Gjest Gjest_maja_* Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er en ung kvinne uten mann og barn. Tilbringer mye tid hjemme. Har alltid hatt lyst på hund men problemet er at jeg for tiden bor på hybel. vet jo at man må være hjemme mens valpen e rliten og venne den til å være hjemme alene. Jeg er ikke i jobb nå men skal begynne igjen til våren. Det jeg lurer på er.. må leiligheten være så så stor for at hunden skal være hjemme alene? Er det greit for hunden å være hjemme alene mens man er på jobb etc..? Hvor lenge må man være hjemme med hunden før den blir voksen nok til å være hjemme alene? Er vel ikke aktuellt for meg å skaffe hund akkurat nå, men håper på svar for ønsker meg en i framtiden:) Problemet er at jeg er alene og har liten leilighet.
Frey Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Størrelsen på leiligheten er ikke så viktig så lenge hunden får nok aktivisering og mosjon ellers. De fleste hundene kan være hjemme alene uten problemer, men noen utvikler separasjonsangst og takler det dårlig.Hvor raskt den kan være hjemme alene kommer an på hvor flink du er med hjemme alenetreningen, men mens valpen er liten bør man uansett prøve å få luftet den i løpet av dagen da de ikke klarer å holde seg så lenge som en voksen hund.
Gjest pytte Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Kommer litt an på rase og hundens lynne, er det ein stor og aktiv hund, så krever den noe større plass og meir trening/mosjon enn en liten hund.(en liten hund trenger også mosjon og trening, men krever ikke alltid like mye mosjon og plass som en stor hund.) Dei fleste hunder kan vera åleina noen timer til å begynne, men du bør vera heima med den i noen dager, før du kan la den vera aleina heima, den må få finna sin plass, å bli trygg. Begynn gradvis, dei fleste hunder, spess. valper, har ikkje godt av å vera åleina lengre enn ca 7 timer. Ivertfall etter det eg har lert. Visst du skal ha den inne alene, kan det vær lurt å ha den innpå eit rom, ikke rundt i heile huset. På badet, eller på eit vaskeom,eller annet egnet rom, der det ikkje er så masse fristende ledninger, pynteting osv. å leke med er bra. Du kan og ha eit teppe eller ei korg på dette rommet då har valpen ein trygg plass å ligge på, du kan også leke og kose innpå dette rommer flere ganger, så den forbinder rommet med noe positivt. Husk at hunder alltid skal ha tilgang til rent vann:) Lykke til som hundeeiger enn gang i framtiden, håper du ble litt klokere, visst ikke så håper eg noen andre kan hjelpe deg mer enn meg:)
Frey Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Kommer litt an på rase og hundens lynne, er det ein stor og aktiv hund, så krever den noe større plass og meir trening/mosjon enn en liten hund.(en liten hund trenger også mosjon og trening, men krever ikke alltid like mye mosjon og plass som en stor hund.) Store hunder er nå ofte ikke så aktive som små hunder, så sånn sett krever gjerne en liten hund mer inneplass enn en stor. Raser som f eks grand danois og irsk ulvehund ligger stort sett i ro inne de.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Store hunder er nå ofte ikke så aktive som små hunder, så sånn sett krever gjerne en liten hund mer inneplass enn en stor. Raser som f eks grand danois og irsk ulvehund ligger stort sett i ro inne de. Takk for svar:) Da har det kanskje ikke noe si om jeg bare har ettroms da.. kan kanskje skaffe en bok om hunder. Noen ideer til bøker. Må ha en hund som ikke bjeffer så mye pga naboene. Men man må vel være hjemme med den i noen måneder i begunnelsen? eller trenger man ikke så lang tid. Hvordan er det med dressering forresten? kan man lese en bok og bruke råd der eller bør man melde seg på hundekurs?
Frey Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Det som er lurt og gjøre er først å lese seg opp om raser, kanskje også ta en rasetest som den på canis men disse er ofte litt begrensede. Deretter kan du ta deg en tur på ustilling og se på disse rasene, snakke med folk som har dem og kanskje treffer du noen oppdrettere også. Dette er folk som har førstehånds kjennskap til rasene. Vær forsiktig med de som bare sier positive ting om rasen sin - de maler gjerne et uvirkelig bilde av situasjonen. Når du har valgt rase så bruk god tid på å finne en oppdretter du trives med, som kan hjelpe deg om du trenger det og som er ærlig. Når du da til slutt får en valp i hus bør du melde deg på valpekurs. Der får du mye hjelp og info, og en eller flere instruktører som kan svare på det du lurer på. Det er også lurt å melde seg inn i en hundeklubb og delta på treninger gjennom denne. Dette er spesielt lurt om man er førstegangseier. Du kan fint ha hund i en liten leilighet. Mange har hundene på mindre plass enn som så - noen har de endog i et bur både når de er på jobb og om natta. Hunder sover mye, og hunden din vil nok tilpasse seg ditt mønster og sove på natta og mens du er på jobb. Det er viktig at hunden får seg en god luftetur før den skal være hjemme alene i mange timer, og i tillegg får skikkelig mosjon og mental trening når du er hjemme fra jobb. Får hunden nok av dette (men ikke for mye heller, da kan den bli overstimulert) vil du få en hund som er rolig og avslappet innendørs. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Hvis jeg skulle hatt ny hund ville jeg valgt å kjøpe en voksen hund på 2-3-4 år. En hund som har fått god oppdragelse og som er vant med å være alene hjemme. På finn.no er det annonser med både valper og voksne hunder. Ellers kan du kontakte norsk kennelklubb.
Frey Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Hvis jeg skulle hatt ny hund ville jeg valgt å kjøpe en voksen hund på 2-3-4 år. En hund som har fått god oppdragelse og som er vant med å være alene hjemme. På finn.no er det annonser med både valper og voksne hunder. Ellers kan du kontakte norsk kennelklubb. Dette er også et godt forslag. Bare vær påpasselig med å finne ut hvorfor hunden omplasseres. Man kan risikere å kjøpe en hund med adferdsproblemer. Ta den på prøve først. NKK har ingenting med omplassering av hunder og driver heller ikke formidling. Det som kanskje kan være interessant er om en oppdretter pensjonerer en avlshund så selges gjerne disse. Oppdrettere er gjerne litt lettere å finne referanser på enn hvermannsen som ikke kan ha hunden sin lenger og omplasserer den vis finn, canis eller annet.
Trillrund Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ville også prøvd en voksen hund hvis jeg var deg. Da vet du mer om hvordan hunden oppfører seg alene, og den er allerede husren. Du kan da også velge en rolig hund. Finn ut hvilken rase du ønsker deg og kontakt raseklubbens valpeformidler, de har ofte oversikt over omplasseringer også!
Envy Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Takk for svar:) Da har det kanskje ikke noe si om jeg bare har ettroms da.. kan kanskje skaffe en bok om hunder. Noen ideer til bøker. Må ha en hund som ikke bjeffer så mye pga naboene. Men man må vel være hjemme med den i noen måneder i begunnelsen? eller trenger man ikke så lang tid. Hvordan er det med dressering forresten? kan man lese en bok og bruke råd der eller bør man melde seg på hundekurs? så lenge du har fysisk plass til en stor hund tror jeg nok som nevnt grand danois eller irsk ulvehund kan passe vel så bra i din situasjon de bjeffer også vanligvis mindre enn de små rasene. jeg har en bok, tror den bare heter hunden jeg.. utrolig bra, svær tyk bok, nesten som et leksikon over alle raser hvor det står enkle oversikter over lynne osv på hver rase. Må bare få slengt med at omplasseringshund er ingen dårlig ide, selv om FOD og andre omplasseringsforeninger foretrekker at folk har litt erfaring når de tar imot en omplasseringshund er jo det viktigste at hunden får et godt hjem, og at den får en bedre fortsettelse på livet enn den har hatt Jeg skal flytte på liten hybel til sommeren, og skal da overta en stor, gammel omplasseringshund som trenger en verdig avslutning på livet!
Trillrund Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 Jeg skal flytte på liten hybel til sommeren, og skal da overta en stor, gammel omplasseringshund som trenger en verdig avslutning på livet! Det skulle finnes flere som deg!
Gjest Gjest_Smidja_* Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Hvis jeg skulle hatt ny hund ville jeg valgt å kjøpe en voksen hund på 2-3-4 år. En hund som har fått god oppdragelse og som er vant med å være alene hjemme. På finn.no er det annonser med både valper og voksne hunder. Ellers kan du kontakte norsk kennelklubb. Bare husk på at omplasseringshunder har lett for å få separasjonsangst. Så selv om den er vant til å være alene hjemme der den kommer fra er det ikke dermed sagt at den kan være det fra dag en hos deg uten trening...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er en ung kvinne uten mann og barn. Tilbringer mye tid hjemme. Har alltid hatt lyst på hund men problemet er at jeg for tiden bor på hybel. vet jo at man må være hjemme mens valpen e rliten og venne den til å være hjemme alene. Jeg er ikke i jobb nå men skal begynne igjen til våren. Det jeg lurer på er.. må leiligheten være så så stor for at hunden skal være hjemme alene? Er det greit for hunden å være hjemme alene mens man er på jobb etc..? Hvor lenge må man være hjemme med hunden før den blir voksen nok til å være hjemme alene? Er vel ikke aktuellt for meg å skaffe hund akkurat nå, men håper på svar for ønsker meg en i framtiden:) Problemet er at jeg er alene og har liten leilighet. Aktivisering, aktivisering, stimulering er et stikkord mange hudeeiere ikke tenker på. Nå var vi heldig at en av oss var hjemme hele tidenmens den var liten. Den må på do når den har spist, sovet, lekt...hele tiden og jamen det gjorde den fra seg da vi kom inn igjen. da den var 5 mnd så var det over. Størrelsen har liten betydning så lenge du gjør som beskrevet. Så sant du ikke skal ha en kjempehund da... sørg for at du har avlasting i bakhånd om du skal noe. Hva om avlaster ikke kan? har du noen andre som kan stille opp? viktig å klargjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå