Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 ...dersom datteren din fikk en brent cd i 7-årspresang? Datteren min skal i bursdag, og bursdagspresangen er en bok. Så sier hun at bursdagsbarnet ønsker seg så veldig en bestemt cd som hun selv har. Jeg kom til å si at vi kanskje kan brenne den til henne (synes det er altfor dyrt å kjøpe en cd til 160 - 170 kroner til en venninnebursdag), men nå har jeg begynt å tvile litt... Kan det være at foreldrene reagerer negativt på at jenta får en brent cd til bursdagen? Hvordan ville du reagert, om i det hele tatt?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Tja, folk er nå litt rare iblant, så man vet jo aldri hva slags reaksjon man får. Men hva med å brenne CD-en og gi den sammen med boken?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Datteren min fikk det en gang, jeg synes det var helt greit. Da fikk hun jo en cd til en akseptabel pris, jeg ville aldri forventet at noen kjøpte den til butikkpris, men 80 kroner for nedlasting er innen grensen min. Det var med et kort der det sto at den var lastet ned og ikke minst, betalt. Det synes jeg var fint. Jeg ville ikke likt at hun fikk en stjålet cd.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Tja, folk er nå litt rare iblant, så man vet jo aldri hva slags reaksjon man får. Men hva med å brenne CD-en og gi den sammen med boken? Det var akkurat det som var tanken... Datteren min fikk det en gang, jeg synes det var helt greit. Da fikk hun jo en cd til en akseptabel pris, jeg ville aldri forventet at noen kjøpte den til butikkpris, men 80 kroner for nedlasting er innen grensen min. Det var med et kort der det sto at den var lastet ned og ikke minst, betalt. Det synes jeg var fint. Jeg ville ikke likt at hun fikk en stjålet cd. Det er altså snakk om å brenne en kjøpt cd datteren min har. Ikke laste ned fra nettet.
Rosalie Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Nei. Det er faktisk ikke lov å rippe og brenne det på ny CD. Dessutn syns jeg det ville være en simpel gave.
Gjest ts Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Nei. Det er faktisk ikke lov å rippe og brenne det på ny CD. Dessutn syns jeg det ville være en simpel gave. Mener du og det hadde vært en simpel gave, eller dessuten? Simpelt fordi den er brent og ulovlig, eller simpelt fordi det er lettvindt og billig? Forøvrig er jeg litt enig... Dvs., jeg har brent cd'er til egne venner (ikke som eneste gave, da), men jeg synes det blir litt annerledes når det dreier seg om et barn og jeg ikke kjenner foreldrene. Vi dropper det.
Balooa Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Min idé; gi henne boka, og samtidig brent CD. Da faar hun en "ordentlig" gave, og samtidig noe hun har skikkelig lyst paa!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Min idé; gi henne boka, og samtidig brent CD. Da faar hun en "ordentlig" gave, og samtidig noe hun har skikkelig lyst paa! Det var altså det som var ideen, gi henne boka og den brente CD'en. Det var det moralske aspektet jeg hange meg opp i, jeg ønsker ikke at foreldrene skal reagere på at jenta får en ulovlig brent CD. Det er jo noe "alle" (?) gjør, men her er det snakk om et barn på 7 år. Jeg personlig har ikke noe problem med at datteren min får brente CD'er av andre, men jeg kjenner som sagt ikke disse foreldrene, og jeg synes faktisk det hadde vært litt dumt for både datteren min og meg om de hadde reagert negativt på det. Derfor ville jeg se om den gemene hop av småbarnsmødre her ville sagt ja eller nei til en slik gave, i tillegg til boka... Men som sagt, for å være på den sikre siden er det kanskje greiest å la det være.
Gjest StoreSky Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 JEG hadde ikke reagert på min datter fikk bok + brent CD. Da fpr hun faktisk TO gaver, som samtidig ikke koster skjorta.
lolita90 Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 hvamed å spørre foreldrene om det er greit med å gi en bok og en brent cd med musikken datteren liker i gave, da slipper du å ha de hengende over deg hvis de ikke skulle like det
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Det er lov å rippe cd-er og dvd, men kun til privat bruk. Det er ulovlig å rippe en cd for så å gi bort. Det er jo noen som har slitt natt og dag for å lage en cd, fa burde de også få betalt.
lolita90 Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 men hvem skal lissom sjekke at det er du som har brent cdene da?? det kommer ikke folk på døre og spør deg ut om det er du som har brent cdene
Gjest :) Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Er det ikke lov til å dele musikk mellom venner, da? Så lenge man har kjøpt musikken selv. Hadde ikke reagert om et barn hadde fått en brenne cd + en bok av en veninne. Spesielt ikke om ungen faktisk ønsket seg cden. Fikk selv en brent cd (og bare det) til bursdagen en gang som barn, og jeg reagerte ikke på det. Det er tanken som teller?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Hvordan ville du reagert, om i det hele tatt? uANSETT HVEM SOM FIKK EN BRENT cd I GAVE: DET ER HARRY! Gi bort ekte varer!
Gjest barelillemeg Skrevet 1. mars 2008 #15 Skrevet 1. mars 2008 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å få en slik gave til datteren min, og hvertfall ikke dersom det var en bonus-gave. Dersom du er virkelig usikker, kan du gi boken i gave, så kan datteren din gi venninnen CD'en helt uavhengig av anledningen...? Bare fordi hun har lyst å gi den (og siden hun ønsker seg den kan det være hun får den til bursdagen, så da går det an å gi kopien etterpå, gitt at hun ikke allerede har fått den).
Gjest Sativa Skrevet 1. mars 2008 #16 Skrevet 1. mars 2008 Det er mye som ikke er lov, som vi nordmenn gjør hver eneste dag uten å blunke. Som å se tv uten å betale lisens, ta med oss for mye vin og sprit gjennom tollen osv. Det spiller vel ingen trille for ei lita jente om musikken som kommer ut fra anlegget er fra en original cd eller en kopi. Jeg gir ofte bort brente skiver selv, men jeg pleier å mixe forskjellige band og låter, for eksempel "mimreskive fra videregående" osv. Synes man skal forsøke å ikke gjøre seg selv altfor snobbete, og heller være behagelige og runde mennesker som man lettt kan like.
Snurr Skrevet 1. mars 2008 #17 Skrevet 1. mars 2008 Det JEG hadde gjort - uavhengig av hva som er lov og ikke lov..., er å gi boken, samtidig som jeg sa til foreldrene at "jeg hørte datteren din hadde lyst på den og den CD. Jeg har brent den, ettersom datteren min har den, så om dere har lyst på den, så kan dere FÅ den av meg." No more, no less...så kan de gjøre hva de vil med CD`en etter at festen var over!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #18 Skrevet 1. mars 2008 men hvem skal lissom sjekke at det er du som har brent cdene da?? det kommer ikke folk på døre og spør deg ut om det er du som har brent cdene Så lenge man ikke blir tatt kan man gjøre ulovlige ting. Foe en fantastisk holdning!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #19 Skrevet 2. mars 2008 Synes 1. det er en stusslig gave - fin ja, men veldig hjemmesimpelgjort. 2. ALDRI noe jeg ville lært en syvåring var greit. Selv om voksen smugler en ekstra rødvin, så er det holdninger vi ikke ønsker at barna våre skl få - håper jeg!
Gjest gjest_en Skrevet 2. mars 2008 #20 Skrevet 2. mars 2008 men hvem skal lissom sjekke at det er du som har brent cdene da?? det kommer ikke folk på døre og spør deg ut om det er du som har brent cdene Jammen herre da, mener du at det er greit å gjøre noe ulovelig bare fordi det ikke blir oppdaget? Man må spørre seg selv, hvis alle hadde gjort som meg, hadde det vært greit? Nei er svaret, da ville det gått utover musikkbransjen som helhet. Synes heller ikke noe om å lære barn at det er greit å gjøre "små ulovelige ting".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå