Gå til innhold

Forbedringer av karakterer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Hei!

Skriver her i håp om at noen kanskje kan hjelpe meg å svare på noe.

Jeg har fullført musikk, dans og drama på videregående.

Iløpet av disse åra har jeg jo hatt endel fag som er spesielle for oss som går denne linjen. Kor -og stemmebruk, drama, kunst - og kulturhistorie o.l.

I alt faktisk rundt 16 slike studiefordypningsfag som har med musikk, dans og drama å gjøre.

Nå har jeg lyst til å fobedre vitnemålet mitt og lurer derfor på om det er mulig å fjerne enkelte av disse spesielle fagene fra vitnemålet og bytte ut med f.eks kjemi, biologi o.l?

Og hvordan blir det da når dette nye kunnskapsløftet er på gang?

Håper noen kan hjelpe meg litt med å svare på dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen vits å fjerne fagene, du kan ha så mange fag du bare vil. Du må ha minst 90 timer, men det er ingen begreningsning på hvor mange du får ha, dermed kan du ha realfagene i tillegg.

Du kan, så vidt jeg vet, fjerne linjefagene, men da har du plutselig ikke fullført lenger og det er veldig kjipt.

Jeg tror også du kan kombinere fag fra kunnskapsløftet, men fag fra forrige reform kan man fremdeles ta som privatist. De aller fleste i hvert fall. Noen av de fra GK er det siste gangen du kan ta nå, men det gjelder økonomi og informasjonsbehandling, så det er vel ikke så veldig relevant for deg.

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke trenger å fjerne dem, men det er et par tre stykker av dem som jeg har 3 i, og da vil jeg heller gjerne "bytte" dem ut med noen realfag jeg har tenkt å ta til høsten.

Disse fagene jeg vil ha vekk fra vitnemålet har egentlig ikke så stor betydning for det jeg har tenkt å studere videre uansett, og da hadde det vært så mye bedre å f.eks ha byttet ut 3'erene i disse fagene med 5'ere i kjemi o.l. for å høye snittet :)

Det er 90 timer i året du mener?

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Kanskje jeg burde ta meg en prat med en rådgiver. Men nå har det seg sånn at jeg ikke går på skole for øyeblikket.

Er det mulig å stikke innom rådgiveren på den skolen jeg gikk før tro?

Gjest Gjest-T
Skrevet
Jeg vet at jeg ikke trenger å fjerne dem, men det er et par tre stykker av dem som jeg har 3 i, og da vil jeg heller gjerne "bytte" dem ut med noen realfag jeg har tenkt å ta til høsten.

Disse fagene jeg vil ha vekk fra vitnemålet har egentlig ikke så stor betydning for det jeg har tenkt å studere videre uansett, og da hadde det vært så mye bedre å f.eks ha byttet ut 3'erene i disse fagene med 5'ere i kjemi o.l. for å høye snittet :)

Det er 90 timer i året du mener?

Jeg prøvde for noen år siden å bytte ut endel fag fra det andre året på videregående(Fra en 3-årig yrkesfaglig studieretning).På Privatistkontoret fikk jeg beskjed om at det ikke gikk an å bytte dem ut.(Jeg hadde mer enn nok antall timer og full fordypning i både realfag og andre fag fra allmennfaglig studieretning,+ alle fag som inngår i allmennfaglig påbygning).Men jeg er usikker på om dette egentlig stemmer,da de ansatte der flere ganger ga feil informasjon om andre ting).Det kan være ganske forvirrende og vanskelig å finne ut av dette på egen hånd.Jeg ville kontaktet den videregående skolen som har utstedt vitnemålet.

Skrevet

Det som er problemet med å ta vekk fra fag når man har gått annet enn allmenfag er at man da plutselig ikke lenger har fullført utdanningsløpet.

Med timer regnes antallet timer et fag er i uken hvert skoleår. Matte på GK til allemnfag er feks 5 timer. Norsk er til sammen 15 timer, da er man oppe i 20. Man må til sammen ha 90 timer for å ha studiekompetanse når man har gått allmen.

Dette er litt mer komplisert når man har linjefag, sånn som feks på musikk, dans og drama. Da har du feks et fag som var fem timer. Om du tar vekk de fem timene, har du ikke lenger stått hele linjen og risikerer i verste fall å måtte ta alle fagene til allmenfag for å få nok antall timer.

På allmenfag teller alle fagene som selvstendige, mens på linjefag teller alle sammen slik at du ikke kan stryke i ett fag og likevel ha stått selv om du har korrekt antall timer. Jeg klarer ikke forklare det bedre, dessverre.

Om du trenger å snakke med rådgivere som har peiling, ta turen innom et av privatistgymnasene, feks Sonans om det finnes der du bor.

Skrevet

15. januar var siste frist for å melde seg opp til eksamen etter "gammel ordning". Skal man ta eksamen etter i vår, må man ta eksamen etter Kunnskapsløftet. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å kombinere fag før reformen med nye fag?

Skrevet

Hvor har du fått beskjed om dette? Det stemmer nemlig ikke, det gjelder bare for noen få fag, som feks økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...