Gjest Overstyrmann Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Det finnes sikkert et spørsmål om dette et sted, men har ikke tid til å lete gjennom alle tråder for å se om det er noe som dekker lt jeg lurer på. Jeg og x-en bor på hver vår side av fjellet, hun i Bergen og jeg i Oslo. Vi har hatt en samværsavtale som har gått frem til jentungen nå begynte på skolen i høst. Etter det har vi tatt det lit som det kommer uten at det har vært noe problem. Så kommer x-en og krever mer bidrag for at jeg angivelig har ungen 0-1 dag pr mnd, selv om hun har vært hos meg 10 dager ca hver 6 uke, samt at vi deler ferier slik som det "vanlige" er med annenhver ferie etc. Hun fikk medhold i dette hos NAV da jeg visstnok ikke skulle ha sendt inn nødvendig doumentasjon i det hele tatt. Dette vet jeg jeg gjorde da jeg faktisk stod og diskuterte dette med hun som stod i kassaden dagen jeg leverte brevet som var 2 dager før fristen. Jeg har da sagt at jeg vil ha en avtale der jeg har ungen ennenhver helg fra fredag til søndag, evt en helg i mnd ( noe jeg går for) fra torsdag til søndag. Dette fordi at det er mindre stress for vesla å reise en gang i mnd, det er billigere for begge parter og det utgjør ikke så mye for henne i forbindelse med skolen. Jeg har sagt at vi kan forsøke mest mulig å legge disse helgene til dager da det er planleggingsdager/ ferier etc for at hun skal minst mulig ekstra ut av skolen. Dette var x-en enig i og jeg mailet henne et forslag til avtale. Da fik jeg svar tilbake med at det var kommet en skrivefeil om påskeferien samt at hun ikke ville ha i kontrakten at jeg nektet henne å sende ungen alene til MIN familie. Dette pga at jeg har en mor som drikker og en søster som bor i et forhold der hun blir mishandlet med jevne mellomrom... Likevel greier ikke x-en å "slippe" min familie som hun d visstnok er så veeeeeeeeeldig glad i. Ferien ble det ordnet opp i men det andre nekter jeg å godta. Jeg mener faktisk det vitner om at hun er en dårlig mor om hun sender ungen avgårde slik når hun vet hva som foregår der.. Nå sier hun at hun ike vil skrive under en avtale uten at det har vært mekling, uten at hun vil svare meg når jeg spør hva dte er som gjør denne pluttselige endringen hos henne. Så spørsmålet er da, hva kan jeg "kreve" i en slik mekling. Jeg mener at det må være bedre for ungen å komme en gang pr mnd og heller miste kanskje 4-5 skoledager i ÅRET, enn å komme annenhver helg fra fredag til søndag. Det er ikke så veldig lang reise fra Oslo til Bergen med fly, men det går likevel litt tid og krefter for ei på 6 år. Hvis det er noen som har erfaring med dette her så blir jeg veldig glad for alle konstruktive svar som kommer
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Når jeg leste innlegget ditt, fikk jeg assosiasjoner til Ole Paus' fantastiske tekst: Jeg reiser alene Det går over land og by Før kom barna med storken Men nå tar de fly Denne sangen ble skrevet en gang på 70-tallet, noe som viser at du ikke er den eneste som opplever en slik utfordring. Jeg har i flere andre tråder her tatt til orde for å sette foreldrenes behov til side, og se på hva som er det beste for barnet. Det beste for barnet er selvsagt å ha så mye samvær som mulig med begge foreldrene, men er det til det beste for barnet å måtte reise alene så ofte som det er snakk om her? Med et så lite barn tror jeg at jeg hadde valgt å reise for å være sammen med barnet, og ikke krevd at barnet skal reise for å være sammen med meg. Men det var ikke det du spurte om... Hva du kan kreve? Du kan kreve at avtalen som blir satt opp er til barnets beste. Betyr det at du mener at det er til barnets beste at h*n har tilsyn når hun besøker bestemor, så mener jeg at du kan kreve at dette blir et punkt i avtalen. Mener du at det er til barnets beste at h*n reiser to ganger i mnd, i stedet for en gang (eller motsatt), så mener jeg at du kan kreve at dette blir et punkt i avtalen. Men husk at av og til går barnets beste på tvers av foreldrenes ønsker... "Pick your fights", alt er ikke like viktig å få gjennomslag for. Stå på for hva du mener er viktigst for barnet i forhold til deg, på ting du anser for å være mindre viktige er ikke vits i å kjempe like hardt for. Og for all del: pass deg for å bli prinsipprytter! Hold fokus på hva som er viktigst: barnets beste.
Far til 2 Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Det var mange punkter her og det er mulig jeg misforstår noe av det. I så tilfelle får du bare rette det opp. Det finnes sikkert et spørsmål om dette et sted, men har ikke tid til å lete gjennom alle tråder for å se om det er noe som dekker lt jeg lurer på. Jeg og x-en bor på hver vår side av fjellet, hun i Bergen og jeg i Oslo. Vi har hatt en samværsavtale som har gått frem til jentungen nå begynte på skolen i høst. Etter det har vi tatt det lit som det kommer uten at det har vært noe problem. Så kommer x-en og krever mer bidrag for at jeg angivelig har ungen 0-1 dag pr mnd, selv om hun har vært hos meg 10 dager ca hver 6 uke, samt at vi deler ferier slik som det "vanlige" er med annenhver ferie etc. Hun fikk medhold i dette hos NAV da jeg visstnok ikke skulle ha sendt inn nødvendig doumentasjon i det hele tatt. Dette vet jeg jeg gjorde da jeg faktisk stod og diskuterte dette med hun som stod i kassaden dagen jeg leverte brevet som var 2 dager før fristen. Først vil jeg si at jeg håper du ikke har dattern din 1 dag pr mnd. Om du er en oppegående far fortjener dattern din å kjenne deg bedre enn dette. uansett regner jeg med at samværet blir mer forutsigbart etterhvert som det blir en avtale. Å kreve høyere bidrag når dattern din tross alt har vært hos deg ca 7 dager pr mnd blir for dumt. Det er klart at så lenge du har bevis (kopi av faktura for biletter, etc) er det bare å henvise til dette. Men hvis ex'en er så glad i penger som det du beskriver vil jeg be deg ta vare på alle slike fakturaer og be om at du står for bilettkjøpet og får penger tilbake fra ex'en senere (dere skal betale hver deres andel av reisekostnadene fordelt etter inntektsnivå). Når det gjelder de lokale NAV kontorene må du bare innse at det sitter noen saksbehandlere der som er VELDIG opptatt av at andre alenemødre skal tilegne seg best mulig økonomi basert på andres inntekt. Jeg har selv valgt å kreve spesifisert kvittering for de papirene jeg overleverer fordi jeg har opplevd avgjørelser som er helt hinsides hva en bør kunne forvente fra et offentlig kontor. Nå vil det sikkert være noen mødre som reagerer på fremstillingen min, men det jeg forsøker å si er at det finnes offentlige ansatte som har en personlig agenda i mye av det de gjør. Dette kan bl.a. være hendelser slik du beskriver, og det kan gå i både omsorgsforelder og samværforelder sin favør. Jeg har da sagt at jeg vil ha en avtale der jeg har ungen ennenhver helg fra fredag til søndag, evt en helg i mnd ( noe jeg går for) fra torsdag til søndag. Dette fordi at det er mindre stress for vesla å reise en gang i mnd, det er billigere for begge parter og det utgjør ikke så mye for henne i forbindelse med skolen. Jeg har sagt at vi kan forsøke mest mulig å legge disse helgene til dager da det er planleggingsdager/ ferier etc for at hun skal minst mulig ekstra ut av skolen. Jeg forstår ikke hvorfor du vil begrense samværet til en helg pr mnd hvis dere kan lage en forutsigbare samværsavtale som gjør at reisekostnadene blir lave. Hvis dere begrenser det til en helg/mnd bør samværet i det minste økes et par dager ved hvert besøk. Jenta har ihht loven rett til samvær med deg såfremt du er oppegående. Dette er din og jentas eneste mulighet til å bygge relasjoner. Ikke frata jenta den gleden hun sansynligvis har ved å ha mest mulig samvær. Dette var x-en enig i og jeg mailet henne et forslag til avtale. Da fik jeg svar tilbake med at det var kommet en skrivefeil om påskeferien samt at hun ikke ville ha i kontrakten at jeg nektet henne å sende ungen alene til MIN familie. Dette pga at jeg har en mor som drikker og en søster som bor i et forhold der hun blir mishandlet med jevne mellomrom... Likevel greier ikke x-en å "slippe" min familie som hun d visstnok er så veeeeeeeeeldig glad i. Dette viser at den interne krigen er viktigere enn barnets beste for enkelt foreldre. Jeg synes det er opplagt at du skal kunne begrense morens rett til å sende barnet til din familie sålenge du har informasjon (kan bevise) at dette ikke er barnets beste. Ferien ble det ordnet opp i men det andre nekter jeg å godta. Jeg mener faktisk det vitner om at hun er en dårlig mor om hun sender ungen avgårde slik når hun vet hva som foregår der.. ENIG. Stå på ditt ! Nå sier hun at hun ike vil skrive under en avtale uten at det har vært mekling, uten at hun vil svare meg når jeg spør hva dte er som gjør denne pluttselige endringen hos henne. Så spørsmålet er da, hva kan jeg "kreve" i en slik mekling. Jeg mener at det må være bedre for ungen å komme en gang pr mnd og heller miste kanskje 4-5 skoledager i ÅRET, enn å komme annenhver helg fra fredag til søndag. Det er ikke så veldig lang reise fra Oslo til Bergen med fly, men det går likevel litt tid og krefter for ei på 6 år. Hvis det er noen som har erfaring med dette her så blir jeg veldig glad for alle konstruktive svar som kommer For meg synes det som om treneringen er basert på mest mulig penger frem til dere har en avtale som kan bekreftes av NAV. Når denne avtalen er levert vil det være den månden avtalen ble levert + en måned til før bidragsbeløpet endres. Når det gjelder samvær er det "bevist" at små barn behøver korte perioder med samvær men ofte. Større barn kan kan ha lengre perioder borte fra foreldrene. Vær imidlertid klar over at det etterhvert kan bli perioder hvor barnet ikke kommer fordi det av naturlige årsaker skal delta på fritidsaktiviteter/konkuranser, etc. Om dere praktiserer samvær 1 gang pr mnd vil det kunne gå både 2 og 3 månder mellom hver gang dere treffes etterhert som jenta blir større. Jeg vil nødig sette en grense mhp alder for hyppighet og lengde på samværet. Alle barn er forskjellig og noen barn har best av løsning a, mens andre trives best med alternativ b. Dessuten endrer dette seg iløpet av barnets oppvekst.
Frey Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Ta det der i en egen tråd nå da, og hold dere til hva Overstyrmann spør om... TS: jeg synes du skal holde på ditt jeg, du er ikke urimelig. Evt kan du kanskje gå med på at datteren din kan få besøke familien din under tilsyn, som jo er et kompromiss. Men det er lite sannsynlig at en mekler vil tvinge gjennom besøk til din familie - det er tross alt din business.
Helen Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Tråden er ryddet iht. reglene Helen - mod.
Gjest overstyrmann Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Det var mange punkter her og det er mulig jeg misforstår noe av det. I så tilfelle får du bare rette det opp. Først vil jeg si at jeg håper du ikke har dattern din 1 dag pr mnd. Om du er en oppegående far fortjener dattern din å kjenne deg bedre enn dette. uansett regner jeg med at samværet blir mer forutsigbart etterhvert som det blir en avtale. ------------- Neida jeg har henne ikke bare 1 dag pr mnd. Jeg har henne mellom 55 og 70 dager i året inkludert ferier etc. Det som har vært praktisert frem til nå er 10 dager hver 6. uke. Dette pga at jeg jobber turnus, og dette har da passet godt for begge parter. .............. Å kreve høyere bidrag når dattern din tross alt har vært hos deg ca 7 dager pr mnd blir for dumt. Det er klart at så lenge du har bevis (kopi av faktura for biletter, etc) er det bare å henvise til dette. Men hvis ex'en er så glad i penger som det du beskriver vil jeg be deg ta vare på alle slike fakturaer og be om at du står for bilettkjøpet og får penger tilbake fra ex'en senere (dere skal betale hver deres andel av reisekostnadene fordelt etter inntektsnivå). --------------- Det ser ut som om hun også har innsett dette etter en telefonsamtale i kveld ( ja jeg fikk endelig kontat med henne). Det måtter trusler om anmeldelse for svindel til før hun tok det i seg, og lovte å gå til NAV og fortelle dette slik at det ble ordnet opp i. Dette med deling av reisekostnader har utrolig nok ike vært noe problem. Når det gjelder de lokale NAV kontorene må du bare innse at det sitter noen saksbehandlere der som er VELDIG opptatt av at andre alenemødre skal tilegne seg best mulig økonomi basert på andres inntekt. Jeg har selv valgt å kreve spesifisert kvittering for de papirene jeg overleverer fordi jeg har opplevd avgjørelser som er helt hinsides hva en bør kunne forvente fra et offentlig kontor. Nå vil det sikkert være noen mødre som reagerer på fremstillingen min, men det jeg forsøker å si er at det finnes offentlige ansatte som har en personlig agenda i mye av det de gjør. Dette kan bl.a. være hendelser slik du beskriver, og det kan gå i både omsorgsforelder og samværforelder sin favør. Jeg forstår ikke hvorfor du vil begrense samværet til en helg pr mnd hvis dere kan lage en forutsigbare samværsavtale som gjør at reisekostnadene blir lave. Hvis dere begrenser det til en helg/mnd bør samværet i det minste økes et par dager ved hvert besøk. Jenta har ihht loven rett til samvær med deg såfremt du er oppegående. Dette er din og jentas eneste mulighet til å bygge relasjoner. Ikke frata jenta den gleden hun sansynligvis har ved å ha mest mulig samvær. ----------- Neida grunnen til at vi velger 1 litt lengre helg i mnd er som jeg nevnte tidligere at jeg jobber skift, og det er jo meg hun kommer for å møte. ........ Dette viser at den interne krigen er viktigere enn barnets beste for enkelt foreldre. Jeg synes det er opplagt at du skal kunne begrense morens rett til å sende barnet til din familie sålenge du har informasjon (kan bevise) at dette ikke er barnets beste. ENIG. Stå på ditt ! -------- Også dette punktet ble det enig om ( det viste seg at dette var det viktigste punktet for henne) i dag. Jeg løste på den måten at jeg sa hun fikk gjøre akkurat hva hun vill, men at hun måtte være forberedt på at barnevernet ble koblet inn i saken visst det viste seg at ungen ble sendt dit alene. Hun får altså gjøre hva hun vil, men ble gjort oppmerksom på konsekvensene. Dette gjør jeg nettop fordi det ikke er bra for en unge å skulle oppleve slike ting som det som foregår der til tider....................... For meg synes det som om treneringen er basert på mest mulig penger frem til dere har en avtale som kan bekreftes av NAV. Når denne avtalen er levert vil det være den månden avtalen ble levert + en måned til før bidragsbeløpet endres. Når det gjelder samvær er det "bevist" at små barn behøver korte perioder med samvær men ofte. Større barn kan kan ha lengre perioder borte fra foreldrene. Vær imidlertid klar over at det etterhvert kan bli perioder hvor barnet ikke kommer fordi det av naturlige årsaker skal delta på fritidsaktiviteter/konkuranser, etc. Om dere praktiserer samvær 1 gang pr mnd vil det kunne gå både 2 og 3 månder mellom hver gang dere treffes etterhert som jenta blir større. Jeg vil nødig sette en grense mhp alder for hyppighet og lengde på samværet. Alle barn er forskjellig og noen barn har best av løsning a, mens andre trives best med alternativ b. Dessuten endrer dette seg iløpet av barnets oppvekst. ------------- Jeg ser tanken, men TROR ikke dette er en aktuell problemstilling da det i slike tilfeller vil kunne være mulig med bytte av vakter i særlige tilfeller som det. I tillegg plikter mor etter avtalen å legge til rette for dette begrensede samværet det er lagt opp til. Uansett var det mange fine innspill både fra deg og det første svaret jeg fikk og det taker jeg for. Nå ser det likevel ut til at det kan gå mot en løsning på dette da. Men det måtte altså en trusel om barnevern og politianmeldelse til for at hun skulle reagere.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 ------------- Men det måtte altså en trusel om barnevern og politianmeldelse til for at hun skulle reagere. Ja for det er jo svært konfliktdempende å true mor med Politi og Barnevern... Du handler sikkert til barnas beste når du gjør sånt...
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Ja for det er jo svært konfliktdempende å true mor med Politi og Barnevern... Du handler sikkert til barnas beste når du gjør sånt... Det vet du ingenting om. Om han må true med politianmeldelse for å få det samværet barnet har krav på så go for it. Jeg er mor til 4 og jeg hadde aldri godtatt at faren til mine barn hadde diktert evt samvær. Enhver oppegående far gjør det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå