Gjest undrer Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Trenger noen inspill fra andre.Hvordan løse dette praktisk? Mor bor i enebolig med 4 barn. Ex og far til de 2 yngste ønsker å flytte inn i boligens generasjonsdel(50m2) Barna vil fortsatt ha soverom og base i mors hus.Begge parter ønsker det beste for barna,men hvordan i all verden ordner vi dette praktisk?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Synes dette hørtes ut som en kjempefin ide jeg. Da har jo barna mamma og pappa i "samme hus". er vel sånn Anita Skorgan og Jahn Teigen gjorde det i sin tid også.
Gjest undrer Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Synes dette hørtes ut som en kjempefin ide jeg. Da har jo barna mamma og pappa i "samme hus". er vel sånn Anita Skorgan og Jahn Teigen gjorde det i sin tid også. Jeg syns også det er en flott idè,men det er det praktiske rundt det.Vi blir jo på en måte samboere igjen da...og hvis barna spiser hos far og kommer inn til mor for å legge seg...blir det ikke forvirrende?
Nabodama Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Jeg syns også det er en flott idè,men det er det praktiske rundt det.Vi blir jo på en måte samboere igjen da...og hvis barna spiser hos far og kommer inn til mor for å legge seg...blir det ikke forvirrende? Og hvordan blir situasjonen hvis en av dere/begge får ny kjæreste, etterhvert kanskje også samboer? Hva vil de nye kjærestene synes? Hvordan vil dere reagere på at den andre får ny kjæreste, og dere er så tett innpå? Hvordan vil barna reagere? Ettersom dere bor så tett, vil det kanskje være rart for dem også.
Balooa Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Jeg syns det virker som en fin idé, i teorien bor dere jo ikke sammen (med tanke paa nye partnere osv.) men likevel naerme nok til at det er kjempepraktisk, og sikkert mye bedre for barna.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Da må du regne med å ikke bli ansett som enslig forsørger. Var en sak der et par gikk fra hverandre. De hadde en enebolig på to etasjer. De fysisk stengte adkomsten mellom etasjene slik at det ble to separate enheter. De ble ikke ansett som enslig forsørger så skatteklasse 2, barnetrygd for et barn ekstra osv ble ikke gitt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Og alt skal regnes på i penger?? Hvis denne løsningen er den beste for barna, så skal man altså ikke gjøre det på den måten fordi man da ikke klarer å skrape til seg mere penger fra staten??? Pussig... Til ts: Ta en prat, og bli enige om rutiner! Er det greit for han, deg og barna at de kan fly frem og tilbake som de vil. Ellers skal dere dele opp uka slik som dere antagelig ville gjort ellers. Tenker også på at løsningen ikke bør være midlertidig. Flyttet fra avgårde igjen, kan det kanskje oppleves som et nytt brudd fra barnas side. Ellers høres det jo egentlig ut som en veldig flott løsning da! Tror ikke det vil være forrvirrende for de å spise et sted, og sove et annet Det går nok bra!
:-) anna Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Om dere voksne takler det, er det jo absolutt det aller aller beste for barna!! Men det er jo en del praktiske ting og problemstillinger å tenke gjennom da! Både de praktiske tingene som hvor er barnet når og hvem har ansvar når. Flytende grenser eller faste rutiner. (Middag hos pappa partalsukene og mamma oddetallsukene) Om dere ikke har faste rutiner kan man risikere å fremdeles være "gift" fordi man uansett må sjekke alt med eksen. ("Kan jeg jobbe lenge i dag eller skal du på trening?!") Det største problemet tror jeg blir om en av dere får ny partner. det er ikke sikkert at vedkommende synes det er kjempestas å bo i samme hus som eksen. Og med to barn sammen, felles hage og felles hus så betyr det jo at man må ha en stor del av livet felles også. Og hvordan vil det være å ha den nye partneren vegg i vegg for den andre parten? Jeg synes godt dere kan gå for det, men da bør dere også ha snakket sammen om hva dere gjør om dette, av en eller annen grunn, ikke går. Om det kommer inn en ny kjæreste som misliker dette sterkt, eller som synes deler av det ikke funker f.eks. Dere må også snakke om hva man har noe med og hva man ikke har noe med. (Middagsmenyen hos den andre, rot inne hos den andre eller i utearealene, grenser o.s.v) Men for ungene er jeg sikker på at det vil være helt strålende. Og det er også mengder av andre positive ting ved det. Man har jo noen i hus som man kjenner og kan stole på. For kvinnen vil det være en trygghet å ha en mann i huset. Og begge vil jo få ha en hverdag sammen med ungene sine, ikke bare en halv hverdag.
Gjest undrer Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Da må du regne med å ikke bli ansett som enslig forsørger. Var en sak der et par gikk fra hverandre. De hadde en enebolig på to etasjer. De fysisk stengte adkomsten mellom etasjene slik at det ble to separate enheter. De ble ikke ansett som enslig forsørger så skatteklasse 2, barnetrygd for et barn ekstra osv ble ikke gitt. Skal begynne på skolebenken igjen til høsten.Den muligheten har jeg nå siden jeg har blitt alene.Dessuten er en av grunnene til bruddet elendig kommunikasjon mellom oss.Er derfor veldig engstelig for at vi skal ramle tilbake i gamle mønstre...så kanskje for meg at vi bodde i samme nabolag,ikke vegg i vegg...
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Og alt skal regnes på i penger?? Hvis denne løsningen er den beste for barna, så skal man altså ikke gjøre det på den måten fordi man da ikke klarer å skrape til seg mere penger fra staten??? Pussig... I en ideell verden har du helt rett. I virkelighetens verden skal man fortsatt betale regningene sine, og sette mat på bordet til barna. To husholdninger istedenfor en er naturlig nok dyrere enn en, og det er ikke alltid det løser alle problemer å "bare få seg en jobb", slik du sikkert vil svare nå. Det er også barnas beste at de ikke er fattige, og at ikke foreldrene sliter seg ut for å forsørge dem. Trådstarter: Du blir ikke enslig forsørger på denne måten. Ta det med i betraktningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå