janne84 Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Har ei ca ei halv flaske rødvin igjen. Er åpnet i dag, tenkte jeg kunne bruke den i en saus i morgen. Tenkte å ha biff og gratinerte potete. Noe som har ei oppskrift? Vinen heter forresten "Fallin Feather"
*Enigma* Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 3 sjallotløk eller 1/4 vanlig løk hvitløk etter smak 1 ss smør/margarin/olje 4 dl kraft/buljong 1/2 flaske rødvin krydder etter smak fres løk og hvitløk i smør/olje, hell over rødvinen og la den koke inn til det halve. Tilsett kraft/buljong og la det koke inn til omtrent det halve igjen. Vil du ha tykk saus kan du tilsette til maizenna jevner på slutten. Jeg bruker også ofte soltørkede tomater i sausen for litt ekstra smak. Krydder varierer med hva jeg skal ha sausen til. Det er godt med urter i, hvis de er tørket bør de tilsettes sammen med løk og hvitløk. Sausen smakes til med pepper, jeg bruker sjelden salt i fordi jeg bruker som regel buljong, og denne er salt nok. Vil du ha den litt mildere kan du fint tilsette litt fløte i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå