helt annen sak. Bygger du et hus, så er det fortsatt en byggeplass til det er ferdig bygget, med tak og skorstein. Å argumentere at det fortsatt ikke er barnets feil, men foreldrenes, det hjelper jo ikke så mye for hunden som like forbannet blir avlivet. Kanskje det er jeg som er dum, men jeg har vansker for å se den humane logikken her. Ikke for det, vi lever i et land hvor også mennesker dømmes uten skjellig beviselig grunn, kun på indisier og medieomtale. Det virker faktisk som det er VG og Dagbladet som bestemmer lovene her i landet, sammen med en gjeng inkompetente politikere. Å straffe en hund for at den biter, uten å vurdere situasjonen er HELT bak mål, og høres nesten kriminaliserende ut i seg selv. Jeg er litt nyskjerrig på hvordan utfallet blir om den biter en voksen person som slår den, eller hiver stein. Skal den fortsatt avlives?
Gjest sexysadie Skrevet 4. mai 2003 #20 Skrevet 4. mai 2003 Denne hundeloven vil virkelig skape trøbbel.Rører noen hunden min er de virkelig ille ute....... Jeg tar meg ikke fem øre for å rydde opp i trynet på folk.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå