Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Ble vitne til en for meg sjokkerende hendelse midt i en matbutikk for en stund siden.. Har tenkt mye på dette i senere tid, da jeg sitter med en vond magefølelse på om dette var lek eller "alvor!" Jeg og samboeren dro over grensen for å handle mat. Som vanlig er det mange mennesker der, men denne faren med sine to barn skilte seg virkelig ut. Ungene vil jeg tippe var rundt 5-7 år, ei lita jente og en gutt. Fikk ikke helt med meg hvordan det startet, men jenta som satt oppe i handlevognen spurte om et eller annet i en samtale. Da kom faren med en brå bevegelse ved jentas annsikt og jenta begynte å gråte og hulke "ikke slå, ikke slå!" Fler rund de ble oppmerksomme på denne lille familien. Far ble tydelig flau/nervøs, og prøvde å "dekke over" hendelsen ved å høyrøstet tøyse med jenta. Han gjorde stort ut av dette. "Slå, nei jeg skal vel ikke slå da vettu!" Med en høy, falsk latter. Så begynte han å tøyse dulte med henne mens han stadig kom med komentarer som, "jeg slår da ikke, høh høh!" Jenta var tydelig nervøs, og storebroren hennes som sto ved siden av vognen var ukomfertabel. Men faren fortsatte å prøve å dekke over denne hendelsen ved å tøyse det bort. Han fortsatte med å ta tak i jakken på sønnen og dro han bort til seg mens han løftet armen høyt med knyttet neve og latet som han skulle slå gutten rett ned! Gutten: "Jeg vil ikke!" Far: "Men vi leker jo bare!" Nervøs latter og flakkende blikk. Gutten: "Jeg vil ikke!" Så far slipper sønnen og hendelsen er over. Rundt de står nå ganske mange kunder og følger med, klar til å gripe inn, men faren gir seg og tar med ungene.. Etter dette har jeg hatt en vond klump i magen over hva det var som hadde hendt. Skulle jeg brøtet inn? Var dette tull? Det så virkelig ikke sånn ut!! Hvordan har ungene det nå? Den siste biten plager meg mest..
Harlekin Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 (endret) En veldig upassende måte å tulle på, i hvert fall. Jeg skjønner godt at du tenker mye på dette i ettertid, men du kunne nok ikke gjort noe med saken. Kanskje fikk faren seg en støkk når han så hvordan folk reagerte på saken. I utgangspunktet tror jeg unger tåler mye mer spøk og tull enn folk tror, men å spøke med vold er ikke særlig morsomt, og jeg tror ikke barn tar det som spøk heller, de blir bare utrygge. Får håpe at dette var en engangsforeteelse, og at ungene har det bra i dag. Endret 29. februar 2008 av Harlekin
Gjest Korrekt Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Ble vitne til en for meg sjokkerende hendelse midt i en matbutikk for en stund siden.. Har tenkt mye på dette i senere tid, da jeg sitter med en vond magefølelse på om dette var lek eller "alvor!" Jeg og samboeren dro over grensen for å handle mat. Som vanlig er det mange mennesker der, men denne faren med sine to barn skilte seg virkelig ut. Ungene vil jeg tippe var rundt 5-7 år, ei lita jente og en gutt. Fikk ikke helt med meg hvordan det startet, men jenta som satt oppe i handlevognen spurte om et eller annet i en samtale. Da kom faren med en brå bevegelse ved jentas annsikt og jenta begynte å gråte og hulke "ikke slå, ikke slå!" Fler rund de ble oppmerksomme på denne lille familien. Far ble tydelig flau/nervøs, og prøvde å "dekke over" hendelsen ved å høyrøstet tøyse med jenta. Han gjorde stort ut av dette. "Slå, nei jeg skal vel ikke slå da vettu!" Med en høy, falsk latter. Så begynte han å tøyse dulte med henne mens han stadig kom med komentarer som, "jeg slår da ikke, høh høh!" Jenta var tydelig nervøs, og storebroren hennes som sto ved siden av vognen var ukomfertabel. Men faren fortsatte å prøve å dekke over denne hendelsen ved å tøyse det bort. Han fortsatte med å ta tak i jakken på sønnen og dro han bort til seg mens han løftet armen høyt med knyttet neve og latet som han skulle slå gutten rett ned! Gutten: "Jeg vil ikke!" Far: "Men vi leker jo bare!" Nervøs latter og flakkende blikk. Gutten: "Jeg vil ikke!" Så far slipper sønnen og hendelsen er over. Rundt de står nå ganske mange kunder og følger med, klar til å gripe inn, men faren gir seg og tar med ungene.. Etter dette har jeg hatt en vond klump i magen over hva det var som hadde hendt. Skulle jeg brøtet inn? Var dette tull? Det så virkelig ikke sånn ut!! Hvordan har ungene det nå? Den siste biten plager meg mest.. Jeg får en følelse av at du enten finner på eller overdriver veldig! Beklager meget om jeg tar feil,men historien din henger lite på grep! Om det er tilfelle hadd du sikkert tatt bilnummeret til denne mannen for så å kontakte rette distans. Uansett om jeg hadde sett noe sånn hadde jeg gått bort å snakket til denne faren! Der din historie slutter å være riktig for meg er der du skriver: Men faren fortsatte å prøve å dekke over denne hendelsen ved å tøyse det bort. (VIDERE) Han fortsatte med å ta tak i jakken på sønnen og dro han bort til seg mens han løftet armen høyt med knyttet neve og latet som han skulle slå gutten rett ned! Han prøver å skjule det for dere kundene, men samtidige så fortsetter han med å true sønnen mens dere ser på :klø:
Gjest StoreSky Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Bortsett fra jentas reaksjon når armen kom flyvende. Så tror jeg det var en flau pappas forsøk på å dekke over noe som kom litt uheldig ut. Mulig jeg er litt svart-hvitt, men om pappan pleide å slå, så tror jeg ikke han skulle bli flau eller reagere på folk rundt seg. Han hadde slått. Men er fint at voksne bryr seg, og er klare til å steppe inn HVIS noe skulle skje.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 TS skrev at mannen skulle forsøke å tøyse det bort med sønnen og. Han truet ikke, men skulle "late som" han truet, sikkert for å bevise ovenfor alle som så på at han bare tøyset. Skjønner ikke hvorfor dette er så utenkelig for deg? Foreldre som slår barna er ikke noe nytt dessverre. At TS ikke tok bilnummeret er ikke så rart. Dette er jo en typisk situasjon hvor man blir litt usikker på hva man skal gjøre, om noe i det hele tatt. Hvem mener du forøvrig TS skulle meldt fra til, og i såfall om hva da? "Jeg var vitne til at han tullet med barna".... Skjønner godt at man føler det er litt lite å gå på for å melde i fra... Dette skjer nok ofte og overalt.Jeg tror eller antar at dersom denne var en barnemisshandler så hadde han ikke åpentlyst vist at han ville legge hånd på barnet/barna. En som misshandler gjør dette i det skjulte,vet å aldri vise sin truende måte offentlig! Tror heller ikke på trådstarter. Hadde jeg vært vitne til noe sånt hadde jeg som medborger gått bort til både barna og mannen og evt. ringt til politiet for å avhøre mannen samtidig som jeg hadde hatt en hel butikk full av viner på hans væremåte!
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 hatt en hel butikk full av viner på hans væremåte! Jeg mener så klart vitner da ikke viner
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Nå har ikke jeg barn, men jeg tror ikke en 5 åring ville lyvet om det. Små barn lyver vel skjelden om slike ting, eller hva? Og spesielt når hene gråter. Men jeg hadde grepet inn. Bedre å gripe en for mye enn for lite.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Mulig jeg er litt svart-hvitt, men om pappan pleide å slå, så tror jeg ikke han skulle bli flau eller reagere på folk rundt seg. Han hadde slått. Nei, der tar du feil storesky. Folk som mister besinnelsen hjemme prøver å kontrollere seg selv ute. Det faren her gjorde er helt typisk for folk som slår, desverre. Han klarer å besinne seg, men var forbannet nok på ungene til at han følte han måtte true med slag. Og de stakkars barna vet ikke når han truer og når han virkelig gjør noe med det. Observasjonen til ts høres helt korrekt ut.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 En som misshandler gjør dette i det skjulte,vet å aldri vise sin truende måte offentlig! Dette er også feil. Når en mishandler blir provosert, så er hans måte å få kontroll på barna å slå eller å true med å slå. Ofte er det nok å true. Han klarer ikke å besinne seg så mye som han skulle ønsket. Dvs: Der og da ønsker han å slå barna, som han nok gjør hjemme, men klarer å "begrense" seg til å hytte med neven mot jenta. Han er nemlig nødt til å ta det ut på en eller annen måte, det er umulig å skjule sin truende måte fullstendig, inni han er det nemlig som en trykkoker, og dampen må ut.
Tiit Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Skjønner godt at du har en dårlig magefølelse for dette opptrinnet. Den første reasksjonen du observerte hos jenta i vogna kan meget godt være en automatisk reasksjon for ei som har blitt utsatt for slag tidligere. Hun satt veldig ubeskyttet i den vogna, vil jeg tro, uten mulighet til å komme seg unnå noe hun oppfattet som truende.
Karry Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Jeg skjønner deg godt jeg. Jeg tenker umiddelbart at det at jenta helt spontant begynner å gråte og si "ikke slå" tyder rimelig sterkt på at hun har opplevd nettopp det. Mine barn ville sannsynligvis ikke engang reagert siden de aldri har opplevd å bli slått.
momo Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Skjønner ikke hvorfor dette skulle være utenkelig. Og hvordan skal man gripe inn da faren faktisk ikke slo. Skal man ringe politi og si man har en mann man tror ville slå barna sine. Desverre det er ikke bevis nok. Man får vel bare håpe at noen i nermiljøet klarer og fange det opp. Har selv sett mye rart, spesielt da vi var i euro disney, der var det mye rart. Var en mor som slo til tenåringsønnen sin med knyttneven, faren fikk såvidt stoppet moren. Ellers foreldre som hylte og skrek til barna og kallte de, det utroligste. Skjer nok mye mer mishandling av barn der ute enn hva vi tror.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Jeg tror at faren oppriktig var flau, og prøvde å dekke over en pinlig situasjon. Dattera har muligens nettopp funnet ut at det er ikke lov å slå barn, og så vet hun at faren blir flau om hun sier sånt og dermed får hun vilja si siden han vil unngå at hun sier det. Jeg har jobbet mye med barn og vet at det finnes en stor del utspekulerte barn!
Gjest ts Skrevet 1. mars 2008 #16 Skrevet 1. mars 2008 Dette er også feil. Når en mishandler blir provosert, så er hans måte å få kontroll på barna å slå eller å true med å slå. Ofte er det nok å true. Han klarer ikke å besinne seg så mye som han skulle ønsket. Dvs: Der og da ønsker han å slå barna, som han nok gjør hjemme, men klarer å "begrense" seg til å hytte med neven mot jenta. Han er nemlig nødt til å ta det ut på en eller annen måte, det er umulig å skjule sin truende måte fullstendig, inni han er det nemlig som en trykkoker, og dampen må ut. Lagt til I dag, 08:02 Nettopp. Denne brå bevegelsen mot jenta kom så naturlig, i mine øyne.. Nei, der tar du feil storesky. Folk som mister besinnelsen hjemme prøver å kontrollere seg selv ute. Det faren her gjorde er helt typisk for folk som slår, desverre. Han klarer å besinne seg, men var forbannet nok på ungene til at han følte han måtte true med slag. Og de stakkars barna vet ikke når han truer og når han virkelig gjør noe med det. Observasjonen til ts høres helt korrekt ut. Det var slik jeg opplevde dette. Tonefallet til barna, og usikkerheten/ forvirringen, litt vanskelig å forklare akkurat. Men noe rart var det! Men tanken om at far ble fryktelig flau og prøver å tulle det bort kan jo kanskje være det riktige.. Jeg regnet med at noen ville reagere med at ingen grep inn/ annmeldte etc, men der og da sto jeg egentlig bare sjokkert og lurte på om dette var alvor eller tull! Jeg var i grunn veldig usikker på hvordan jeg skulle reagere. Og at jeg var i et annet land, (Sverige) ikke aner hvor denne familien hører hjemme, og at situasjonen roet seg og de dro, så ble det med det. At jeg skriver om dette her er fordi jeg nettopp lurer på hvordan dere ville tolket en slik situasjon. Jeg håper som sagt at dette var en flau far, men tanken om at det ikke er tilfelle har plaget meg i etterkant..
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #17 Skrevet 1. mars 2008 Jentas spontane reaksjon vitner ikke akkurat om at hun er utspekulert, men mer om en redsel mot noe hun har opplevd tidligere. Jeg forstår ikke helt hvorfor en del i denne tråden har så vondt for å tro at det finnes foreldre som slår barna sine? Dette er nok noe som skjer MYE oftere og i flere hjem enn jeg tror de fleste er klar over. Mulig mange her i sin naivitet innbiller seg at "folk gjør da vel ikke slikt!". Vel... jeg tror det er MANGE foreldre rundt omkring som mister besinnelsen og avreagerer på en slik måte. Dessverre. Det er vel ikke nødvendigvis slik at man ikke tror at det finnes foreldre som slår (jeg vet om foreldre som gjør verre...) , men i denne saken tror jeg ikke det. De fleste som slår gjør det helt klart for barna at de ikke skal si noe høyt, og et blikk ville vært nok til å tie jenta. Tror jeg.
Nigo-san Skrevet 1. mars 2008 #18 Skrevet 1. mars 2008 Som de fleste andre ville jeg også reagert ved synet av et slikt opptrinn. Det er jo dessverre mange barn som blir slått av sine foreldre, og barn er jo de mest sårbare av alle. Samtidig, hva skulle man gjort? Det er en engangsforeteelse i en butikk, ingen vold ble utøvd, man aner ingenting om hverken barnet eller familien... Og en siste grunn til at jeg er litt skeptisk, er at en venninne av meg (hvis far er barnelege, av alle ting) forteller veldig levende om en episode i butikken da hun var 4-5 år og ikke fikk godteriet hun ville ha. Faren løftet henne opp, og da ropte hun høyt "Pappa, ikke slå meg, ikke vær slem mot meg!" nettopp fordi hun visste at det ville ha de ønskede effekten. Jeg sier IKKE at vold mot barn er et uviktig tema, eller at man må la være å bryte inn. Tvert imot, hvis man vet at et barn blir utsatt for vold bør man la alle hemninger fare. Men en engangsepisode (til og med uten vold) i en butikk, der man ikke kjenner de som er involvert... jeg tror jeg hadde hevet øyenbrynene noe voldsomt, og sett megetsigende på faren. Og latt det bli med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå