Gå til innhold

Forslag til SOS!

Anbefalte innlegg

Gjest Anne Pernille
Skrevet

Jeg smakte en gang en nyyydelig sos hos ei venninne ei gang, og tenkte jeg skulle lage en sos til en bedre middag jeg skal ha. Hele familien kommer og noen venner, det skal serveres reinsdyrkjøtt og plommer, men hvilken sos skal jeg bruke? Jeg har spurt mange ganger om sos oppskriften av venninnen min, men hun sier at det er morens sos oppskrift og den er hemmelig. Foruten henne har jeg en onkel Martin, men han kunne ikke lage sos selv om han jobber på restaurant.

Derfor lurer jeg på om noen av dere kanskje kan gi meg en sos oppskrift på en god sos? :)

Takk på forhånd.

MVH Anne Pernille "Sos desperat"

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Hvorfor ikke modifisere vanlige TORO-sauser?

Jeg gjør det stadig vekk, og kaller det for familiehemmeligheter :)

Til en TORO viltsaus kan en f.eks erstatte noe av vannet med kraft fra steking av kjøttet, og erstatte melk med matfløte. Smak til med krydder som er gode til vilt, f.eks einerbær og litt ekstra pepper, og kanskje høvle oppi bittelitt brunost?

I og med at du skal ha flere gjester, må du jo bruke mer enn en enkelt sauspose. Det går an å blande saus-slag også. F.eks kan viltsaus og peppersaus passe godt sammen. Pass på at total væskemengde blir riktig, men bruk som sagt kraft og fløte istedenfor noe av vannet og melka.

Prøv deg litt fram på forhånd, for her må det gjerne eksperimenteres.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man skal modifisere en toro-saus med både fløte, kraft, einebær, salt, pepper og brunost vil jeg påstå at man egentlig ikke trenger toro-posen, sausen blir nok minst like god uten. I tillegg ville jeg kanskje hatt oppi timian og f eks rips- eller solbærgele (kan sikkert bruke litt solbærsaft), og kanskje stekt med litt løk fra starten? Det blir også godt med litt tørket sopp oppi, men det er ikke nødvendig. Det viktigste med saus er at man smaker den til underveis, og hvis man har meljevning må man la sausen koke i minst 5 minutter for å bli kvitt melsmak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...