Gjest Gjest_meg_* Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 jeg gikk kurs i høst, 3 mnd, og fikk intrykk at dette var "superbra" betalte 30000 kr, siden jeg ikke har noe annen utdannelse ell noe, tenkte jeg at dette skulle bli bra. min mor mente dette ble intensivt og hardt, men når jeg begynte der, har jeg aldri vært så sløv, samtidig som å få "ros" for at vi var flinke. jeg mener de ga feil intrykk til oss, de skrøt av dem selv, og de som ikke hadde hørt om dem, de var "dumme og useriøse".. så her sitter vi da.. med kontrakt på 3 linjer om hva kurset går ut på... har jeg noen sak? mange har problemer m nav, siden de ikke får jobb på grunn av kruset...
Frey Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Vanskelig å si når du sier så lite om hva det er. Men det skal vel mye til for å ha en sak hvis de ikke har lovet at dere vil få jobb etter at kurset er over. Det hviler mye ansvar på dere som kjøper kursene om å sette dere inn i hva det er, hva dere vil få ut av det, hvordan kvaliteten på kurset er osv.
Harlekin Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Enig med Frey. Du sier jo at du "aldri har vært så sløv" som du var da du begynte på kurset. Det er ikke bare kursholdere som har ansvar for at kurset skal gå bra, men også kursdeltakerne. Med mindre det virkelig har vært store mangler, feil, inkompetanse hos kursholderne og uriktige opplysninger angående kurset, så tror jeg ikke du har noen sak, nei. Endret 29. februar 2008 av Harlekin
lulle Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Kan du ikke si hva slags kurs det var da...? Kan jo føre til at andre slipper å kaste vekk 30 000 . Har selv tatt kurs på utdanningshuset til 25 000. Av klassen på ca. 30 elever var det kunn 3-4 som fikk jobb...... Selv om jeg fikk jobb, og jobber med det i dag, så jeg at kurset egentlig var nokså bortkastet. De hadde relevante tema, men fokuset i hvert tema var feil. og ikke rettet mot det vi skulle jobbe som etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 (endret) Innlegget er sletta pga. utenomsnakk, sjå kg`s regler Glow (mod) Endret 1. mars 2008 av Glow
WePS Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 "... jeg mener de ga feil intrykk til oss, de skrøt av dem selv, og de som ikke hadde hørt om dem, de var "dumme og useriøse".. så her sitter vi da.. med kontrakt på 3 linjer om hva kurset går ut på... har jeg noen sak? mange har problemer m nav, siden de ikke får jobb på grunn av kruset..." Du må nok si noe mer om hva slags kurs dette var - og hvem som var arrangør - ellers er det vanskelig å kunne svare deg skikkelig. Dersom du mener at kursarrangøren ikke har oppfylt sin del av avtalen bør du snakke med de andre deltakerne og høre om de er like misfornøyde som deg. Sammen kan dere kanskje stille arrangøren til ansvar og kreve pengene tilbake. Som enslig misfornøyd kunde har du ikke store muligheter, samlet kan dere imidlertid nå frem. Det er jo ganske mye penger!
Gjest tasha Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 vil ikke henge ut noen her, men var Bilakademiet i Oslo. hjemmesiden så grei ut, og hun jeg skulle melde meg på sammen med, var ogs spent og tenkte at dette var et veldig nyttig kurs. klart det er greit å ha det med seg. men ikke til den summen. aller først rotet vi rundt i timesvis for å finne ut hvor det var. adressen vi fikk i brevet var feil. første skoledag så vi alle vi skule gå sammen med, og vi var alt fra uerfarne folk på 19-20, til bilselgere og mekanikere oppi 30-50 åra.. har en venninne av mamma som jeg ble med på jobb en dag etter dette kurset var ferdig, for å se hvordan det var i praksis. første reaksjonen av både henne og sjefen var at "HADDE DERE IKKE DATA!!!!!??" nei, det fik vi ikke låne, vi måtte tilogmed kjøpe vår egen finans kalkulator til 500 kr. ikke inkl i 30000 der nei. jeg mener det hadde vært en fordel om du sku bli så godt opplært at du hadde store sjanser til å få jobb etterpå, noe de ga svært stort inntrykk for. senere, han som hadde kurset, og en annen lærer ble uvenner. sjefen for stedet var der lite, i nord norge, eller i spania, så når han som vi hadde mest fikk dårlige dager pga leddgikt, så var vi uten ærer. for sjefen var i spania og kom ikke før om to dager. da var vi ganske sue vi som hadde pendlet både 2 og tre timer. dette skjedde et par ganger. pensum kom vi oss nesten ikke igjennom. vi hadde veldig god tid på førsten, og vi fik altså ros for å være så flnike som vi var, når jeg ikke syntes vi hadde gjort så veldig mye. vi hastet oss igjennom det meste på slutten, og mistet noe info vi skulle ha om på eksamen. det vi har lært, det er egentlig det en flink selger , og økonomien kan fra sunn fornuft og logikk fra før av. klart vi har lært noen tknikker, og økonomi delen var bra sånn sett, men det var prisen da. når han læreren ble så dårlig etterhvert, tok sjefen over igjen til slutten. han klarte ikke å lære oss ting som han andre, og det var forskjellsbehandling i stor grad. ene som slet sendte meld til han læreren som var syk og sa han måtte komme tilbake, for ellers strøk hun. da fikk hun faktisk meld tilbake om at sjefen hadde snakket stygt om han, og at han ikke kom tilbake. de hadde kranglet og var uenige, noe som gikk godt utover oss. jeg tror hun bestod, det gjorde vel de fleste. nå er vi flere samlet, to av dem har problemer med nav, siden de fik dette kurset, men har ikke fått jobb i det hele tatt. jeg betalte av egen lomme, og sitter fortsatt og må betale det ned.
Gjest Bond Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Ingen kurs kan jo da garantere jobb med 100% sikkerhet? Ut i fra hvordan du beskriver, er kanskje ikke kurset den beste i verden, sant det, men ble det faktisk ikke levert det som ble lovet? Hvis dere lærte teknikkene for å selge, da er det jo positivt og relevant? Om noen flink selger kan logisk komme på dem, er jo ikke viktig, ikke alle bare kommer på teknikkene, mange må faktisk lære dem. Det med data-delen fikk jeg ikke med - syntes du at det skulle ha vært dataopplæring i tillegg? Var det i kursplan? Da du kjøper et kurs, da ser du jo hvilke fag og temaer blir behandlet. Ble dere lovet dataopplæring? Det at en må kjøpe pensum og tilbehør selv, skulle være ganske vanlig, så vidt jeg vet. Jeg har sjekket noen kurs selv, det er snakk om litt andre fag, men der er det snakk om at alt som kommer i tillegg til selve avgiften, må en betale selv. Dersom dere ikke fikk undervisningen dere ble lovet - dvs at læreren var ikke der, undervisningen matchet ikke planene osv, da dette skulle jo være mulig å klage over - dere har jo faktisk betalt for en viss antal timer og en viss innhold. Hvis dere ble lovet dataopplæring og dere ikke fikk det, da er det problematisk. Om dere fikk salgsopplæring og du bare ikke likte det, da er det vanskelig å klage over dette, så vidt jeg kan tenke meg. Problemet med alle slags kurs er at de er erfarings-baserte varer - du kan ikke vite om du liker det før du har tatt det. Så det går en linje mellom at dere ikke fikk det dere ble lovet, og at du bare ikke likte kursene så godt. Ellers - jeg er veldig skeptisk over mange private kurs-greiene, og hadde aldri kjøpt noe uten å snakke med noen som hadde tatt det allerede. Det er jo litt etterpå-klok å tenke sånn, men sant er det, finnes mange halv-seriøse aktører.. En ting - Ble kurset faktisk anbefalt av NAV? Endret 2. mars 2008 av mrs_bond
Gjest tasha Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Ingen kurs kan jo da garantere jobb med 100% sikkerhet? Ut i fra hvordan du beskriver, er kanskje ikke kurset den beste i verden, sant det, men ble det faktisk ikke levert det som ble lovet? Hvis dere lærte teknikkene for å selge, da er det jo positivt og relevant? Om noen flink selger kan logisk komme på dem, er jo ikke viktig, ikke alle bare kommer på teknikkene, mange må faktisk lære dem. Det med data-delen fikk jeg ikke med - syntes du at det skulle ha vært dataopplæring i tillegg? Var det i kursplan? Da du kjøper et kurs, da ser du jo hvilke fag og temaer blir behandlet. Ble dere lovet dataopplæring? Det at en må kjøpe pensum og tilbehør selv, skulle være ganske vanlig, så vidt jeg vet. Jeg har sjekket noen kurs selv, det er snakk om litt andre fag, men der er det snakk om at alt som kommer i tillegg til selve avgiften, må en betale selv. Dersom dere ikke fikk undervisningen dere ble lovet - dvs at læreren var ikke der, undervisningen matchet ikke planene osv, da dette skulle jo være mulig å klage over - dere har jo faktisk betalt for en viss antal timer og en viss innhold. Hvis dere ble lovet dataopplæring og dere ikke fikk det, da er det problematisk. Om dere fikk salgsopplæring og du bare ikke likte det, da er det vanskelig å klage over dette, så vidt jeg kan tenke meg. Problemet med alle slags kurs er at de er erfarings-baserte varer - du kan ikke vite om du liker det før du har tatt det. Så det går en linje mellom at dere ikke fikk det dere ble lovet, og at du bare ikke likte kursene så godt. Ellers - jeg er veldig skeptisk over mange private kurs-greiene, og hadde aldri kjøpt noe uten å snakke med noen som hadde tatt det allerede. Det er jo litt etterpå-klok å tenke sånn, men sant er det, finnes mange halv-seriøse aktører.. En ting - Ble kurset faktisk anbefalt av NAV? om det ble anbefalt av nav vet jeg ikke, siden jeg ikke gikk gjennom det. vet bare at de betalte for noen av dem sånn at de kom seg ut i arbeidslivet igjen. at vi ble lovet dataopplæring ble vi vel ikke, jeg burde nok tenkt mer nøye på sånt. men hva skal jeg si? er helt uerfaren og stolte på at dette var et bra kurs. etter jeg hadde begynt fikk jeg vite at en annen herfra hadde gått det, og sa det var veldig bortkastet. klart de ikke garanterte jobb, men vi fikk veldig sterkt inntrykk av sjefen der at dette var det aller beste osv. som om vi kan starte våres eget kurs om det vi er flink til bare, og stå å snakke om det i fire timer, 4 dager i uka, i 3 mnd. jævelig bra betaling vi får da, for å stå å fortelle om erfaringer bare. mitt syn, dette kurset var ikke verdt mer enn 10000 kr. vi visste ikke om det var dataopplæring som sagt, men når dette blir omtalt (av dem selv ) som en skole som virkelig skyter fart i karrieren, og bare snakker om alle de som fikk jobb senere som salgsjef og det som var, selvom de bare hadde gått dette kurset, så burde det da være såpass rettet til karrieren at du fikk gjort litt "praksis" og komme inn i det på data. for det er jo viktig nå til dags... jaja... de andre styrer m advokat nå. jeg får bare vente og se...
Rosalie Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Av det du har kommet med her, tviler jeg på at dere kommer noen som helst vei med klagene. Skriv det på kontoen for dyrekjøpt erfaring, og bruk litt mer tid neste gang du har tenkt å bruke mye penger på noe.
Gjest Gjest_abelone_* Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Jeg bestilte katalog fra Bilakademiet en gang, og jeg synes å huske at de la ved en liste over flere sider over folk som tidligere hadde tatt kurset og som jobber som bilselgere. Syntes selv at utdanningen hørtes litt tvilsom ut siden de ikke sendte info om konkret studieplan eller hadde pensumbøker. Men lista over folk som hadde fått jobb var jo imponerende nok... Hva med å kontakte TV2 Hjelper deg? Så kanskje mange flere slipper å ta dette kurset. Det høres jo ut som dere ikke har fått undervisningen dere skulle ha heller.
Gjest Bond Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Hvem som ikke skulle selge kurs på en sånn måte? Skulle da de si at nei da, vi har egentlig ikke så god kurs likevel? Det å bare synes etterpå at det var ikke verdt 30 000, det et jo din personlig mening og er jo ikke noe klagesak. Det funker i Coop-butikker der du kan levere melken tilbake, hvis du ikke likte smaken, selv om melk var melk. En kan jo ikke helt forvente at private foretak ikke skulle selge sine tjenester? Og hvis det ikke ble garantert jobb etterpå, da må jo en ikke bare anta det? Det med uenigheter om læreplan skulle jo en tenke litt før en bruker 30 000? Det skulle jo ikke være noe rask avgjørelse. Kursene kan aldri tilfredsstille alle deltakere, fordi kunnskapsnivå er så forskjellige å starte med. Så tenk, hvis det hadde vært dataopplæring som hadde tatt 1/4 del av tiden. Hva om alle de som allerede kunne data godt nok fra før? Avgjørelser må tas, og derfor må også de som tar kurs være ansvarlige for de kursene de velger. Det er derfor en skulle faktisk sjekke hva en kommer til å studere og lære. Vanlige studenter gjør dette da de velger vanlig utdanning, hvorfor skulle det være noe annerledes for de som kjøper seg et kurst? Det å bruke så mye penger skulle jo bety at en faktisk gjør litt bakgrunnarbeid? Det er kanskje slemt å si sånn, men bare godt å vite neste gang. Jeg er nok enig med Wadjet her, ut i fra det som ts skriver, virker det bare som en dyr måte å få erfaring hva en ikke skulle gjøre. Hvis ikke noe annet, da viser ts sin erfaring det bare at Bilakademiet faktisk er selv flinke å selge, dvs at noe må jo en lære der
Gjest tasha Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 apropo om 1/4 del ahhe kunnet dette fra før, de tjener da mer på å kunne friske opp i data, enn å bare holde seg på enda lavere nivå? jeg har nok driti meg ut og ikke sjekket godt nok, ja, men alikevel, så syntes de fleste andre at dette var lureri faktisk, er vel jeg som er dårlig til å forklare... jeg gikk dette kurset fordi jeg ikke kunne noe om det, og ville LÆRE det, jeg vet jeg burde sjekket mer, men jeg stolte da på at jeg kunne få mer bruk for dette... tv2, vet ikke om de gjør det jeg. er vel ikke helt svindel sånn at det er så slemt heller. men surt...
Gjest Bond Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Det er sikkert litt tøff ja å bare akseptere dette, men du kan bare tenke at det kunne ha vært ennå verre, det finnes jo kurs for 80 000 og Og hvem vet - kanskje du kommer til å ha noe bruk for dette likevel i framtiden. Det at dataopplæring ikke er en del av sånne korte kurs er ganske vanlig kunne jeg tenke meg, det er som oftest ikke nok tid for dette, i tillegg finnes det mange datakurs som er mer egnet for dette. Det er faktisk ganske dyrt å ha gode dataklasser osv, så for en som ikke driver med dataopplæring til vanlig og bare har det som en bitteliten del av noe annet kurs, er det bare ikke noe gunstig å ha det.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #15 Skrevet 14. oktober 2008 Dette er et useriøst kurs og du har selvsagt mulighet til å klage. Du har betalt for et produkt du ikke har fått. Kontakt forbrukerombudet med en gang. Send en mail. De har god erfaring i slike saker og vet hva du skal gjøre. Saken er slett ikke tapt slik mange gir inntrykk av her. Men ikke vent å se. Skriv en mail på noen få linjer og forklar det samme som du har gjort her. Få med opplysninger som navn på kursleder o.l. Ikke vær redd for å "henge ut noen".
Kakee Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Hjemmesiden ser i alle fall meget useriøs ut.. Den fagplanen der f.eks. var ikke mye informativ!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #17 Skrevet 1. desember 2008 jeg gikk kurs i høst, 3 mnd, og fikk intrykk at dette var "superbra" betalte 30000 kr, siden jeg ikke har noe annen utdannelse ell noe, tenkte jeg at dette skulle bli bra. min mor mente dette ble intensivt og hardt, men når jeg begynte der, har jeg aldri vært så sløv, samtidig som å få "ros" for at vi var flinke. jeg mener de ga feil intrykk til oss, de skrøt av dem selv, og de som ikke hadde hørt om dem, de var "dumme og useriøse".. så her sitter vi da.. med kontrakt på 3 linjer om hva kurset går ut på... har jeg noen sak? mange har problemer m nav, siden de ikke får jobb på grunn av kruset...
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #18 Skrevet 1. desember 2008 (endret) hei vi er en gruppe som har gåt der, vi går nå sak mot bilagademiet pga. det du nevner her. vi kan ikke se att det vi har bet står i stil med det vi har fått. men er du intresert i å bli med oss å gå videre med dette så kan du jo kontakte med meg på mail: [email protected] så kan jeg høre med vår advokat om du kan slege deg på lasset vi duy føler at du har kasta bort tid og penger epostadressen er fjernet iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 1. desember 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #19 Skrevet 1. desember 2008 vil ikke henge ut noen her, men var Bilakademiet i Oslo. hjemmesiden så grei ut, og hun jeg skulle melde meg på sammen med, var ogs spent og tenkte at dette var et veldig nyttig kurs. klart det er greit å ha det med seg. men ikke til den summen. aller først rotet vi rundt i timesvis for å finne ut hvor det var. adressen vi fikk i brevet var feil. første skoledag så vi alle vi skule gå sammen med, og vi var alt fra uerfarne folk på 19-20, til bilselgere og mekanikere oppi 30-50 åra.. har en venninne av mamma som jeg ble med på jobb en dag etter dette kurset var ferdig, for å se hvordan det var i praksis. første reaksjonen av både henne og sjefen var at "HADDE DERE IKKE DATA!!!!!??" nei, det fik vi ikke låne, vi måtte tilogmed kjøpe vår egen finans kalkulator til 500 kr. ikke inkl i 30000 der nei. jeg mener det hadde vært en fordel om du sku bli så godt opplært at du hadde store sjanser til å få jobb etterpå, noe de ga svært stort inntrykk for. senere, han som hadde kurset, og en annen lærer ble uvenner. sjefen for stedet var der lite, i nord norge, eller i spania, så når han som vi hadde mest fikk dårlige dager pga leddgikt, så var vi uten ærer. for sjefen var i spania og kom ikke før om to dager. da var vi ganske sue vi som hadde pendlet både 2 og tre timer. dette skjedde et par ganger. pensum kom vi oss nesten ikke igjennom. vi hadde veldig god tid på førsten, og vi fik altså ros for å være så flnike som vi var, når jeg ikke syntes vi hadde gjort så veldig mye. vi hastet oss igjennom det meste på slutten, og mistet noe info vi skulle ha om på eksamen. det vi har lært, det er egentlig det en flink selger , og økonomien kan fra sunn fornuft og logikk fra før av. klart vi har lært noen tknikker, og økonomi delen var bra sånn sett, men det var prisen da. når han læreren ble så dårlig etterhvert, tok sjefen over igjen til slutten. han klarte ikke å lære oss ting som han andre, og det var forskjellsbehandling i stor grad. ene som slet sendte meld til han læreren som var syk og sa han måtte komme tilbake, for ellers strøk hun. da fikk hun faktisk meld tilbake om at sjefen hadde snakket stygt om han, og at han ikke kom tilbake. de hadde kranglet og var uenige, noe som gikk godt utover oss. jeg tror hun bestod, det gjorde vel de fleste. nå er vi flere samlet, to av dem har problemer med nav, siden de fik dette kurset, men har ikke fått jobb i det hele tatt. jeg betalte av egen lomme, og sitter fortsatt og må betale det ned. Hadde du spurt på forhånd, så ville jeg og mange advart deg mot å melde deg på dette kurset. Det virker som du ikke har gjort noe undersøkelser på forhånd. Det er flere instanser du kan henvende deg til. Du har frivillig kastet 30.000 ut igjennom vinduet. Man betaler ikke 30.000 uten å vite hva man får tilbake. Uansett om du hadde sovet i timene, så hadde du bestått. At de du meldte deg på hos, sier ditt eller datt, så holder ike det. De skal selge deg noe. Har du skriftlig dokumentasjon på hva det skulle inneholde? har du notater, prøver på hva dere har vert igjennom? At noen sier at du får jobb etter et slikt kurs, burde fått varselklokkene dine til å ringe.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #20 Skrevet 1. desember 2008 vil ikke henge ut noen her, men var Bilakademiet i Oslo. hjemmesiden så grei ut, og hun jeg skulle melde meg på sammen med, var ogs spent og tenkte at dette var et veldig nyttig kurs. klart det er greit å ha det med seg. men ikke til den summen. aller først rotet vi rundt i timesvis for å finne ut hvor det var. adressen vi fikk i brevet var feil. første skoledag så vi alle vi skule gå sammen med, og vi var alt fra uerfarne folk på 19-20, til bilselgere og mekanikere oppi 30-50 åra.. har en venninne av mamma som jeg ble med på jobb en dag etter dette kurset var ferdig, for å se hvordan det var i praksis. første reaksjonen av både henne og sjefen var at "HADDE DERE IKKE DATA!!!!!??" nei, det fik vi ikke låne, vi måtte tilogmed kjøpe vår egen finans kalkulator til 500 kr. ikke inkl i 30000 der nei. jeg mener det hadde vært en fordel om du sku bli så godt opplært at du hadde store sjanser til å få jobb etterpå, noe de ga svært stort inntrykk for. senere, han som hadde kurset, og en annen lærer ble uvenner. sjefen for stedet var der lite, i nord norge, eller i spania, så når han som vi hadde mest fikk dårlige dager pga leddgikt, så var vi uten ærer. for sjefen var i spania og kom ikke før om to dager. da var vi ganske sue vi som hadde pendlet både 2 og tre timer. dette skjedde et par ganger. pensum kom vi oss nesten ikke igjennom. vi hadde veldig god tid på førsten, og vi fik altså ros for å være så flnike som vi var, når jeg ikke syntes vi hadde gjort så veldig mye. vi hastet oss igjennom det meste på slutten, og mistet noe info vi skulle ha om på eksamen. det vi har lært, det er egentlig det en flink selger , og økonomien kan fra sunn fornuft og logikk fra før av. klart vi har lært noen tknikker, og økonomi delen var bra sånn sett, men det var prisen da. når han læreren ble så dårlig etterhvert, tok sjefen over igjen til slutten. han klarte ikke å lære oss ting som han andre, og det var forskjellsbehandling i stor grad. ene som slet sendte meld til han læreren som var syk og sa han måtte komme tilbake, for ellers strøk hun. da fikk hun faktisk meld tilbake om at sjefen hadde snakket stygt om han, og at han ikke kom tilbake. de hadde kranglet og var uenige, noe som gikk godt utover oss. jeg tror hun bestod, det gjorde vel de fleste. nå er vi flere samlet, to av dem har problemer med nav, siden de fik dette kurset, men har ikke fått jobb i det hele tatt. jeg betalte av egen lomme, og sitter fortsatt og må betale det ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå