Gå til innhold

PCOS og lapraskopi! -noen erfaringer? noen som er blitt gravid etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg vært til gynekologisk undersøkelse, og tatt ultralyd ++.

Legen kunne raskt se at jeg har PCOS.

Han skrev ut Metformin til meg, som jeg skal begynne å ta umiddelbart, og han anbefalte operasjon der de setter noen få punktformige brennmerker på eggstokkene. Dette kan endre eggstokkenes hormonproduksjon slik at eggløsning gjenopptas.

-Noen som har tatt slik operasjon før??

Er det smertefullt? Virker det? :sukk:

Endret av lisa*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt lapraskopi. Det de gjør er at de går inn vi navelen (lager ca 1 cm`s arr) Så brenner de hull på cystene du har der. Du får full narkose. Jeg hadde ikke noe vondt etterpå, var bare stiv og støl i magen, pga de gikk inn 4 steder på meg, et i navelen, en rett over skambenet og et på hver side.

Sykemeldt i 14 dager.

Dersom du søker på lap eller lapraskopi får du opp mange lignende tråder og kan lese litt om hvordan de forskjellige har opplevd det.

Det jeg opplevde etter lap`en var at plutselig hadde jeg mens hver mnd mot to ganger i året før. Dessverre fikk jeg ikke eggløsning fordet, men det er mange det funker for og som har blitt gravide etterpå.

Ønsker deg lykke til :klem:

Skrevet

Takk for du svarte! :) Håper det er flere erfaringer med dette da... Jeg er vetta skremt! ALDRI operert eller ligget på sykehus før! Er det vanlig å få så mange arr? å være sykemeldt lenge etterpå?

-Noen som er blitt gravide etter operasjon?

*mange spørsmål her*

Skrevet

Heisann :)

Jeg svarer selv om jeg ikke har PCOS jeg :jepp:

Jeg har også fått utført lapraskopi, kun for 2 uker siden. Jeg måtte ta operasjonen som et steg i utredningen og de fant ut at jeg har litt endometriose under operasjonen.

Jeg hadde heller aldri vært innlagt på et sykehus før og aldri operert noe. Men menneskene på sykehuset er kjempeflinke og du blir godt tatt vare på. Operasjonen gikk også fint. Har et 1,5cm arr nederst i navlen og et under trusekanten. Jeg må vel innrømme at jeg hadde ganske så vondt etter operasjonen og var sykemeldt i 3 dager + helgen (ble operert på en fredag). Og jeg trengte alle de 5 dagene hjemme. Regner med det var fordi de brente vekk endometriosen at jeg hadde så vondt.

Det blir helt sikkert å gå fint på operasjonen din :) Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt lapraskopi to ganger. Den ene gangen fant de endometriose som de måtte fjerne. Hadde da ganske vondt etter operasjonen og ble sykemeldt i en uke.

Den andre gangen skulle de gå inn for å sjekke at behandlingen mot endo hadde fungert. De brukte da mye kortere tid og jeg hadde mye mindre smerter etterpå. Var også da sykemeldt i en uke, men startet å jobbe før uken var gått.

Hos meg gikk de inn via navelen og på hver side for å se på eggstokkene. Jeg har nå et smalt arr i navelen og to små arr under trusestrikken.

Skrevet

Takk for beroligende svar! :) har ikke fått timen enda, så venter på brev fra sykehuset! *spent*

gleder meg til å få det overstått, og gå i full gang med prøving på å få en liten spire :love:

Imens bruker jeg metformin, men vet ikke heeeelt hva det er godt for nå..

Håper jo at operasjonen kan fungere!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok lapraskopi 7.desember. Var sykemeldt fram til juleferien. De hadde bare gode nyheter, de fant ingenting som skulle tilsi at jeg ikke hadde blitt gravid etter 2,5 år. Ingen cyster, ingen endo, bare velstand. Prøver fortsatt :) Har et lite arr i navlen og et lite under trusestrikken.

Jeg fikk fryktelig vondt i etterkant, mest når jeg skulle reise meg, sette meg, legge meg, stå opp, snu meg i sengen. Ble elendig og måtte på sykehuset igjen. Det var et "infisert underhudsblødning" som slo meg ut, men etter litt medikamenter ble jeg frisk og fin!

Nå prøver jeg akupunktur. Har det SÅ mye bedre med meg selv - og det er iallefall viktig når måneder og år går forbi.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Hei!

Har pco og tok laparoskopi i januar. Etter det har jeg trolig hatt to eggløsninger - i hvert fall en som ble bekreftet hos gynekolog. Har ikke blitt gravid enda men satser på at jeg får eggløsning også neste måned! :)

Som pco'er (som du vet) har jeg ikke eggløsning, og mens kanskje to ganger i året. Operasjonen har så langt hatt ønsket effekt på meg (selv om dette ikke skjer alle) så vi satser på at det klaffer innen et par måneder! Håper dette skjer med deg også, ønsker deg lykke til!

Var forresten sykmeldt i fire dager. Litt ubehagelig men det gikk greit. Tygg i deg de smertestillende du får med hjem!

Gjest Gjest
Skrevet

Bare som en liten oppmuntring :)

Jeg har PCOS og ble satt på Metformin og fikk eggløsning helt av meg selv etter et par måneder. Kiloene begynte å renne av i stede for på også så det var bare fryd og gammen.

Lykke til!

Skrevet

Hjertelig takk for alle svarene! :jepp: nå er det bare 4 dager igjenn til operasjonen! Mandag is the day! :) Håper den blir gjennomført, at det ikke skjer noe uforutsett..

Jeg har gått på metformin i ca. 1 mnd nå.. ikke merket noe forskjell enda jeg! verken på vekt eller syklus... :trist:

men men! Kommer seg vel etter operasjonen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...