Gå til innhold

Festdrakt istedet for bunad

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pusur_*
Skrevet

Jeg trenger noen innspill til mine tanker rundt å investere i en festdrakt.

Jeg har lenge ønsket meg bunad, men har istedet falt for en av festdraktene til Eva Lie, Hundreårsdrakten (se www.evalie.no)

Hva synes dere om den og hvorfor?

(trenger noen innspill :-) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes bunader er veldig fint jeg da, og viser tilhørighet. Om man ikke føler noe spesiell tilhørighet til noe sted kan sikkert en festdrakt være like fint.

Akkurat hundreårsdrakten likte jeg ikke, men det er jo snakk om smak og behag. Det som betyr noe er jo at du liker det du skal kle deg i.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg ville en festdrakt vært helt uaktuell, det er noe med bunaden som er helt spesielt, og velger man å ikke ha en bunad syns jeg det blir en dårlig erstatning med festdrakt. Her jeg bor er det så vanlig med kystdrakten at man skulle tro dette var stedets bunad, men jeg syns rett og slett den er stygg. Jeg har samme mening om konfirmasjon egentlig, hensikten er at den skal foregå i kirka, og da er det helt usaklig å plutselig komme på at man skal konfirmere seg borgerlig. Det verste jeg ser er når folk konfirmerer seg borgerlig i en festdrakt!

Men dette er da bare min mening, jeg ser på tradisjonene som det viktigste, samtidig som den opprinnelige hensikten bak tradisjonen(som da gjelder mer for konfirmasjonen enn festdrakten, selv om jeg setter det i samme kategori). Om du vil velge en festdrakt må du selvfølgelig få lov til det, men jeg hadde valgt "vanlige" penklær om jeg ikke hadde nok tilhørighet til en plass til å ha på meg en bunad, akkurat som at jeg ville valgt å ikke konfirmere meg om jeg ikke hadde hatt et forhold til kirken.

Nå skal det sies at jeg ikke har bunad fra mitt hjemsted, men et sted der deler av slekta kommer fra, og man kan godt føle tilhørighet der og gå med en bunad på det grunnlaget! Bare man ikke begynner å velge den bunaden man syns er finest, selv om den kommer fra et distrikt man ikke har satt sin fot i.

Skrevet

Det er mange flotte festdrakter, ikke la deg stoppe av "bunadspolitiet"

Skrevet

Men de fleste festdrakter er jo også bygget på tradisjoner fra et sted, som feks de fra Oslo. Den eneste forskjellen er i grunnen at de ikke er godkjent av husfliden, som i grunnen minner veldig om snobberier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er snobberier, jeg liker tradisjoner og at ting er som de skal være. Litt "gammeldags" må det få lov til å være! Men dette gjelder egentlig bare meg selv, og selv om jeg ikke er enig i andres valg så har jeg ingenting imot det.

(gjest fra lenger oppe, som nå har registrert seg)

Gjest Gjest_Pusur_*
Skrevet

Tusen takk for svar, setter pris på å få litt tanker rundt dette!

Jubileumsdrakten til Oslo er ikke godkjent som bunad, men er mye brukt.

Hundreårsdrakten finnes det få av (tror aldri jeg har sett noen). Den er ikke spesifikk for noe spesielt sted, men er bygget på norkse tradisjoner. Jeg vil si den er litt mer byaktig enn mange bunader.

Mange bunader er bygd på klær fra bondekulturen. Det er vel grunn til å huske at det også fantes en viss bykultur på 18-1900 tallet (da de fleste bunader er skapt).

Jeg har respekt for bunadstradisjonene, og synes bunader er kjempefint. Kanskje et paradoks da at jeg har falt for denne festdrakten, synes bare den er så fin, og helt "meg".

Tar mer enn gjerne imot flere innspill :)

Gjest Gjest_Pusur_*
Skrevet

Siden jeg vurderer å bestille snart, har jeg veldig lyst på flere innspill :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Vakker drakt, men den ligner litt for mye på en bunad, etter min smak. Jeg selv er ganske tradisjonsbevisst, og hvis jeg skulle vurdere noe annet enn en bunad, ville det måtte bli noe som ikke ligner på en bunadskopi, men er noe helt annet.

Nydelig drakt, det var den altså, men selv ville jeg valgt bunad i stedet. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke respekterer andres valg. Kjøp den hvis du vil føle deg vel i den :)

Gjest Gjest_Pusur_*
Skrevet
Vakker drakt, men den ligner litt for mye på en bunad, etter min smak. Jeg selv er ganske tradisjonsbevisst, og hvis jeg skulle vurdere noe annet enn en bunad, ville det måtte bli noe som ikke ligner på en bunadskopi, men er noe helt annet.

Nydelig drakt, det var den altså, men selv ville jeg valgt bunad i stedet. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke respekterer andres valg. Kjøp den hvis du vil føle deg vel i den :)

Takk for innspill :)

Hvis man er fra Oslo, synes du jubileumsdrakten er bedre da? Eller hvilken drakt ville du foreslå da?

Gjest Gjest_Pusur_*
Skrevet

Flere innspill? Please? :blomst:

• 1 år senere...
Gjest Gjest_dorothea_*
Skrevet
Takk for innspill :)

Hvis man er fra Oslo, synes du jubileumsdrakten er bedre da? Eller hvilken drakt ville du foreslå da?

Nå kommer dette veldig sent, og du har nok bestemt deg for lenge siden :)

Til alle dere som vurderer å kjøpe ulike drakter:

Stol på deg selv. Det er deg og din smak den skal passe til.

De som foretrekker bunad kan kjøpe seg bunad. Selv har jeg bunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men det gir meg da ingen rett til å si at andre skal velge bunad framfor drakt.

Når det gjelder farger og utgaver av de ulike draktene, er det nok noen jeg tror ville passe bedre til meg enn andre. Samtidig har jeg venninner som foretrekker helt andre varianter.

Prøv dem på, hvis mulig, og se hva du synes selv. Kanskje kan du ta med kamera og få noen til å ta bilder av deg i draktene? Så er det du som vurderer og bestemmer til slutt. Lykke til.

Skrevet
Jeg trenger noen innspill til mine tanker rundt å investere i en festdrakt.

Jeg har lenge ønsket meg bunad, men har istedet falt for en av festdraktene til Eva Lie, Hundreårsdrakten (se www.evalie.no)

Hva synes dere om den og hvorfor?

(trenger noen innspill :-) )

Jeg har ikke bunad selv. Grunnen er at jeg ikke vil investere så mye penger for å ha et plagg hengende i skapet. O,man bruker den 17 mai,men det kan bli en varm fornøyelse om det blir varmt den dagen. Så er det brylup,men da skifter man gjerne til kvelden. Bunad bir for varmt der. Og hvor mye er jeg i bryllup....

Har sett festdrakter som er finere enn den linken du la ved,men syns det er et fint alternativ. Den jeg likte best var 7F. Syns forøvrig de er for "østeninspirert"

Festdrakter syns jeg er fint. Ikke mange som har,så en skiller seg ut.

Velg det du liker.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Men de fleste festdrakter er jo også bygget på tradisjoner fra et sted, som feks de fra Oslo. Den eneste forskjellen er i grunnen at de ikke er godkjent av husfliden, som i grunnen minner veldig om snobberier.

Det er de strengt tatt ikke... De fleste er fritt komponerte. Jærendrakten, Jordbærdrakten, Bergdrakten, Hundreårsdrakten, Kystdrakten... De har mer et tema som utgangspunkt enn reelle klesskikker fra området. Mange har sant nok lånt trekk fra typisk bunadsutseende, men er ganske... eklektiske i sin tilnærming til drakthistorien.

Samtidig bør det skytes inn at man før ikke var så nøye på dette med historisk dokumentasjon i forhold til bunad. På begynnelsen av 1900-tallet, da arbeidet med bunader og folkedrakter tok til, ville man fremheve det norskeste av det norske. Selv om man på bygda hadde brukt silkeliv, silkesjal og trykte bomulls-stoffer, ville bunadspionérene bruke norske materialer (ull, gjerne tykk) og broderte stoffer. Dette "føltes" norskere. Snittene ble også forenklet (for eksempel skjørtekanten til beltestakken, som er svært komplisert å lage på gamlemåten) og tilpasset tidens mote noe. Som eksempel kan det nevnes at den første gjenskapte telemarksbunaden hadde altfor langt liv og litt for kort stakk. Dette harmonerte nemlig mer med det moderne snittet.

I dag har man en helt annen tilnærming - nå prøver "bunadspolitiet" å gjenskape reelle historiske klesdrakter, som avspeiler hva folk faktisk gikk med. Det er disse Husfliden og andre går gode for. Om det er snobberi eller ikke, får være opp til hver enkelt å gjøre. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om utviklingen. På den ene siden er det ganske tøft å se en drakt hvor både sko, kjole, undertøy og tilbehør er fra samme fylke og epoke. Det gir et deilig autentisk preg. På den andre siden mister vi kanskje litt av det typiske "bunadspreget" og beveger oss mot historiske drakter uten nasjonalt tilsnitt.

Men det var overhodet ikke det trådstarter spurte om, beklager det...

Mitt beste råd er å kjøpe en drakt du liker. I annen omgang bør du unngå de særeste og billigste variantene, sånn med tanke på varighet og mulighet for å ev. selge den senere. Begge de du la med link til tror jeg vil være en god investering!

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Agnete_*
Skrevet
For meg ville en festdrakt vært helt uaktuell, det er noe med bunaden som er helt spesielt, og velger man å ikke ha en bunad syns jeg det blir en dårlig erstatning med festdrakt. Her jeg bor er det så vanlig med kystdrakten at man skulle tro dette var stedets bunad, men jeg syns rett og slett den er stygg. Jeg har samme mening om konfirmasjon egentlig, hensikten er at den skal foregå i kirka, og da er det helt usaklig å plutselig komme på at man skal konfirmere seg borgerlig. Det verste jeg ser er når folk konfirmerer seg borgerlig i en festdrakt!

Vet at dette er en forlengst skrinlagt diskusjon, men dette måtte jeg kommentere.

Jeg vet om mange som veldig gjerne ville hatt en bunad, men som ikke har råd til det. Og da synes jeg det er supert at det finnes et billigere alternativ som gjør at man ikke føler seg helt spedalsk på 17. mai.

Og når det gjelder borgelig konfirmasjon, så er jeg til del enig, men hvor mange er det som konfirmerer seg kristent i dag som faktisk gjør det fordi man har et kristent livssyn da? De fleste som konfirmerer seg nå om dagen gjør det for gavenes del. Da synes jeg det er mer ærlig å konfirmere seg borgelig.

Mvh ei som både har orginal bunad og som konfirmerte seg kristent fordi hun er kristen.

Gjest gjestanne
Skrevet

Jeg er enig i at man skal velge det man liker og føler seg vel i. Hvorfor bruke så mye penger på en drakt man egentlig ikke føler seg så vel i? Bare for at andre som har bunad mener at man skal bruke det?

Samfunnet vårt forandre/utvikler seg og man trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ha lyst til å gjøre noe annet enn det "alle andre" mener.

Jeg har selv designet en festdrakt, den blir brukt av min familie, som opprinnelig kommer fra Portugal. Drakten er inspirert av Portugisisk folkedrakt og bunader jeg synes er fine i Norge. Jeg er norsk og portugisisk, derfor.

Og jeg har ikke tenkt å bruke en kalori på å bekymre meg for om noen synes det er upassende å sprade rundt i en drakt jeg føler meg flott i.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet

Det finnes ikke noe organ for "godkjenning" av bunader i Norge. Her er det mange ulike oppfatninger over hele landet ser jeg. Norsk Flid Husfliden og Norges Husflidslag bl.annet benytter en nummerering av alle landets drakter og bunader, fra 1 og oppover. Denne nummereringen sier ingenting om bunadens "ekthet", men om opprinnelse og historisk alder blant annet. Den sier også noe om denne bunaden er en drakt som har utviklet seg over tid, eller om det er en drakt som er rekonstruert på bakgrunn av historisk dokumentasjon (bilder og gamle tekster). De rekonstruerte er de som nok av "fagpanelet" per i dag er ansett som å være de mest korrekte. I denne numeriske rangeringen er både drakter, damask-kjol, bunader og rekonstruerte bunader tatt med.

Dermed er bunader og drakter noe for enhver smak, lei en bok om Norske Bunader på biblioteket og les om historisk utviklinge eller om den konkrete drakten du er interessert i. Her finner du de aller fleste, med bilder og historikk.

Og bare så det er sagt, så har drakter også sin konkrete tilhørighet. Kystdrakten bl.annet har en meget stor betydning for meg som har familie fra ulike deler av kysten, men som alle har drevet med fiskeri og alltid har levd kystlivet. Kjempeflott markeing for meg å bruke denne drakten, da ingen bunad kunne identifisere meg like godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...