Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Så f.eks en bryllupstråd om ønskelister i butikk eller på nett. Er dette virkelig vanlig når man gifter seg? Hadde jeg gått i et slikt bryllup ville jeg følt meg presset til å gi en dyr gave. Ønskelister kan man gi til de som ber spesifikt etter det. Kan ikke si jeg har sansen for denne type bestillingsønskelister, og synes ikke det med gaver bør få så stor vekt i bryllupsplanleggingen, i hvertfall ikke fra brudeparet selv.
Gjest *Mim* Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Jeg synes det bare er fint. Som gjest kan jeg finne en gave jeg vet brudeparet ønsker seg, og brudeparet slipper å svare om og om igjen på hva de ønsker seg - det spørsmålet kommer uansett.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Nok en god grunn til at jeg ønsker et lite bryllup.
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er kjempeglad for at det legges ut ønskelister på nett. A) Da vet jeg var brudeparet faktisk ønsker seg, og B) Brudeparet slipper å få ti kaffekanner og fem sausenebb. Man har jo ønskeliste til jul og bursdag. Hvorfor ikke til bryllupet? For øvrig har ønskelistene til de brudeparene jeg har vært i bryllup til bestått av ting i alle prisklasser.
Gjest smotti Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Så f.eks en bryllupstråd om ønskelister i butikk eller på nett. Er dette virkelig vanlig når man gifter seg? Hadde jeg gått i et slikt bryllup ville jeg følt meg presset til å gi en dyr gave. Ønskelister kan man gi til de som ber spesifikt etter det. Kan ikke si jeg har sansen for denne type bestillingsønskelister, og synes ikke det med gaver bør få så stor vekt i bryllupsplanleggingen, i hvertfall ikke fra brudeparet selv. Vi hadde ikke laget ønskeliste, og vi får som ørene flagrer fordi vi ikke ønsker oss servicer,bestikker og annet piss som vi ikke vil ha /trenger. Jeg har sagt at visst de vil gi oss noe kan de gi oss en donasjon til reise og oppussing... Alle maser om ønskelister hele tiden. Så for dem som faktisk ønsker seg sånne ting synes jeg bare skal legge ut lister, så slipper de det maset..
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Har du ønskeliste til jul og bursdag???? Trodde de fleste sluttet med det som voksne jeg. Hender jeg lager en ønskeliste for meg selv, så jeg vet hva jeg kan svare når folk spør hva jeg ønsker meg. Jeg ville følt meg ekstremt grådig hvis jeg la ut ønskeliste på nettet med bilder og priser, for ikke å snakke om butikkønskelister. Trodde hovedfokuset i bryllup var at to mennesker elsket hverandre, ikke at de skulle få mest mulig nyttige ting. Endret 29. februar 2008 av Stjernedryss
Gjest *Mim* Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Trodde hovedfokuset i bryllup var at du mennesker elsket hverandre, ikke at de skulle få mest mulig nyttige ting. Absolutt! Men jeg ser ikke motsetningen. Eller kjøper du ikke gaver fordi kjærligheten skal stå i fokus? Jeg synes heller ikke at gavene skal stå i sentrum. Hvordan mener du det bør gjøres, Stjernedryss?
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Absolutt! Men jeg ser ikke motsetningen. Eller kjøper du ikke gaver fordi kjærligheten skal stå i fokus? Jeg synes heller ikke at gavene skal stå i sentrum. Hvordan mener du det bør gjøres, Stjernedryss? Jeg mener fokuset bør tas bort fra gavene. Om noen ber om ønskeliste kan de heller få den, men synes ikke den skal prakkes på gjestene så de føler gaven blir en inngangsbillett til bryllupsfesten. Jeg kjøper gaver ja, men jeg oppfordrer ikke andre til å kjøpe gaver til meg. Ser du forskjellen???
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Har du ønskeliste til jul og bursdag???? Naturligvis har vi ønskelister vi sender rundti familien - prøvde meg uten til en jul, og det ble bare pes og drøssevis av telefoner fra slekta som ikke ante hva de skulle kjøpe til meg. Absolutt! Men jeg ser ikke motsetningen. Eller kjøper du ikke gaver fordi kjærligheten skal stå i fokus? Jeg synes heller ikke at gavene skal stå i sentrum. Hvordan mener du det bør gjøres, Stjernedryss? Naturligvis står kjærligheten i fokus. Men hva er galt med å faktisk skrive ned på papir hva man ønsker seg OG hjelpe gjestene sine ved å ha avkrysningslister i butikkene? Ellers syns du det er kjekt med kniver og gafler i totalt ulike mønster, Stjernedryss? Og naturligvis er man ikke bundet til listene - men de gir en pekepinn på hva brudeparet liker og trenger.
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Jeg mener fokuset bør tas bort fra gavene. Om noen ber om ønskeliste kan de heller få den, men synes ikke den skal prakkes på gjestene så de føler gaven blir en inngangsbillett til bryllupsfesten. Jeg kjøper gaver ja, men jeg oppfordrer ikke andre til å kjøpe gaver til meg. Ser du forskjellen??? Men brudeparet slipper jo å måtte fokusere ¨på gavene når de legger ut ønskelister. Ved din måte å gjøre det på, vil de bli minnet på dette hele tiden fra invitasjoner er sendt ut og til bryllupsdagen. Så det var en heller dårlig ide.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Jeg liker rett og slett ikke når gavegivning blir satt i system på den måten. Man kan jo likegjerne ta inngangspenger i bryllupet da, så slipper man å få gaver man ikke trenger.
Gjest Bygdedyret Skrevet 29. februar 2008 #12 Skrevet 29. februar 2008 De gavelistene jeg har sett har hatt gaveønsker i alle prisklasser. Noen samler på et bestemt servise, mens andre samler på bestemte glass eller bestikk og da er det greit å vite at de mangler kakegafler og ønsker seg det, og så velger du selv hvor mange kakegafler du vil kjøpe. Det som er fint er at butikken oppdaterer ønskelisten og krysser ut det som allerede er kjøpt. Du trenger selvfølgelig ikke lage ønskeliste selv, det er jo helt opp til deg. Og hvis du ikke ønsker gaver så sier du bare fra om det. Jeg har også vært i bryllup hvor brudeparet ikke ønsker gaver.
Noli Skrevet 29. februar 2008 #13 Skrevet 29. februar 2008 Poenget er vel at når du er invitert i et bryllup, er det gitt at du gir en gave. Da kan man likegodt gjøre det enkelt for folk ved å skrive en ønskeliste.
Daria Skrevet 29. februar 2008 #14 Skrevet 29. februar 2008 Poenget er vel at når du er invitert i et bryllup, er det gitt at du gir en gave. Da kan man likegodt gjøre det enkelt for folk ved å skrive en ønskeliste. Nettopp. Skal jeg i bryllup, setter jeg stor pris på ønskeliste -enklere for meg å finne noe, og enklere forbrudeparet, som får ting de faktisk trenger/har lyst på. Forøvrig ser jeg ikke forskjellen på å gi noen en lapp med hva man ønsker seg til jul/bursdag og å gi beskjed muntlig. I enkelte sammenhenger vet man at man får gaver, hvorfor gjøre det vanskligere enn nødvendig for alle parter fordi det tar seg bedre ut å late som om man ikke ønsker seg noe?
Sol79 Skrevet 29. februar 2008 #15 Skrevet 29. februar 2008 Poenget med bryllupsønskelistene er jo ikke at de heftes ved innbydelsen som et vedlegg, men de kan finnes på nett for de som måtte ønske det. Jeg syns det er helt greit, men jeg finner det noe spesielt med folk som distribuerer ønskelister til bursdag/jul i voksen alder. Jeg har ei venninne som alltid sender ønskelister på mail selv om jeg ikke har spurt etter den, og det er ikke akkurat billige ting hun ønsker seg. Sist jeg var i bryllup til ei venninne fikk jeg beskjed av henne om at det var vanlig med gaver som stod til kuverprisen per person. Jeg syns det er noe frekt med tanke på hvor mye penger man ellers legger i en bryllupsfest selv om man er gjest. Jeg måtte ha ny kjole, transport, overnatting, hunde/barne-pass, gave etc Og nå til dags så har jo veldig mange vennefester på fredagen også. Jeg prioriterer faktisk ikke pengene mine til ei helg på hotell i forbindelse med et bryllup.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Sist jeg var i bryllup til ei venninne fikk jeg beskjed av henne om at det var vanlig med gaver som stod til kuverprisen per person. Utrolig uomtenktsomt av venninnen din å komme med en sånn kommentar. Givergleden forsvinner liksom da. Det er ikke opp til mottaker å bestemme prisen på gaven, dessuten finnes det ikke en regel som sier at det skal komme like mye verdier inn, som ut i et bryllup. Man kjøper jo gave etter egen økonomi og hvilket forhold man har til brudeparet. Hvis jeg f.eks hadde to søsken ville jeg kjøpt like dyr gave til begge, selv om det ble servert mer i det ene bryllupet enn det andre. Det spiller ingen rolle om ønskelisten er skriftlig eller muntlig, poenget er at det er frekt å sende ønskelister rundt med mindre du har en spesiellt tradisjon med vennene dine når det gjelder det, eller noen spør hva du ønsker deg.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #17 Skrevet 29. februar 2008 Men er det ikke vanlig at folk har tradisjon for ønskelister? Foreldrene mine og annen familie ber alltid meg om ønskeliste, og den har jeg alltid klar i god tid før jul fordi jeg skriver ned etterhvert som jeg kommer på ting. Denne pleier jeg å ta vekk de dyreste tingene fra og gi til venninner også. Har mange venninner som skriver selv, mens andre ikke vet hva de ønsker seg, men du får kanskje ut av de noen ting om du spør. Ønskelister en en fin, gøy og praktisk tradisjon. Synes det er dumt med "grincher" som skal være så negative til gaver og alt som har med det å gjøre. Er enig i at det er frekkt å feks forvente så og så store gaver fra folk, men en ønskeliste eller utlagt gaveliste inneholder jo ting i alle prisklasser. I alle fall mine. Jeg kommer nok til å skrive ønskeliste så godt som hvert å til jeg blir gammal og grå! Og det tror jeg folk blir glad for!
tuji Skrevet 29. februar 2008 #18 Skrevet 29. februar 2008 Jeg synes det er helt toppers med ønskeliste på nett og i butikker, og hadde det selv da vi giftet oss. MEN jeg reagerer når det ligger vedlagt ønskeliste eller link i invitasjonen, og det har jeg opplevd flere ganger. Nokså frekt!
Gjest Tigress Skrevet 29. februar 2008 #19 Skrevet 29. februar 2008 Eg synes det er utruleg praktisk, eg, i alle fall så lenge det er ting i alle prisklassar på den. Sist eg var i bryllaup var eg student, og måtte dessutan reise utanlands. Då var det litt kjipt at alt på ønskelista kosta over 500 kroner... Men ellers er det heilt fint, synes eg, riktig praktisk.
Nigo-san Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er litt både-og. Til fjernere bekjente er det greit med ønskelister. Slipper å bomme, slipper æ kjøpe det samme som noen andre. Men er det noen jeg kjenner godt, har jeg flere ganger valgt å overse ønskelista til fordel for noe annet. Det er ikke sååå festlig å brenne av en tusenlapp på to små t-skjeer som de garantert ikke husker hvem de fikk fra. Men det kommer jo litt an på ønskelista også. Den typen jeg hater, er nettopp den hvor du omtrent bare blir oppfordret til å kjøpe bestikk eller servise. Hadde det vært flere valgmuligheter, hadde det vært litt morsommere (og nei, jeg tenker IKKE på den episoden i SATC der det eneste som er igjen på ønskelista når Carrie skal kjøpe gave, er "silver butt plugs" )...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå