Gå til innhold

Sterilisert katt og hodeskjerm


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest care

Stakkar pusi :cry: , hun ble sterilisert i går. Nå må hun gå med en slik hodeskjerm. Det som er så trist er at hun rygger hele tiden. Men vetrinæren sa til min samboer at hun skulle ha den på i 10 :o dager. I natt hadde hun allerede klart å ta den av. Så mitt spørsmål til dere er, hvor mange dager hadde din katt denne skjermen på? Kan jeg ta den av litt tidligere? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Den er jo der for at hun ikke skal slikke på såret, ikke sant? Plagene hun da kan få er vel enda mindre behagelige enn denne skjermen?

Ellers har jeg dessverre ikke noen erfaring med om du kan ta den av tidligere, men dersom hun allerede får den av om natta, så funker den vel ikke helt som den skal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sterilisert to hunnkatter for noen uker siden. De fikk ikke krage, og vet'en sa at de prøvde å unngå å bruke det fordi kattene ble så plaget av kragen. Hvis det viste seg at de slikket mye på såret, fikk jeg heller sette på dem krage senere. Ingen av mine puser har fått noen problemer, selv om de ikke har gått med krage. Hadde jeg vært deg ville jeg latt pus få slippe kragen, i hvert fall når dere er sammen med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care
Den er jo der for at hun ikke skal slikke på såret, ikke sant? Plagene hun da kan få er vel enda mindre behagelige enn denne skjermen?

.

Ja, dette vet jeg. Men, saken er at kan hun slippe noen dager før tiden, så hadde jo det vært det beste. Sår gror jo svært individuelt og det kan varierer fra katt til katt, dette vet jeg. Men så er jo dette en variabel oppfattning blandt dyreleger. Kanskje noen vertinærer synes det er nok med 5 dager i skjermen. Det jeg var ute etter, er om det er noen som har fått andre opplysninger i forhold til hvor lenge denne skjermen bør være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care
Jeg fikk sterilisert to hunnkatter for noen uker siden. De fikk ikke krage, og vet'en sa at de prøvde å unngå å bruke det fordi kattene ble så plaget av kragen. Hvis det viste seg at de slikket mye på såret, fikk jeg heller sette på dem krage senere. Ingen av mine puser har fått noen problemer, selv om de ikke har gått med krage. Hadde jeg vært deg ville jeg latt pus få slippe kragen, i hvert fall når dere er sammen med henne.

Dette hørtes bra ut. Da tar jeg av skjermen og observerer pusi en stund. Jeg vet det er stor variasjon i vetrinærens oppfatninger. Så er det ofte slik at unge vetrinærer har nye metoder og ny kunnskap i forhold til dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Care: jada, jeg skjønnerproblemstillingen, og som jeg sa, så lenge hun uansett får den av,så virker den jo ikke som den skal.... Dersom hun ikke slikker masse på såret,så kan hun kanskje klare seg uten. Kandu ta den av og på selv? Ta den av da, og følg med henne. Blir det problemer (altså hun slikker masse på et ferskt sår) så setter du den på, og prøver igjen om et par dager?

Har null erfaring, som jeg skrev. Jeg har ikke katt engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Noen katter rører ikke operasjonssåret sitt i det hele tatt. Følg med og sett skjermen på om hun biter av seg stingene/slikker på såret. Og skal katten være alene, så er det jo greit å forsikre seg.

Et alternativ til skjerm er å bruke en baby-body, men det er ikke alle katter som selv synes de kler slike da...

Hvor nødvendig det er å ha skjerm/annen beskyttelse på i 10 dager (altså til stingene fjernes), kommer an på hvordan såret er sydd og hvor mye katten bryr seg om såret. Gro-evnen varierer fra katt til katt, men blir i alle tilfeller satt sterkt tilbake om det går infeksjon i såret pga slikking. Igrunnen er det jo bedre med 10 fæle dager med skjerm, enn en sårinfeksjon eller i værste tilfellet: såret må sys på nytt. Da kan det jo trekke veldig ut i tid.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observer katten din og se hva hun gjør.

Bøllefrøet vårt hadde ikke krage. Hun viste dessuten liten interesse for såret. Ingen overdreven slikking/biting i sting, så det gikk helt fint.

Hadde funnet fram en sånn bebydukkebody i tilfelle hun ikke ville la såret være, Tror hun hadde akseptert den mer enn en skjerm, men vi slapp altså bruke noe.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

Joda bøllefrøet vårt ville slikke seg. Jeg tar av skjermen når vi er hjemme og har tid til å observerer henne. Men når natten kommer og når vi er borte må skjermen på. Nå har jeg forøvrig en kattegenser som jeg tenkte jeg skulle prøve å ta på henne. Går det greit foretrekker hun sikkert den i stedet for den dumme skjermen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...