Gjest ikke oppgitt denne gang Skrevet 3. mai 2003 #1 Del Skrevet 3. mai 2003 Vi skal kjøpe bolig. Jeg oppdaget at sambo holdt informasjon skjult for meg. På visning ble han oppmerksom på at en del av gulvet mellom kjeller og første etajse er fuktskadet. Til meg sa han ingenting, selv om jeg spurte så benektet han at han hadde undersøkt det. At det var fukt i kjeller visste jeg. Så da han snakket med selger for noen dager siden, overhørte jeg samtalen og der kom det fram at det er fukt i gulvet som samboer har oppdaget. Det er jeg som satser mest økonomisk. Han har ingenting å tape. Hva gjør jeg? Tror han kanskje anser fukten som en bagatall, som han skal ordne, men at han ikke vil uroe meg slik at salget ikke blir å finne sted. (Det er liksom drømmestedet.) Men jeg vil gjerne bli informert. Som det er nå er jeg urolig, for det er kanskje flere feil med boligen. Og jeg har ikke evne til å ta opp stort mer lån... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 #2 Del Skrevet 3. mai 2003 Sett ned foten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 3. mai 2003 #3 Del Skrevet 3. mai 2003 Skjønner godt at du reagerer. det er jo en stor ting og ta opp lån og kjøpe hus. og det er fordel og vite mest mulig før man kjøper, for det er innmari surt og finne masse feil etter at lånet er tatt opp og alt er i orden. et vennepar gjorde dette, og når de solgte huset satt de fremdeles igjen med en del gjeld. så det og ta opp huslån bør man ikke forhaste seg med. kan du ikke bare si til han at du overhørte han og så si at du også vil ha informasjon. ikke bare fordi du skal ta opp hoveddelen av lånet, men dere kjøper vel bolig sammen og ikke bare han. samboern minkan også være litt sånn, og det er ikke lett, men nå har ikke vi noe huslån enda heller. Du kjenner ingen andre du kan ta med på visning da, som du vet kan litt og som dere begge stoler på. Ønsker deg lykke til både med husjakt og han, håper dere får litt klarhet i ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 3. mai 2003 #4 Del Skrevet 3. mai 2003 Det lureste dere kan gjøre er å få en fagmann til å se på huset. En såkalt befaring (av ekspert) - der alt gås grundig gjennom. Vet ikke hva det koster, men er verd prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare meg 79 Skrevet 3. mai 2003 #5 Del Skrevet 3. mai 2003 Tror ikke jeg hadde kjøpt bolig med han :x Jeg ville fått med meg en nøytral person, som kunne vært med og sett på huset. Selv om det er drømmehuset er det ikke sikkert at det lønner seg og kjøpe det visst det er vannskader i det LYKKE TIL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest bårdsen Skrevet 4. mai 2003 #6 Del Skrevet 4. mai 2003 Håper at du klarer å få til en dialog med kjæresten din. Klart du må få rede på om det er råte/fukt i huset. Og jeg spør meg selv - hvorfor skal han holde tilbake informasjon for deg? Det lukter litt. Hvis dere skal satse sammen krever det en smule åpenhet - også om råte i gulv. Etter litt erfaring vet jeg at råte/fukt kan bli MEGET dyrt å fjerne. Dessuten det som også er MEGET viktig. Er dere ikke gift, lag samboerkontrakt. Her har du ALT å tape om forholdet ikke går, særlig ettersom du skal betale alt/mesteparten. Det er som med arv/penger - lag avtaler. Da blir det mindre bråk når det engang må tas opp.Og hvis det ikke må tas opp er jo bare avtalen der. Et papir i bankboksen lager ikke mye bråk. Hva har du å tape på å lage en avtale som sikrer deg, ingenting. Du har derimot alt å vinne. Jeg levde engang i et forhold hvor vi ikke hadde noen avtaler, flyttet sammen - og forholdet skar seg etter 5 år. Vi hadde kjøpt leilighet sammen, men i hennes navn, hun studerte-jeg jobbet og betalte. Hvem tapte - jeg, mye! Hun ble sittende igjen med leiligheten. Så neste gang(forhold/flytte sammen) var utgangspunktet å lage en avtale. Vi flyttet sammen, lagde avtale - og så giftet vi oss. Har vært det lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest bårdsen Skrevet 4. mai 2003 #7 Del Skrevet 4. mai 2003 Et ting til. Skal du/dere kjøpe hus - føler du at du ikke har greie på det ta med fagmann. Noen tusen her kan fort spare deg for uendelig mye penger. Dette råd har flere kommet med - lytt til dem. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 5. mai 2003 #8 Del Skrevet 5. mai 2003 Er det fukt i et hus, så er det en årsak. Du bør styre unna i høyeste grad, familien har nettopp slitt med en forsikringsskade ganske enkelt pga metoden man brukte for å legge rør på 80-tallet. Dette betyr mye arbeid. Og så tar du gubben fatt for ikke å opplyse om sånt når han ser det. Fik og deng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. mai 2003 #9 Del Skrevet 5. mai 2003 Fukt- og vannskader er det verste som finnes! De blir sakte men sikkert verre og verre og koster masse penger! Hvis det ikke gjenpeiles i taksten, du ikke har fått dem taksert på forhånd og vet at du har råd til å betale minst det dobbelte samt kan forvente å få igjen utlegget ved et evt. salg kan du bare glemme det! Og, hvis fyren holder slikt "hemmelig" har han sannsynligvis andre svin på skogen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå