Gjest Gjest_kaos_* Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Jeg trenger all hjelp og råd jeg kan få.... Er i midten av 20årene, er ikke utdannet, har ikke fast jobb. har ikke fullført vgs. Men tatt det opp de siste år, og mangler bare 2 eksamener for å få fullført studiekompetansen min. Har jobbet som vikar, jobbet innenfor helsesektoren og vasket. Har også vært i fødselspermisjon. Per dags dato står jeg som arbeidsledig, og økonomien er vanskelig til å gå rundt. Aner ikke hva jeg skal gjøre.... har vært så heldig å få litt vikarvakter, noe som har resultert i at jeg har mistet pengene jeg får fra nav, mens vikartimene mine har bare vært noen få i uka, dermed får jeg ennda mindre penger utbet. i mnd. Så sånn sett vil det lønne seg å si nei til vikavaktene (så fem til jeg ikke får 80-100% arbeid) Lånekassen er begynnt å sende giroer til meg nå (trodde det ikke skulel betales tilbake før skolen var avslutett jeg??) har ikke sjangs til å betale 3000 i mnd til dem i tillegg til alt annet. Burde man låse renta? kan ikke noe om sånnt jeg... føler meg bare hjelpesløs Jeg prøver å søke og ringe og finne ut av mine rettigheter, men det er vanskelig... Noen som har gode råd til meg?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Jeg trenger all hjelp og råd jeg kan få.... Er i midten av 20årene, er ikke utdannet, har ikke fast jobb. har ikke fullført vgs. Men tatt det opp de siste år, og mangler bare 2 eksamener for å få fullført studiekompetansen min. Har jobbet som vikar, jobbet innenfor helsesektoren og vasket. Har også vært i fødselspermisjon. Per dags dato står jeg som arbeidsledig, og økonomien er vanskelig til å gå rundt. Aner ikke hva jeg skal gjøre.... har vært så heldig å få litt vikarvakter, noe som har resultert i at jeg har mistet pengene jeg får fra nav, mens vikartimene mine har bare vært noen få i uka, dermed får jeg ennda mindre penger utbet. i mnd. Så sånn sett vil det lønne seg å si nei til vikavaktene (så fem til jeg ikke får 80-100% arbeid) Lånekassen er begynnt å sende giroer til meg nå (trodde det ikke skulel betales tilbake før skolen var avslutett jeg??) har ikke sjangs til å betale 3000 i mnd til dem i tillegg til alt annet. Burde man låse renta? kan ikke noe om sånnt jeg... føler meg bare hjelpesløs Jeg prøver å søke og ringe og finne ut av mine rettigheter, men det er vanskelig... Noen som har gode råd til meg? Hei! Ja, dette klarer du!!! Du ligger jo ikke SÅ langt etter! Det er ikke så mange år siden de som er like gamle som deg gikk ut vgs. Ta de to siste eksamene, tenk deg grundig om hva du har lyst til å jobbe med. Ikke tenk bare på at du må jobbe for å tjene penger - du skal også trives med det du gjør. Søk på høgskole/universitet (husk søknadsfristen går ut snart). Det finnes mange-mange studier som går på deltid, da kan du jobbe i tillegg Ellers finnes det jo også mange nettstudier. Lykke til
Noli Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Du skal begynne å betale lånekassen tilbake 7 mndr etter avsluttet utdanning, uavhengig av om du er ferdig eller ikke. Så lenge du ikke går på skole må du betale lånekassen, med det er nok mulig å få utsettelse om du har en grunn for det, feks at du er arbeidsledig.
Gjest Gjest_Kaos_* Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Du skal begynne å betale lånekassen tilbake 7 mndr etter avsluttet utdanning, uavhengig av om du er ferdig eller ikke. Så lenge du ikke går på skole må du betale lånekassen, med det er nok mulig å få utsettelse om du har en grunn for det, feks at du er arbeidsledig. men utdanningen er jo ikke avsluttet. tar opp de fagene jeg mangler via internett, og har ennda litt igjenn i det ene faget pluss de to eksamene da, så det er jo ikke avsluttet. Burde prøve å ringe lånekassa på nytt for å vite om alle mulighetene. men man kommer jo aldri igjennom på linjene, og de jeg har fått pratet med før kunne ikke svare meg på det jeg lurte på.
Noli Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Jeg tror kanskje at dersom du ikke mottar støtte fra lånekassen regnes det som at utdannelsen er avsluttet. Send dem en epost, jeg pleier å få svar ganske raskt.
Supramundane Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Men det er vel ingen som betaler lånekassen 3000 i mnd? Jeg betaler de, men det er kvartalsvis og det er vel drøye 4000 nå.
Frey Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Hvis du går på sidene til Lånekassen så finner du grensen for hvor mye du kan tjene og få rentefritak. Du søker først betalingsutsettelse og så søker du rentefritak etter at perioden for betalingsutsettelsen er utløpt. Snakk med dem om dette så får du hjelp.
TinkTingeling Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Regningene fra lånekassen skal bare betales 4 ganger i året. Men hvis du er arbeidsledig eller tjener under en viss sum så har du rett på å få utsettelse på regningene uten at du får ekstra renter! Det må du søke om! Og det regnes som at du er ferdig med utddanningen din hvis du ikke mottar støtte lenger, iallefall så lenge du ikke har gitt beskjed til de. Hvis du ikke har fast jobb, så er det mange som skryter av adecco, og at man har muligheter for å få mange oppdrag av de hvis man vil jobbe mye. Er vel greit å jobbe for de, spesielt hvis du skal ta deltidsutdannelse i tillegg
Rosalind Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 Hvordan kan du betale 3000 i måneden til Lånekassen uten at du har generell studiekompetanse en gang? Innbetalingene til Lånekassen er som det er nevnt her kvartalsvise, og jeg, som har 6 års utdanning, er ikke oppe i den månedssummen... Når det er sagt synes jeg du skal prøve å ta de eksamenene du mangler for å få generell studiekompetanse. Da har du et vitnemål. Mestring genererer også økt lyst til nye oppgaver, enten det er kurs, utdanning eller jobb! Husk at det skal mye til før en utdanning lønner seg for deg (økonomisk) når du allerede har lån i Lånekassen. Hva med å sette deg ned og finne ut hvilke jobber du kunne tenke deg, hva du trives med, er flink til osv? Med en gang du har et retningsgivende mål, enten det er fast arbeid eller annet, blir det enklere å vurdere hva som skal til for å nå dette målet. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå