La Luna Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Kan en sjef pålegge en ansatt å holde lønna si hemmelig for resten av de ansatte? Og til og med si at personen må skrive under på det? Og er det eventuelt samme regler på fastlønn og bonus?
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Kan en sjef pålegge en ansatt å holde lønna si hemmelig for resten av de ansatte? Og til og med si at personen må skrive under på det? Og er det eventuelt samme regler på fastlønn og bonus? Nei. Man står naturligvis fritt til å snakke om hva man tjener til hvem som helst. Dette gjelder også bonus.
Eliza Doalot Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 I utgangspunktet kan man fortelle om lønnen sin til hvem som helst, men det er avtalefrihet i Norge. Det betyr at man kan avtale hva man vil, med hvem man vil så lenge men med det ikke bryter noen lov. Så vidt meg bekjent finnes det ingen lov som sier det er ulovlig for arbeidsgiver å kreve at arbeidstakeren holder lønnen sin hemmelig. Man står selvfølgelig fritt til å nekte å skrive under, men risikerer da å ikke få høyere lønn/bonus.
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 «Under ansettelse er Arbeidstaker forpliktet til følgende: ... holde hemmelig all foretningsinformasjon angående Arbeidsgiver, hans foretningspartnere som Arbeidstaker ble kjent med under arbeidsutførelse; taushetsplikt gjelder spesielt enhver informasjon om lønn, vilkår i arbeidsavtale, og lignende.» Slik er ordlyden i dokumentet. (...) - Denne saken er et klart brudd på norsk lov, og vi i Fellesforbundet vil ta denne saken opp med arbeidstilsynet, sier Johansen http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/30/444989.html
Eliza Doalot Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Det står ingenting i den linken om at det er et brudd på norsk lov å gjøre en avtale med arbeidstakeren om å holde lønnen hemmelig. At elementer i den saken er brudd på norsk lov er vel lite tvilsomt, men det er ikke spesifisert at dette gjelder avtalen om å hemmeligholde lønnen.
Rosalie Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Det står ingenting i den linken om at det er et brudd på norsk lov å gjøre en avtale med arbeidstakeren om å holde lønnen hemmelig. At elementer i den saken er brudd på norsk lov er vel lite tvilsomt, men det er ikke spesifisert at dette gjelder avtalen om å hemmeligholde lønnen. Siden den uttalelsen kommer i avsnittet som omhandler nettopp det, så tolker jeg det dithen. Jeg ble litt nysgjerrig nå, så dette må jeg sjekke ut nærmere.
Eliza Doalot Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Jeg ble litt nysgjerrig nå, så dette må jeg sjekke ut nærmere. Jeg sjekket litt selv, og det er mulig vi har litt rett begge to. Utgangspunktet jeg svarte utifra var at jeg forsto det slik at ts hadde fått tilbud om høyere lønn og evt bonus under forutsetning av at dette bel holdt hemmelig. Det tror jeg fortsatt er lovlig. Dersom utgangspunktet er et annet; at man får vesentlig dårligere betalt enn man burde, så gir arbeidsmiljølovens § 2-4 arbeistaker rett til å varsle ("om kritikkverdige forhold" som det står). Arbeidsmiljøloven er ufravikelig til ugunst for arbeidstaker, og jeg tror kanskje det var det det siktes til (blant annet) i artikkelen over.
Rosalie Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Stilte spørsmålet til jurist i arbeidsrett, jeg, og fikk dette svaret, skrevet på typpisk juristspråk: Problemstillingen er noe spesiell. Utgangspunktet er at arbeidstakere har full ytringsfrihet - også om forhold på arbeidsplassen. Følgelig må man også fritt kunne snakke om sin egen avlønning. Arbeidsgiver kan imidlertid i helt spesielle tilfelle ha en berettiget interesse i at den ansatte ikke omtaler egen lønn til andre, noe klart eksempel er vanskelig å finne, men man kan muligens tenke seg tilfelle der lønnsopplysningene vil kunne skape svært mye uro blant de øvrige ansatte. Klart er dette ikke, og det må mulugens enda mere til. Forutsatt at slike omstendigheter foreligger, kan det muligens argumenteres at ytringsfriheten ikke omfatter slike ytringer. I såfall vil arbeidsgiver gjennom sin styringsrett kunne pålegge taushetsplikt. Det skal som du forstår mye til for at en slik plikt kan ilegges. Selv om en slik plikt eventuelt kan tenkes å kunne ilegges, er det slettes ikke sikkert at arbeidstakers eventuelle brudd kan sanksjoneres.
Gir Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Er ikke skattelistene uansett offentlige da? Det betyr jo at når disse legges ut vil de andre på jobben din kunne finne ut hva du tjener uansett... Jeg på min side hadde vært veldig skeptisk til en arbeidsgiver som påla meg taushetsplikt i forhold til min egen lønn, det er jo min lønn... Har de noe å skjule? Er de redd for at de andre skal komme å "kreve" like mye lønn? Hvis de andre ikke har krav på like mye lønn som deg, har de vel ikke noe å skjule uansett?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå