Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt ovenfor så er jeg altså overvektig og har astma.

Jeg vil gjerne trene, men ofte merker jeg at astmaen hindrer meg (selv om jeg tar medisin rett før jeg går inn)...dette kan til tider være umotiverende fordi jeg ikke klarer å trene så mye jeg vil.

Når det kommer til overvekten så er jeg 169cm, 96kg, men har timeglassform...livvidde på ca 86cm (som er alt for mye det vet jeg). Klarer å sykle ca 30 min med medium belastning (10-12 på "life fitness" utstyr), men etter 30min blir det vanskelig. liker ikke elipsemaskin fordi jeg blir så fort andpusten og da blir jeg redd for at jeg kan få astmaanfall....

Såh, er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan trene mer effektivt, bedre? vil gå ned så mye som mulig så fort som mulig. trener ca 2-3 ganger i uken (skal prøve å få mer inn)

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

1. Ta medisinene din, den hurtigvirkende altså.

2. laaang og sakte oppvarming er veldig viktig!

3. Du sier "det føles som om du får anfall" - vel. For alle så er det å øve opp kondis slitsomt, man blir tung i pusten, slim i halsen, etc. det kalles dårlig kondis rett og slett. Men helt ufarlig! Du dør IKKE.

4. Ta mer medisin hvis du virkelig FÅR astmaanfall.

Å bedre kondis er supert for astmatikere. Det reduserer medisinbruk og man blir bedre kjent med kroppen sin. Og dermed takler anfall/nesten-anfall bedre.

Kanskje trener du for hardt i forhold til din kondis?

Trener du riktig? Be om veiledning fra treningssenteret.

Setter du for høye krav til hva du bør klare?

Svarene på dette vil si noe om hva du bør justere.

Skrevet

Jeg har astma jeg og. Og trening hjelper virkelig. I en periode jeg trenet mye over lang tid så var min lungekapasitet bedre enn snittet. Og det var jo kun fordi jeg trente. Og var da veldig lite plaga av astmaen.

Men nå i starten så må du starte rolig og tilpasse det deg. Så gradvis klarer du mer og mer.

Synes tipsene du fikk over var veldig bra.

Skrevet

Jeg skriver under på at sakte og rolig oppvarming er viktig. Hvis jeg varmer opp for fort eller hardt, føler jeg meg elendig etter kort tid. Hvis jeg tar det med ro i begynnelsen og trapper sakte opp, kan jeg trene lenge uten problemer.

Dessverre oppdaget jeg dette først i voksen alder, etter å ha hatet gym gjennom hele skoletiden. Der fikk jeg jo aldri varme opp i mitt eget tempo, så det ble alltid veldig ubehagelig. Jeg må innrømme at jeg er litt irritert over gymlærerne jeg hadde som aldri tenkte på det. De var voksne, de burde ha peiling, men de klarte i stedet å ødelegge for 12 år med gym og gi meg et svært negativt forhold til trening.

Skrevet

Kansje trening som pilates og yoga er bra? Har selv også blitt anbefalt intervall-trening.

Jeg har selv astma, og tar medisin før trening.

Skrevet

takk for alle råd :D

men jeg viste vel egentlig alle disse tingen på forhånd(og følger dem når jeg trener)setter allikevel pris på at dere har giddet å svare

har hatt samme opplevelse selv, fikk vite når jeg var 22 at jeg har astma, har alltid syntes at gym var grusomt, men har alltid likt å bevege meg i mitt eget tempo.

Jeg vet at det er noe som heter dårlig kondis, og at man ikke dør av å få det...eneste grunnen til at jeg vil unngå anfall er at når jeg får det så hoster jeg fort i 20-30 min i strekk(hoster til jeg spyr)...det er ikke noe gøy når det skjer inne på treningstudio :)

Jeg vil gjerne presse meg selv så hardt som mulig uten å komme til anfallspunktet :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har også såkalt anstrengelsesasma. Jeg har på en måte greid å tilpasset treningen min til asmaen, fordi jeg kjenner når jeg begynner å få anfall. Etter å ha presset meg over denne grensen flere ganger (ikke helt sunt men..), så kjenner jeg forskjellen på andpustenhet og anfall. Det er i grunn dette som gjør at jeg kan trene i dag, siden jeg ikke lenger bruker medisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...