Gå til innhold

Hvor starter man?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hvor starter man når man skal pusse opp og kjøpe nye møbler?

Hva ville dere gjort: Funnet møbler dere liker først, og så valgt farger til rommene, eller ville dere først valgt farger og kjøpt møbler som passer til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde møbler fra før når vi flyttet sist. Dette gjorde jo ting litt enklere mht. farge på veggene.

Jeg tror kanskje at jeg ville titte litt på møbler før jeg malte veggene ja. Bare de "viktigste" møblene kanskje: Sofa, spisestuemøbler, kjøkkeninnredning osv.

Men velg møbler som gir mulighet til å endre fargen på veggene. Jeg synes at det er best å bruke primærfarger eller nøytrale farger på disse møblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Hvis du har god tid og en del penger slik at du har valgmulighet når det gjelder møbler - da ville jeg pusset opp først.

Men jeg ville bestemt hvilke farger jeg ville ha - til vegger, møbler - altså sett for meg sluttresultatet.

Gjerne skisse opp. Klippe ut av fargekart og lage din egen fargemappe - som du går ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er vel avhengig av hvilken prisklasse og hvilket omfang en skal legge seg på?

Dersom jeg skulle bygge/pusse opp og kjøpe møbler samtidig ville jeg nok gjort som Vega foreslår. Sett på helheten. Det viktigste er jo å få til en helhet som harmonerer.

Fordelen med å velge møbler og gardiner først er slik jeg ser det at du kan ta med stoffprøver når du velger maling/tapet. Velutstyrte interiørforretninger kan måle fargene slik at du er garantert match. Det er ikke så enkelt motsatt veg.

Ikke for det: Har du klare oppfatninger om hvilke farger du skal ha i rommet kan du jo lage en større fargeprøve (evt ta med en tapetbit) g ta med på handletur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert flere måter å gjøre dette på.

Det viktigste er å bestemme seg for hvilken stil og hvike farger man ønsker i rommet/rommene.

Som nevnt er det lurt å lage seg en oversikt over farger og materialer som er tilnærmet lik det man har sett for seg. Det trenger ikke å være EKSAKT likt det man ønsker seg.

Samle prøver på tekstiler og farger og fest dem på f.eks et stykke kartong/papp i litt stor størrelse (minimum A4)

Du kan f.eks male kartong i forskjellige farger som du vurderer som veggfarge. Så kan du klippe opp tekstiler og tapetprøver eller male prøver på papir/strie og sette disse på platene. Fest dem gjerne på en måte som gjør at du kan ta dem av og bytte dem ut. For elsempel borrelås.

Hvis du finner et møbel du liker i en katalog eller et blad: klipp det ut og lim det gjerne på stiv papp, så blir det mer holdbart.

Tegn opp rommet på rutepapir eller millimeterark. Merk av de forskjellige "sonene" i rommet. Altså hvor mye plass duvil bruke til salonger/sofagrupper eller spisestue. Så finner du ut hvor store møblene kan/bør være og hvilken løsning du ønsker deg.

Min erfaring er likevel at man ender opp med noe heeelt annet enn det man har sett for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet der det så verst ut...

Vi valgte å pusse opp den etsasjen som både så verst ut og kom til å bli mest brukt.. Stuen, kjøkkenet og yttergangen ligger i den etasjen.

De møblene vi kjøpte inn da, ble kjøpt etter at vi var ferdige med oppussingen... Men det var stort sett fordi det var mest praktisk akkurat da...

Tror ikke jeg ville kjøpt møbler ene og alene etter hvilken farge som er på veggene.. Jeg blir fort lei, og maler derfor om i hytt og pine.. Flere rom i leiligheten har byttet farge flere ganger etter at vi kjøpte den... Vet ikke hvor lenge dere har tenkt å ha det slik, men jeg ville satset på å kjøpe møbler i farger som kan passe flere ulike farger på veggene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...