Gå til innhold

Erfaringer med bofelleskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Stearinpikken
Skrevet

Trenger positive og negative erfaringer med bofelleskap. Skal kanskje flytte inn i et. Ta gjerne med noen morsomme historier også :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at de bofellesskapene der beboerne selv velger hvem som skal flytte inn funker best, gjerne også der det er en form for "intervju" av folk man ikke kjenner fra før. Ellers kan man risikere å havne i leilighet med en kombinasjon av følgende mennesker: 1 stk bodybuilder, 1 stk dønn seriøs filosofistudent, 1 stk ultrablond vestkantberte, 1 stk nerd som aldri går ut av rommet sitt, og seg selv. (Og sistnevnte kan jo være ille nok alene! ;))

Gjest Stearinpikken
Skrevet (endret)

Den jeg har sett på er det 5 jenter som bor sammen. De skulle ha visning i helga, så det er nok de som plukker ut. Hvis jeg flytter inn der blir jeg den yngste da..

Men det var grei pris (3000 kr inkl. strøm, internett og kabel-tv) og en fint stor bolig midt i sentrum.

Siden jeg begynner jobb på ukurante tider så slipper jeg det verste rushet på badet om morgenen og dermed får litt "alene-tid" ;)

Endret av Stearinpikken
Skrevet

Hehe, ja det er så sant det du sier. Jeg bor selv i bofellesskap, og det kunne gått bedre for å si det sånn. Til oss var det slik at ingen kjente hverandre fra før, var bare huseieren som valgte ut de som skulle bo der. Vi er fire stk. Tre av oss går kjempebra sammen, skikkelig god gjeng og kunne ikke hatt bedre folk rundt meg. Men så har vi den siste da.. Jeg går rundt og irriterer meg over ALT h*n gjør.. Kjenner at det skal ingenting til før jeg blir provosert, selv om det kanskje ikke er såå ille som jeg skal ha det til. MEN, h*n er så langt i fra en slik persom som etter min mening passer til å bo i sånne fellesskap.. Dette mener jeg huseierne bør ta hensyn til, for det kan ødelegge utrolig mye.

Men samtidig kan man være veldig heldig da, og som oftest går det bra :)

Skrevet (endret)

Jeg må si jeg grøsser litt av tanken på å være 5 jenter under samme tak, men det er imho. Vil nesten tro at det kan være et større problem enn at du er yngst... ;) Jeg er av den oppfatning at bofellesskap med en ganske jevn miks av jenter og gutter funker best. Men prisen var veldig allright, og det du sier om at du jobber til litt ukurante kan absolutt være en fin ting - jeg bodde en periode i et bofellesskap der jeg var eneste student (og forøvrig også 5 år yngre enn nestemann på aldersstigen), og det var i grunnen veldig greit.

Gladpia: Problemet når det er huseier som velger beboere er at h*n har ganske liten interesse av om hvorvidt beboerne passer sammen eller ei. For det meste er vedkommende mer opptatt av å tjene penger... Men som du sier, for det meste går det jo (relativt) greit. :)

Endret av itla
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har bodd i diverse bofellesskap, og det har både væt gleder og sorger forbundet med det. Hvis jeg i et annet liv skulle gjort det igjen, ville jeg ikke bodd sammen med mer enn to andre. Helst jenter (synd å si det, men sjansen er stor for at gutter i den alderen ikke gidder å rydde eller vaske, selv om jeg også har erfart ett unntak).

Gjest Stearinpikken
Skrevet

Jeg har alltid sagt at jeg aldri skal bo i bofelleskap, men det er også veldig dyrt å bo alene. Nå jeg får jo "alt" i en pris, og minuset er mange jenter. Det var visst en blanding av studenter og jobbfolk, men jeg begynner jo aldri før 15 så jeg får jo mange timer alene samtidig om jeg kan være sosial. Jeg ser det litt osm at jeg kan få nye veninner også jeg, men det er vel kanskje å håpe på litt for mye.. :sjenert: Skal iallefall på visning, og jeg er innenfor aldersgruppen dems og kriteriene.

Skrevet

Jeg har bodd i kollektiv til samen fem år, og stort sett har det vært veldig greit. Bodde første gang med to jenter noen år eldre enn meg, og det var ikke så veldig gøy, mest fordi de hadde bodd sammen i mange år allerede, så jeg sleit litt med å "komme inn i gjengen".

Bodde så med 7 gutter, det var morsomt, men følte meg til tider litt som 7-barnsmamma. Etter det flyttet jeg inn et sted der jeg ble boende i mange år, med folk som kom og gikk. Det fungerte veldig greit fordi det var jeg og ei til som bestemte hvem som skulle få bo med oss, så vi plukket stort sett ut folk vi passet sammen med, selv om vi bommet totalt et par ganger, blandt annet en gang hvor det flyttet inn en mann som var utrolig asosial og uhygenisk. Men han ble vi kvitt temmelig raskt.

Det negative med kollektiv, særlig når alle er studenter er jo at man aldri er alene hjemme. Det kan også bli litt slitsomt innimellom, to av de jeg bodde med var skikkelig nattugler og veldig høylytte, det ble litt kræsj innimellom.

Men som sagt; stort sett har det vært veldig greit. Jeg synes kollektiv er en genial boform når man er ung og "singel". Men man er nødt å være litt sosial, veldig tålmodig og sånn passe "laid back".

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg har bodd i flere bofellesskap, både rene jentefellesskap og med kjønnsblanding. Det er mulig jeg ikke har møtt et representativt utvalg av "samboere", for jeg har ikke fått den oppfatningen at jenter er ryddige og gutter er mer rotete. Ryddighet (eller mangel på dette) har vært mer personlighetstrekk enn kjønnsspesifikt, for å si det sånn.

Jeg synes noe av det viktigste i hverdagen er hvilken terskel en har for rot og renhold. Hvis en ikke er noenlunde samkjørt på det området, er det i alle fall viktig at en blir enig om noen kjøreregler. (Hvor ofte vaske, hvem går ut med søpla, osv.)

De periodene jeg bodde i bofellesskap, levde jeg sammen med folk som var i liknende livssituasjon og omtrent på samme alder som meg selv. Det synes jeg var greit. Det medførte i alle fall at vi var ganske enige om hvor mye og når det var ok å feste. At vi begynte å jobbe til litt forskjellig tid på døgnet var bare fint, for da ble køen på badet mindre.

Endret av antigartner
Skrevet

Hei,

Jeg har bodd i mange bofellesskap og har blandede erfaringer. Selv om ikke alle er like positive så ville jeg gjort det igjen for det var jo litt underholdende også.

Bofellesskap 1: Jeg og 3 andre jenter. Hun ene kjente jeg fra før. Kjempebra og vi bodde sammen i 3 år. Vi hadde mye moro og er fortsatt venner selv om det er 5 år siden vi bodde sammen.

Bofellesskap 2: Sogn studentby. Vannvittig kombinasjon av mennesker. Jeg, en kineser, ei som var sykt opptatt av dyr og biologi og en annen som jeg knapt så. Kineseren satt oppe hele natta og skravla høyt i telefonen (ringte sikkert til kina for han snakka kinesisk), hun ene hadde halm på gulvet og dyrebur fra gulv til tak (ikke rart det lukta rart i fellesarealene). Men morsom opplevelse uansett - fikk sett MYE rart og deltatt på å plastre sammen diverse dyr som biologiberta hadde.

Bofellesskap 3: Meg, ei annen jente som jeg kjente fra før og en mann (aldersforskjell på oss og han ca. 10 år). Dette gikk ikke så bra og endte med at jeg og venninna mi blei kasta ut (bl.a. fordi jeg ikke veille være sammen med han og da jeg og venninna mi ikke kom hjem en kveld blei supersur og kasta oss ut på 1 mndt varsel).

Bofellesskap 4: Meg, ei jente til og 2 svært merkelige karer. Tok boligen usett for hadde ikke mulighet til å komme på visning siden jeg oppholdt meg i utlandet. Han ene satt bare inne på rommet sitt og røyka bortsett fra en dag da han diska opp med finnbiff til samtlige helt ute av det blå. Mann nummer 2 ble stadig vekk hentet av politiet da det viste seg at han var en "stalker" og hadde besøksforbud han stadig brøyt. Satt inne hele påsken husker jeg og da var det harmoni i heimen :-) Ellers pleide han å komme seint hjem fra byn hver helg, skru musikken på full guffe og tisse og prompe høylytt med døra til toalettet åpent. Ellers pleide han å slipe kniver i kombinasjon med å fyre seg ei bønne.

Bofellesskap 5: Meg og 2 ander jenter jeg ikke kjente. Dette gikk egentlig veldig fint bortsett fra at hun ene ikke overholdt bofellsskapregel nummer 1 mener jeg - å la meg være i fred på rommet mitt om jeg ønsker det. Men vi hadde mye moro også.

Konklusjonen er: Best å bo med jenter i samme alder, men ønsker du litt action flytt inn med en mann (jmf. politi på døra, sinna mann som kaster deg ut osv. osv. Bofellesskap er for personer som er litt runde i kantene og man kan ikke forvente at det du mener er ryddig er ryddig for andre eller motsatt. Man må møtes på halvveien. Rydding og nachspielbråk (om man ikke er med på nachspielet selv) er de største kildene til kranglig i et bofellesskap. Det er i allefall min erfaring.

Gjest Stearinpikken
Skrevet

Jeg vil nok ikke bo med gutter, tror ikke min kjæreste syntes noe om det ;)

Skal iallefall gå på visning å se, det er jo ikke sikkert jeg får den uansett.

Men nå som soleåret nærmer seg slutten, da blir det vel mange boliger ledig? Eller er det da jakten begynner fordi alle vil være tidlig ute med å finne bolig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...