Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Har fått intrykk av at det også leveres en god del falske bekymringsmeldinger til bv grunnet grunnet menneskers ondsskap. Hva gjøres da? de som melder er de "beskyttet"? hvis de farer med løgner må de vel forklare seg, eller hvis de blir anmeldte? noen med erfaring?
Far til 2 Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Jeg tror ikke det er noe som heter "falske bekymringsmeldinger" ettersom den som melder ikke har noen påvirkning. Det er "Barnevernet" som har all makt. Den som leverer bekymringsmelding får som oftest heller ikke noen tilbakemelding om saken. "Løgner" er vanskelig å bevise ettersom det er den oppfatningen den som inngir bekymringen har. Slik sett er vedkommende "beskyttet". Hvis det hadde vært mulig med motsøksmål tror jeg "Barnevernet" hadde vært helt borte fordi de hadde vært arbeidsledig. Vær også klar over at MANGE av de "undersøkelsene" Barnevernet gjør er så overfladiske at de ikke engang vil kunne se forskjell på en rød eller blå sykkel. De fleste foreldre har derfor ingenting å frykte. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Jeg tror ikke det er noe som heter "falske bekymringsmeldinger" ettersom den som melder ikke har noen påvirkning. Det er "Barnevernet" som har all makt. Den som leverer bekymringsmelding får som oftest heller ikke noen tilbakemelding om saken. "Løgner" er vanskelig å bevise ettersom det er den oppfatningen den som inngir bekymringen har. Slik sett er vedkommende "beskyttet". Hvis det hadde vært mulig med motsøksmål tror jeg "Barnevernet" hadde vært helt borte fordi de hadde vært arbeidsledig. Vær også klar over at MANGE av de "undersøkelsene" Barnevernet gjør er så overfladiske at de ikke engang vil kunne se forskjell på en rød eller blå sykkel. De fleste foreldre har derfor ingenting å frykte. Men du far til 2, når det er snakk om grove beskyldninger..HVA DA? de kan ikke bare få spre løgner slik de vil vel? hva med en anmeldelse?
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Men du far til 2, når det er snakk om grove beskyldninger..HVA DA? de kan ikke bare få spre løgner slik de vil vel? hva med en anmeldelse? Jeg syns det er problematisk om det er sånn at man kan komme noen vei ved å anmelde et enkelttilfelle av falsk bekymringsmelding, om man skal kalle det det. Vi trenger ikke enda flere grunner til at folk skal frykte å melde sin bekymring. Om folk skal veie sin bekymring opp mot muligheten for å bli anmeldt, er det enormt synd for barn som lider, da jeg tror hensynet til en selv vil veie tyngre for mange. Hvis det derimot kun er ett ledd i en kampanje for å ramme noen, tenker jeg at det blir noe annet. Men da går det kanskje mer på forfølgelse eller noe. En enkelt bekymringsmelding som det ikke er hold i, virker det svært rart om man vil komme noen vei med å anmelde. Men kan du ikke ta en telefon til politiet og spørre?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Men du far til 2, når det er snakk om grove beskyldninger..HVA DA? de kan ikke bare få spre løgner slik de vil vel? hva med en anmeldelse? Det er nok vannskelig å bevise at en bekymringsmelding er gjort av ren ondskap! Viser det seg at en bekymringsmelding ikke var på sin plass, mens dem som sendte inn bekymringen til BV var 99,9% sikkre på at de hadde grunn til det-blir det for dumt å annmelde disse menneskene! Dersom det beviserlig var pga. ondskap er noe annet! Men tenk på alle de som kanskje tror at de har grunn til å bekymre seg, kvier seg for å anmelde, gjør det allikevel og blir straffet dersom dem ikke hadde grunn til bekymring! Hva slags signaler vil ikke dette gi til andre som kvier seg for å sende en bekymringsmelding? Edit:ser jeg svarte det samme mer eller mindre som Frk.Åberg! Endret 29. februar 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest M Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Min erfaring med barnevernet er at de er helt ubrukelig... Ble anonymt anmeldt for ca 13 år siden pga mitt rusproblem. Jeg den gang da, narkoman som jeg var... lurte dem trill rundt. Hadde de gjort jobben sin ordentelig, hadde ikke min datter nå på 15 slitt med alvorlige depresjoner og grusom angst, stakkars lille jenta mi. Har vært rusfri i 10 år jeg, og ordnet meg et bra liv, men det var litt for sent for mitt fantastiske barn.. Hadde de gjort jobben sin, hadde livet vårt vært helt annerledes i dag...
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Men hvis det bare er snakk om ondskap OG det er beviselig, HVA da?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Men hvis det bare er snakk om ondskap OG det er beviselig, HVA da? Dersom det er beviserlig å ikke bare en påstand, så må vedkomne som har fått beskyldninger uten hold i anmelde de som har gjort det! Bevisene må jo være sterke så det holder i et forlik/rettsak.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Dersom det er beviserlig å ikke bare en påstand, så må vedkomne som har fått beskyldninger uten hold i anmelde de som har gjort det! Bevisene må jo være sterke så det holder i et forlik/rettsak. ok, det var alt jeg trengte å vite, takker så mye for svar:)
Gjest Tara1 Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Sannheten er at "falske" (og anonyme) bekymringsmeldinger er et veldig stort problem for barnevernet. Da vi antydet at dette var noe vi kunne tenke oss å anmelde, fikk vi vite fra politiet at det var bortkastet tid og penger å prøve på det, selv om barnevernet var villige til å vitne på våre vegne. Det er nok å hevde gode intensjoner, så vil saken henlegges eller avvises. Endret: det ble litt for personlig til at jeg følte meg komfortabel med at det sto uendret. Endret 29. februar 2008 av Tara1
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Da vi antydet at dette var noe vi kunne tenke oss å anmelde, fikk vi vite fra politiet at det var bortkastet tid og penger å prøve på det, selv om barnevernet var villige til å vitne på våre vegne. Det er nok å hevde gode intensjoner, så vil saken henlegges eller avvises. Sa politiet ja, men sålenge dere hadde B.V. som vitne på dette skulle dere ha gått videre med det! Jeg mener at anmelder gav falske opplysninger om bla. din mann utfra det lille du skrev i forhold til sakens sikkert mye større omfang! Håper ikke saken er foreldet og at du/dere tar dette opp igjen og anmelder anmelderen for falske beskyldninger! Bevisene må være sterke før dere fører sak!
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 Sa politiet ja, men sålenge dere hadde B.V. som vitne på dette skulle dere ha gått videre med det! Jeg mener at anmelder gav falske opplysninger om bla. din mann utfra det lille du skrev i forhold til sakens sikkert mye større omfang! Håper ikke saken er foreldet og at du/dere tar dette opp igjen og anmelder anmelderen for falske beskyldninger! Bevisene må være sterke før dere fører sak! Hvorfor skal du fortelle hva andre skal gjøre?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Hvorfor skal du fortelle hva andre skal gjøre? Jeg gjør ikke det. Jeg gir et råd!
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #14 Skrevet 29. februar 2008 Da vi antydet at dette var noe vi kunne tenke oss å anmelde, fikk vi vite fra politiet at det var bortkastet tid og penger å prøve på det, selv om barnevernet var villige til å vitne på våre vegne. Det er nok å hevde gode intensjoner, så vil saken henlegges eller avvises. Jeg synes det er utrolig at barnevernet kan vitne mot noen som har kontaktet dem fordi de har vært bekymret for et barn. Det er barnevernets ansvar å vurdere om det er grunn til bekymring eller ikke. Hvis barnevernet mener det er en falsk bekymringsmelding tror jeg ikke de undersøker saken. Hvis de vurderer at det er grunn til bekymring undersøker de saken. Hvis de da ikke får bekreftet sine bekymringer trekker de seg ut. Jeg tror det er et større problem at barnevernet trekker seg ut for fort enn for sent. Man kan ta opp en sak med barnevernet uten at foreldrene til barnet har krav på å vite hvem som kontaktet barnevernet fordi h*n var bekymret. Som far til 2 skrev så får ikke den som leverte bekymringen noen tilbakemelding om hvordan saken utvikler seg videre. Den personen er ikke part i saken. Jeg synes både politi og barnevern i innlegget over burde vært klarere på at det ikke er straffbart å levere bekymringsmeldinger selv om man tar feil. Hvis man hadde anmeldt foreldrene til barnet til politiet og dette var en falsk anmeldelse hadde det vært straffbart. Jeg mener det er bedre å si ifra til barnevernet en gang for mye enn en gang for lite hvis man mener et barn utsettes for omsorgssvikt, vold etc. Hvis man får en falsk bekymringsmelding mot seg og selv vet at dette ikke stemmer har man ingenting å frykte. Da blir bare saken avsluttet. Og man må prøve å legge det bak seg.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #15 Skrevet 29. februar 2008 Jeg synes det er utrolig at barnevernet kan vitne mot noen som har kontaktet dem fordi de har vært bekymret for et barn. Det er barnevernets ansvar å vurdere om det er grunn til bekymring eller ikke. Hvis barnevernet mener det er en falsk bekymringsmelding tror jeg ikke de undersøker saken. Hvis de vurderer at det er grunn til bekymring undersøker de saken. Hvis de da ikke får bekreftet sine bekymringer trekker de seg ut. Jeg tror det er et større problem at barnevernet trekker seg ut for fort enn for sent. Man kan ta opp en sak med barnevernet uten at foreldrene til barnet har krav på å vite hvem som kontaktet barnevernet fordi h*n var bekymret. Som far til 2 skrev så får ikke den som leverte bekymringen noen tilbakemelding om hvordan saken utvikler seg videre. Den personen er ikke part i saken. Jeg synes både politi og barnevern i innlegget over burde vært klarere på at det ikke er straffbart å levere bekymringsmeldinger selv om man tar feil. Hvis man hadde anmeldt foreldrene til barnet til politiet og dette var en falsk anmeldelse hadde det vært straffbart. Jeg mener det er bedre å si ifra til barnevernet en gang for mye enn en gang for lite hvis man mener et barn utsettes for omsorgssvikt, vold etc. Hvis man får en falsk bekymringsmelding mot seg og selv vet at dette ikke stemmer har man ingenting å frykte. Da blir bare saken avsluttet. Og man må prøve å legge det bak seg. Greit nok det, likevel blir det for lettvint at mennesker med onde intensjoner kan drive på slik de vil, barnevernet går alltid inn i en undersøkelse uansett. Vet om ett tilfelle der barnefar ( som er kraftig rusmisbruker, langt rulleblad, diagnoser, under lar, osv meldte mor og kom med kraftige beskyldninger om psykiske lidelser, dop misbruk osv ble hørt ( han visste ikke hvor de bodde en gang) og de startet en ganske så nedvergende undersøkelse
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Jeg gjør ikke det. Jeg gir et råd! Å gå inn i en slik konflikt etter mange år er ikke ett råd, det er villedning.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #17 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Å gå inn i en slik konflikt etter mange år er ikke ett råd, det er villedning. Nei, det er det ikke, fordi jeg skrev at DERSOM saken ikke er foreldet så bør dem ta dette opp igjen! Jeg sa ikke at de MÅ eller SKAL, jeg rådet dem til å gjøre det! Etter mange år? Hvor mange år dette er siden står det vel ikke så mye om heller for den saks skyld! Nok engang, jeg gir råd og prøver ikke å villede! Endret 29. februar 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #18 Skrevet 29. februar 2008 Greit nok det, likevel blir det for lettvint at mennesker med onde intensjoner kan drive på slik de vil, barnevernet går alltid inn i en undersøkelse uansett. "Barnevernet går ikke alltid inn og undersøker når de får en bekymringsmelding. Alt for mange bekymringsmeldinger blir henlagt." Utsatte barn i Fredrikstad får ikke god nok hjelp. Fylkesmannen konkluderer med at en tredjedel av henlagte bekymringsmeldinger burde vært fulgt opp. http://www.f-b.no/article/20071106/NYHET/711060005 "...over seks av ti henlagte meldinger i Oslo vært undersøkt nærmere." http://www.fvn.no/meninger/leder/article558511.ece
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #19 Skrevet 29. februar 2008 Nei, det er det ikke, fordi jeg skrev at DERSOM saken ikke er foreldet så bør dem ta dette opp igjen! Jeg sa ikke at de MÅ eller SKAL, jeg rådet dem til å gjøre det! Etter mange år? Hvor mange år dette er siden står det vel ikke så mye om heller for den saks skyld! Nok engang, jeg gir råd og prøver ikke å villede! Hvorfor mener du de skal gjøre det? hva godt vil det gjøre?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hvorfor mener du de skal gjøre det? hva godt vil det gjøre? Rettferdighet for de som mest sannsynlig ble anmeldt falsk og fordi BV støtter opp under dette! Dersom faste beviser tilsier at annklagene var falske så er dette uhørt. Dersom det er tilfelle at de har blitt anmeldt falskt med overlegg, bør disse folkene få en støkk for det dem har gjort slik at de ikke gjentar dette mot dem eller noen andre. Endret 29. februar 2008 av Frk.Uhåndterlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå