Gå til innhold

Hvor mye vann er det i brus?

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Det er jo sunt å drikke vann. Hvis man i stedet for å drikke 1 liter vann drikker 1 liter brus - hvor mye vann får man da i seg?

Brus er vel i stor grad vann, tilsatt litt "stæsj".

Så da lurer jeg på hva jeg forsaker ved å drikke 1 liter brus framfor 1 liter vann - sånn i forhold til den reelle vannmengden. At brus er mer usunt enn vann vet vi jo alle, men hva taper jeg av "vann-gevinst" ved å drikke brus?

Muligens litt dårlig spørsmål, men jeg kan utdype ytterligere ved behov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker, men tror nok ikke du kan regne noen reell "vanngevinst" ved å drikke brus. Brusen er vel vanndrivende, er den ikke?

• Liker 1
Gjest Sativa
Skrevet

Brus som inneholder koffein vil virke vanndrivende. Inneholder den sukker kan den binde vann i kroppen. Brus uten noen av delene kan vel ikke akkurat måle seg med vann, men det teller jo som væskeinntak.

Skrevet

Du trenger vel mer vann enn det som allerede er i brusen for å rense kroppen for de tilsetningsstoffene du tilsetter.. Hvis jeg drikker mye brus blir jeg tørstere iallefall!

Gjest Gjest
Skrevet

Om du tenker på dagsbehovet for vann - så kan du ikke regne med hverken brus, lettbrus, te eller kaffe. Du kan kun regne med mengden rent vann.

• 14 år senere...
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Hvor mye vann er det i 1 liter brus, FØR de andre stoffene tilsettes?

Skrevet
Gjest Gjest skrev (På 3.3.2008 den 11.27):

Om du tenker på dagsbehovet for vann - så kan du ikke regne med hverken brus, lettbrus, te eller kaffe. Du kan kun regne med mengden rent vann.

Da hadde jeg vært død, 95% av væskeinntak mitt er brus.  Tror du kan regne ca 1l brus som 1 liter væske, vi trenger strengt tatt ikke rent vann, vi trenger væske

• Liker 4
Skrevet

Det forstår jeg, men jeg mener mengde vann, før de andre stoffene tilsettes. Fek: 0,5 liter brus, inneholder sikkert ikke 0,5 liter rent vann.

AnonymBruker
Skrevet
Alf.Cristian. skrev (16 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Hvor mye vann er det i 1 liter brus, FØR de andre stoffene tilsettes?

google "how much water in cola", så får du svar med en gang.

Anonymkode: 29653...b81

• Liker 1
Skrevet
Alf.Cristian. skrev (3 minutter siden):

Det forstår jeg, men jeg mener mengde vann, før de andre stoffene tilsettes. Fek: 0,5 liter brus, inneholder sikkert ikke 0,5 liter rent vann.

Så godt som

AnonymBruker
Skrevet
Alf.Cristian. skrev (4 minutter siden):

Feks cola er en svart deigete klump som ikke flyter før de tilsetter sitronsyre som tynner den ut. Så ikke mye vann der feks. 

Anonymkode: f4c71...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg får svare dere latsabber, siden det har begynt å komme feilinformasjon i tråden.

Cola er rett under 90% vann. De resterende 10-12 prosentene er nesten bare sukker. Andre tilsetningsstoffer tar veldig liten plass. Er det en sukkerfri variant er det omtrent 99% vann.

Andre brusmerker er nok omtrent like.

Do caffeinated drinks like Coca‑Cola count towards my recommended daily water intake? | Frequently Asked Questions | Coca-Cola GB

Anonymkode: 29653...b81

• Nyttig 1
Skrevet

Er nok en del da den er flytende 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/2/2008 at 11:10 AM, Malibulita said:

Du trenger vel mer vann enn det som allerede er i brusen for å rense kroppen for de tilsetningsstoffene du tilsetter.. Hvis jeg drikker mye brus blir jeg tørstere iallefall!

Neppe. vann er vann, og vannet i brus er ikke mindreverdig. hvilke tilsetningsstoffer i brus er det ekstra vann skal rense ut?

Eneste problemet er om det som er tilsatt brus er skadelig i seg selv, eks sukker er ikke helt smart i større mengder - likeså syre mtp tennene.

Anonymkode: 91200...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...