Gå til innhold

Den beste Stephen King-boka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken bok av Stephen King synes du er best? Og hva liker du med bøkene hans?

Jeg har en forkjærlighet for gammel King, særlig leste jeg The Running Man (Flykt for livet) maaange ganger i tenårene.

Av nyere saker liker jeg aller best tittelhistorien fra Hearts in Atlantis (Hjerter i Atlantis), der beskriver han både avhengighet og hippietiden/fredsbevegelsen i USA veldig bra. (Noen som har lest andre bøker med handling lagt til den tida, forresten? Kan ikke huske å ha lest noen andre bøker som beskriver den tidsperioden.)

Novellesamlingen Different Seasons var også et høydepunkt, særlig var Rita Hayworth and Shawshank Redemption (som jo også er opphavet til en av tidenes beste filmer) og Apt Pupil veldig bra. Jeg likte også veldig godt første halvdelen av The Stand, men ble litt skuffet over den siste halvdelen.

Det jeg liker med Stephen King er den mørke humoren hans og den måten han kan beskrive de dårlige sidene mange av oss innehar - samtidig som han får det til å høres menneskelig ut. Jeg er ikke så begeistret for grøsser-elementene i forfatterskapet hans, jeg synes det er litt befriende når jeg en sjelden gang kommer over en bok av ham der han ikke drar inn overnaturlige elementer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Aller best liker jeg The Shining.

Dolores Clairborne og Geralds lek er også favoritter. Samt den geniale Noe for enhver :-)

Skrevet (endret)

The Stand er helt fantastisk. Jeg har megautgaven på over 1700 sider...det er en fantastisk historie, selv om jeg synes at slutten er litt....søkt, kanskje..?

Jeg likte også Misery godt.

Endret av pøbelsara
Skrevet

Kult innlegg, TS!

Eg har vært ivrige Stephen King fan i mange år nå.

Selv om eg er ikke noe fan av fantasi literattur var eg helt overrasket hvor mye eg elsket The Talisman og hele Dark Tower serie. Den er råflott faktisk. Var veldig glad i Bag of Bones nå den først kom ut også. Synes det var utrolig skremmede fortelling. Eg synes From a Buick 8 var veldig kjekt å lese. Veldig annerledes og spennende. For et fantasi den mannen har!

Black House, den han skrev med Peter Straub, er nok min favoritt da. Vet ikke helt hvorfor, for akkurat den første gang jeg leste så synes eg skrivemåten var irritende. Men synes ikke det lenger. Everything's Eventual var og kjempe kjekt, den har jeg faktisk ikke lest i et stund nå så har nesten glemt ka den handlet om, men får nesten lyst å finne den igjen...

Skrevet (endret)

"Pet Sementary" eller "Dyrekirkegården" synes jeg var vanvittig bra og er min favoritt. Jeg likte også "Fra en Buick 8". Men jeg synes også at han har gitt ut mange dårlige bøker som f.eks. "Piken som elsket Tom Gordon". Mange av bøkene hans virker masseproduserte, det er om å få utgitt mest mulig bøker for å få mest mulig penger i kassa. Hvis jeg skal lese noe innen denne sjangeren foretrekker jeg Dean Koontz.

Endret av Dr@gen
Skrevet

takk for mange tips!

Har akkurat kjøpt Talissmanen på salg til 69,- og gleder meg til å lese den.

:lese:

Gjest Golden Girl
Skrevet

"It".Herregud for en skrekkbok. Kommer aldri til å like klovner mer!!!

"The green mile" er også flott.

Skrevet

Har langt ifra lest alle bøkene til Stephen King, har lest bare noen få, faktisk, men elsker måten han får fram gåsehuden på.

Mine favoritter er Tommyknockers, novellen Langoliers fra Four Past Midnight, og the Regulators skrevet under hans pseudonym Richard Bachman. Den siste boka kjøpte jeg fordi jeg synes den hørtes spennende ut, det var før jeg visste at det faktisk var Stephen King som hadde skrevet den. :)

Har planer om å lese the Stand. Har sett filmen .. likte begynnelsen, men teit slutt.

Skrevet

The Stand gjorde veldig inntrykk på meg da jeg leste den for første gang, det er den boka jeg "alltid" vender tilbake til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...