Gjest Å ta vgs om igjen Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Da jeg var 16 begynte jeg som alle andre på vgs. Men jeg har skikkelig umotivert og bæsja fullstendig på leggen gjennom alle tre åra, noe vitnemålet bærer preg av. Jeg er nå 21 år, og først nå de siste par åra har jeg skjønt at jeg ikke burde ha gitt så faen i vgs. Jeg har nå funnet ut hva jeg vil bli, men karakterkravene på det studiet er enormt høye. Mellom 65-70. En mulighet hadde jo vært å ta en del fag som privatist. Det hadde sikkert gått greit nok det hadde det bare ikke vrt så ufatteig mange fag jeg trenger å forbedre karakter i. Dessuten får jeg i gjennomsnitt en karakter lavere på eksamener enn hva jeg får i standpunkt, så et system med prøver og innleveringer iløpet av et år synes jeg passer meg mye bedre. Derfor fylte jeg da altså ut en elektronisk søkad på internett om videregåedne opplæring på vanlige vgs skoler. Jeg har jo ikke lenegr rett til opplæring, så hvor lett det er for meg å komme inn vet jeg ikke, mend et er en annen sak.. Det jeg egentlig lurer på er hva som skjer med vitnemålet mitt? Jeg har jo et vitnemål fra før, men får jeg da et nytt vitnemål og det gamle blir "kastet" hvis jeg nå fullfører 3 nye år på vgs? Help,anyone?
Noli Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Det er nok usannsynlig at du får plass, men det vet du sikkert. Det er jo også en del private skoler som gir standpunktkarakter, kanskje det ville vært lettere å komme inn der? Dyrere selvsagt, men du får stipend og lån. Om den nye karakteren du får er dårligere enn den gamle, beholder du den gamle. Om den nye karakteren er bedre enn den gamle, blir den gamle strøket.
Gjest Cornwell Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Husk at du havner i en annen kvote når du har forbedrede karakterer, der karaktergrensene ofte er høyere enn om du har vitnemål som ikke er forbedret. Kanskje det finnes andre veier til målet ditt? Om du f.eks vil bli journalist kan du studere medievitenskap eller noe lignende istedenfor?
Noli Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Husk at du havner i en annen kvote når du har forbedrede karakterer, der karaktergrensene ofte er høyere enn om du har vitnemål som ikke er forbedret. Det gjør man vel uansett når man har alderspoeng?
Gjest GossipGirl Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Det er nok usannsynlig at du får plass, men det vet du sikkert. Det er jo også en del private skoler som gir standpunktkarakter, kanskje det ville vært lettere å komme inn der? Dyrere selvsagt, men du får stipend og lån. Om den nye karakteren du får er dårligere enn den gamle, beholder du den gamle. Om den nye karakteren er bedre enn den gamle, blir den gamle strøket. Sonans er jo et alternativ. Endret 2. april 2008 av VictoriaSecret
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har både allerede tatt opp noen fag og har alderspoeng så den båten er nok gått uansett.. Men så den nye karakteren erstatter altså den gamle? Det blir ikke regnet noe middelverdi av de to eller?
Noli Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Har du eksempel på slike skoler? Vurderer å lage en reportasje om dette temaet... Bjørknes, tror jeg. Danielsen IntensivGymnas.
Gjest _Leela_ Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Om den nye karakteren du får er dårligere enn den gamle, beholder du den gamle. Om den nye karakteren er bedre enn den gamle, blir den gamle strøket. Stemmer det her? Nå er det en stund siden jeg gikk videregående, men jeg vurderte å ta opp et fag. Der fikk jeg beskjed om at jeg måtte bestemme meg om jeg ville ha den nye karakteren før jeg fikk vite den. Så hvis jeg hadde fått et dårlige resultat ved et nytt forsøk så hadde den blitt stående selv om min gamle karakter var bedre. Vet ikke jeg, men jeg synes det blir litt feil hvis den nye kun er gjeldende hvis den er bedre, men mulig det er slik det fungerer nå.
Noli Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 Jeg er ganske sikker på at det er sånn, men ikke 100% sikker.
Gjest _Leela_ Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 Jeg er ganske sikker på at det er sånn, men ikke 100% sikker. Sjekket litt på nett og ser ut som det stemmer, ting har vel endret seg, evt så har jeg blitt feilinformert.
Noli Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Takk, det er alltid godt å få bekreftet at jeg har rett. Men jeg tror det har vært sånn lenge altså, i hvert fall siden 2001. Eksen min tok opp matte da, og fikk dårligere karakter på den eksamen enn han hadde på normal-eksamen, og da strøk de bare den eksamen han tok opp igjen og han beholdt den første karakteren.
Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Ang. karakterer på fag man tar opp; Når du tar opp et fag og får en ny karakter må du si fra til det stedet du søker (samordna opptak eller skoler) hvilken karakter du ønsker at skal gjelde. Du får ikke nytt vitnemål, det forblir som det er. Du får brev fra privatistkontoret med den nye karakteren som du legger ved vitnemålet, og så MÅ en legge ved et brev om hvilken karakter som man ønsker skal gjelde ellers kan man risikere at de bare tar hensyn til originalvinemålet. Dette fikk jeg besked om fra privatiskkontoret i Oslo i fjor vår da jeg hadde tatt opp et par fag og hadde søkt studier gjennom samordna opptak.
Noli Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 Du kan også be privatistkontoret om nytt vitnemål/kompetansebevis.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Har du eksempel på slike skoler? Vurderer å lage en reportasje om dette temaet... Sonans er en slik skole, det finnes flere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå