Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Jeg har så lyst å lære meg meditasjon! Har lest litt på nettet om det,men bortsett fra det er jeg helt grønn!

Noen som har gjort det med hell? Hvordan gå fram? Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært meg acemmeditasjon, som innebærer at en repeterer en metodelyd når en mediterer. Dette funker veldig fint for meg, tror det at en har en metodelyd å "konsentrere" seg om gjør det letere å få fri flyt på tankene, altså at en i mindre grad kan kontrollere tankene sine, hva som dukker opp osv. Nå har jeg ikke meditert så lenge, men jeg synes likevel at jeg har et stort utbytte av å gjøre det.

Fr å lære seg acem kan en melde seg på kurs. Jeg gikk på noe som het acem norge eller noe i den dur, husker ikke nøyaktig. Kurset var veldig viktig og lærerikt, tror ikke jeg hadde kunnet fått det til på egenhånd. Der fikk vi utdelt en metodelyd hver, som skal holdes hemmelig, vi mediterte sammen og snakket om opplevesen i plenum. Veldig viktig å høre andres erfaringer, ettersom det er lett å tro at en kanskje mediterer feil eller bør gjøre det på det en annen måte eller lignende.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har også lært transcendental meditasjon gjennom acem.

Det fungerte fint for meg som avslappingsmetode. Jeg slet en periode med å få sovne og til det fungerte dette veldig bra.

Metodeord/-lyd fikk jeg og så lærte man hvordan gjennom 10 kurskvelder tror jeg det var. Er en stund siden, så husker ikke alle detaljene.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Jeg har gjort litt forskjellig, men jeg bruker bare "stille" meditasjon. Setter meg ned, og fokuserer på pusten. Det er veldig enkelt, det vanskeligste for de fleste i vesten er egentlig det å ikke tenke på noe, å ikke stresse og bli urolig over å sitte stille en stund.

Hvis du søker litt på nett finner du mye lesestoff så du kan prøve selv. Man trenger ikke kurs for å meditere.

Skrevet

Jeg praktiserte TM (transcedental meditasjon) i 3-4 år. I likhet med ACEM så har også TM en metodelyd (mantra) som man får tildelt i løpet av kurset.

For meg fungerte det også fint som avslappingsteknikk. I voksen alder har jeg slitt med litt søvnproblemer og jeg var mye bedre i den perioden jeg praktiserte TM. Fra å ha 3-4 netter i uka med søvforstyrrelser så var jeg nede på ca. 1 pr. 14. dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...