Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prøver
Skrevet

Hei!

Vi har hatt utredning (jeg har PCOS og han har litt dårlig sæd) og nå prøver vi å sette oss litt inn i kostnadene. Vi fikk tips om at ventetid er mye bedre hos private klinikker, men behandlingen er dyrere.

Jeg prøver å finne ut hva kostnadene vil være, og synes det er veldig forvirrende. På prisliste hos ønskebarn så står det kostnad hos offentlige sykehus er:

19 500 kr for

inntil 3 forsøk

pr. barn.

1 500 pr

forsøk i poliklinisk

behandling.

15 000 i medisiner.

Man har altså tre forsøk (tre ganger man setter inn befruktet celle formoder jeg) og de 15 000 i medisiner er hormonbehandlingen man har i forkant? Altså, er dette totale utgifter, alt i alt (skal ikke ha reise/opphold med her):

19 500 x 3

1 500 x 3

15 000 x 3

Totalt: 108 500 kr

Er enkeltbehandlinger aldri å forekomme på sykehusene? For de vil da koste 36 000 samlet for én gang og vil være mye billigere enn enkeltbehandlingene på private klinikker (totalprisen for en enkeltbehandling).

Og hvis vi velger offentlige sykehusene, må vi betale de 108 000 i én runde, eller betales det for hver gang?

Hvor lang tid er det mellom hver prøving på sykehusene?

JEg føler meg jævlig dum akkurat nå... Noen som har erfaring som vil hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenandelen er på 15000. Dvs at bruker du medisiner for kr 16000 på første forsøk, får du refundert 1000 av nav. Dersom du ikke blir gravid på første forsøk, må dere legge ut for medisiner for andre forsøk, men disse utgiftene blir da refundert.

Tror det er en mnd eller to du må ha mellom hvert forsøk, det er for at kroppen skal nullstille seg igjen. Vi propper i oss mye hormoner ;)

Skrevet

Nei,det koster ikke 108000 kr for offentlige IVF forsøk!

Dere må ut med 1500 kr pr forsøk (til sykehuset)

Så må man betale alle medisinen selv inntil 15000kr!(det dere går over må dere legge ut,men får det tilbake,husk bare å ta vare på ALLE kvitteringer)

Så total summen på 3 forsøk skal ikke overskride 19500kr!

Alt over det får dere igjen av NAV!

Du er ikke dum,men det er ikke rart at man blir forvirret!

Masse lykketil!

Gjest prøver
Skrevet

Ok, så totalkostnad for tre prøverunder er 19 500?

Ja, det var jo meget annerledes. :ler:

Hm, kostnader for medisin over 15 000 får man refundert altså. Men det gjelder vel bare for de tre prøverundene, om jeg ikke husker feil. Utover de tre prøverundene, så må man betale alt selv. Ikke sant?

Ok, jeg ble jo litt forvirret av gynekologen jeg da. For når vi snakket om alternativene våre, så sa han det koster så og si like mye med prøverør som å adoptere, men at med IVF tok det mye mindre ventetid. Og adopsjon vet jeg man må regne med ca 100 000 per barn, så da trodde jeg ikke at jeg tok så mye feil.

Men hvorfor tar folk IVF på private klinikker da? En venninne har tatt enkeltsbehandling hos en privat klinikk, og de har betalt rundt 50 000 (1 hormonbehandling, 1 gang uttak av egg, 1 gang innsetting av befruktet egg).

Skrevet

Utover de tre forsøkene må man betale alt selv ja! Forhåpentligvis trenger du ikke flere forsøk da!

Mange tar kontakt med privatklinikker fordi at de har kortere eller ingen ventetid. Man kommer igang raskere,så tror jeg at man kan få dekket medisinene over 15000 kr der også(litt usikker,men mener jeg har lest det et sted)

Og jeg vil si at de private (har vært på en klinikk i Danmark nettopp) er myyyye hyggeligere og imøte kommende enn det offentlige. Private klinikker er også mye mere opptatt og avhanegig av gode resultater for at folk skal velge dem! Servicen var iallefall bedre på klinikken jeg var på i Danmark,enn der jeg var i det offentlige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...