Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 #1 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg sliter en del med sjalusi. Om dette er sykelig eller ikke vet jeg ikke, men tror ikke det er såå ille. Jeg vil gjerne ha hjelp til å bli kvitt dette eller lære en måte å takle det på. Er det andre som har "lidd" av det samme og som har fått noen slags hjelp? Jeg tenker på psykolog eller andre utenforstående ting. Jeg har prøvd å takle dette alene med å tenke annerledes og få vekk "skumle" tanker, men kan ikke si at jeg har klart det så bra. Jeg må nesten føye på at jeg har verdens snilleste kjæreste og ingenting å utsette på han, så dette er helt ubegrunnet sjalusi. Jeg lider tidvis av veldig dårlig selvtillit og føler jeg får et spark i magen hver gang det kommer opp en situasjon hvor jeg føler meg sjalu. (det kan være at han bare ler og smiler i samtale med en annen jente) Dette er bare noe jeg føler overfor jenter jeg ikke kjenner. Venninner av meg og bekjente av meg har jeg overhode ingen problemer med, men det er venninnen hans jeg sliter litt med. Må føye på at det er nå i det siste han gjennom jobben har fått flere venninner. Før hadde han ikke så mange. Jeg er ikke interessert i å bli fortalt hvor skadelig sjalusi er for foholdet. Dette er jeg VELDIG klar over. Men jeg er innstilt på å gjøre hva som helst for å klare dette her, og typen min støtter meg fult ut. Har noen andre prøvd noen form for terapi for dette så vil jeg veldig gjerne høre om det og resultatet. Andre tips tas og imot med takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2003 #2 Del Skrevet 3. mai 2003 Hei! Jeg har ingen gode råd ang. terapi eller noen form for hjelp når det gjelder sjalusi-problemet, men jeg er også svært sjalu av meg, og jeg vet hvor vondt det er. Min redning er å snakke mye med min kjære om dette - forklare for han hvordan og hvorfor sjalusi-situasjoner oppstår. Han har veldig stor forståelse for hvordan jeg har det - og det beundrer jeg han for. Likevel føler jeg at jeg er så urettferdig mot han til tider at jeg lurer på hvordan han finner seg i det...Sånn er det med sjalusien - man kan ikke styre over den - og den er ubarmhjertig mot den som rammes og også mot den som er sjalu... Håper du får noe gode tips her, sånn at jeg kan "fiske" litt jeg også... Vh Kverula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2003 #3 Del Skrevet 4. mai 2003 For det første må du lære å kjenne typen din meget godt, slik at du føler at du kan stole på han, spør han ut om alt, alt du lurer på, så blir du nok tryggere! Spør hvordan han oppfatter jenter, hva han syns om flørting, om han respekterer kvinner osv, om hva han syns om utroskap, hvor går streken for utroskap hos han, bare noen tips.... Da vil du fort finne ut om dette er karen for deg! Og du må gjøre noe med selvtilliten din! det er som oftest de som har dårlig selvtillit som også er sjalu, for de personene har mistet troen på noe , om det er kjærlighet eller at de selv synes er lite attraktive, kan være grunnene, så man må lære å kjenne seg selv også, og gjerne gå til psykolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2003 #4 Del Skrevet 4. mai 2003 Var jeg som skrev dette innlegget. Jeg kjenner typen min ganske godt. Etter to år bør jeg vel det Men hvordan forbedre selvtilliten min? Noen konkrete ting jeg kan gjøre? Hva kan jeg konkret gjøre for å bli mindre sjalu? Det med snakking var en god ide, men jeg føler som sagt jeg kjenner han og vet ikke hvor mye mer informasjon jeg klarer å få ut av han. Kan det være en ide å snakke med psykolog om dette her? Selvom jeg ikke har dette sykelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2003 #5 Del Skrevet 25. mai 2003 Det kan nok hjelpe deg med noen timer hos psykolog hvor du kan bli mere oppmerksom på dine følelser og reaksjoner. Jeg er plaget med sjalusi selv og er inne på tanken med å gå til psykolog - men har revurdert mine planer om dette fordi det er så dyrt. Jeg har i verfall erfart at om forholdet til min samboer er godt og trygt så er jeg ikke sjalu, ikke i det hele tatt. Men har vi en konflikt på gang så er jeg på vakt - nesten paranoid - bare han hilser på en annen dame så lyner jeg. Muligens så er han ekstra oppsevang mot andre damer når vi har en konflikt også - det virker slik på meg - kansje han ser seg rundt etter nye muligheter???? når jeg ikke er snill nok?? Men jeg tror at du skal søke profesjonell hjelp og se deg om etter bøker om emnet. Det er også viktig å snakke med noen du stoler på slik at du får satt ord på alle de vonde følelsene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 25. mai 2003 #6 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg er egentlig svært lite sjalu, så sånne super tips har jeg vel kanskje ikke. For meg virker det som om usikkerheten din er roten til det hele. Du føler deg usikker i forhold til andre (fremmede) jenter og så oppstår det sjalusi. Når du og din samboer er med jenter som du kjenner føler du deg trygg og da er det ikke noe problem. Det beste for å overvinne dette må kanskje være å prøve å "møte" problemene. Møt din samboer på jobb etter arbeidstid avogtil. Mener ikke at du skal spionere på din samboere på jobben. Han må jo være enig i eventuelle "tiltak". Om du i en periode prøver å oppsøke situasjoner som du vet kan bli ubehagelige så tror jeg det kan være lurt å diskutere dine følelser etterpå. Etter en stund kan det være at du ikke har behov for å snakke så mye om det, rett og slett fordi problemet blir mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 26. mai 2003 #7 Del Skrevet 26. mai 2003 Men hvordan forbedre selvtilliten min? Noen konkrete ting jeg kan gjøre? Hva kan jeg konkret gjøre for å bli mindre sjalu? Første spørsmål først; Hva kan du gjøre for å forbedre selvtilliten din? - Ta vare på deg selv. Tren, spis sunt, ta kontakt med venner. Gjør deg litt mer uavhengig av kjæresten din. En annen ting som hjalp meg en gang i tiden var å tenke at det alltid vil finnes jenter som er penere, flinkere, slankere, søtere og smartere enn meg. Men i MIN verden er det JEG som er best. Klarer man å adoptere den innstillingen, skal det svært mye til for å knekke en. En annen ting som kan hjelpe, er å oppdage at det finnes mye pene mannfolk å se på. (seriøst. Vi jenter er flinke til å "bare" se kjæresten, mens menn har det i seg at de MÅ titte på andre jenter, selv om de elsker den de er sammen med over alt.) Når du har fått bedre selvtillit, vil jeg anta at problemet med sjalusi etterhvert går over av seg selv. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #8 Del Skrevet 26. mai 2003 Enig med Vikra. I tillegg må du innrømme at det er din plagsomme sjalusi som dukker opp. Opplev den og forkast den. Ikke bare skyv den bort uten å smake litt på den og tenk etter hva som skjer og at det er ubegrunnet. Alle er litt sjalu, noen mer enn andre. Tror alle har plagsomme tanker innimellom også. Det er viktig å ikke la seg styre av slike følelser. Du ødelegger for deg selv, de timene du går og uroer deg. Hva med å ta en prat med sambo, og at dere går igjennom de episodene som gjør deg sjalu, slik at du får snakket ut? Håper han er litt forståelsesfull, altfor mange avfeier slikt og lar den sjalu parten lide i stillhet, slik at det bare blir verre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå