Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jess. Med fare for å fullstendig utlevere meg selv tyr jeg nå til dere for råd og innspill.

Nå skal jeg ut i permisjon om noen måneder, så det er uaktuelt å begynne å søke jobber nå, men jeg har tenkt til å bruke litt av permisjonstida til å orientere meg i arbeidsmarkedet og begynner så smått allerede nå. Jeg vender meg til dere for tips om hvor jeg kan lete etter jobb, for jeg kjenner at jeg er litt fastlåst der jeg er.

Jeg har treåring medievitenskapsutdanning fra England. Ikke stort verdt, i grunnen, men jeg har nå papirer på det. Jeg har jobbet som redaktør noen år nå, og har gode organisatoriske egenskaper. Jeg kan jobbe til deadline, holde styr på et team, ha flere baller i luften på en gang og er arbeidssom, loyal og pliktoppfyllende. (bla, bla ...)

Jeg er også kreativ, god på å jobbe med tekst og bilde og er kjekk å ha på brainstorming og når det gjelder å komme med nye ideer. Jeg kan oversette fra engelsk til norsk eller omvendt, kan bruke InDesign og Photoshop. Jeg skal også i løpet av våren ta et kurs i Flash-basert webpublisering. Snakker en smule tysk og spansk.

Spørsmålet mitt er: Hvilke jobber passer for meg? Egentlig trives jeg ypperlig med de arbeidsoppgavene jeg har, men jeg takler ikke arbeidssituasjonen og miljøet på arbeidsplassen lenger. Og dessverre finnes det få redaktørjobber av akkurat denne typen. Jeg er ikke interessert i å jobbe i dagspressen.

Noen ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med (andre) forlag? Det er garantert ikke mange ledige stillinger der, men ettersom du har masse erfaring vil du nok i hvert fall vurderes ved behov, evt til engasjement. Eller informasjonsjobber, sånn ansikt utad/mellom avdelinger, som drifter nettside og internavis og snakker med media, for en eller annen bedrift?

Skrevet

Du kan få masse spennende jobber med slik bakgrunn. Hvis du har anledning/lyst, ta en master i permisjonstiden og rett den inn mot noe du er interessert i.

Har jobbet mye med rekruttering. Det de beste arbeidsgiverne ser etter, er en helhetsvurdering over utdanning, praksis og personlige egenskaper, og en bakgrunn som din verdsettes innenfor mange bransjer. Det jeg også ser, er at svært mange jobber med noe helt annet enn det de på papiret er utdannet som, og for den saks skyld uten tyngst akademisk bakgrunn. Bruk tiden godt ift å tenke på hva du har lyst til, og sats på det. Det kan skje mye på relativt kort tid i norsk arbeidsliv. Forlagsbransjen er tøff å komme inn i, men du har allerede relevant erfaring.

Du kan jobbe innen reklame, rådgivning/markedsføring, forretningsutvikling, prosjektledelse innen nesten hva som helst osv osv. Frilans? Forelese? PR-ansvarlig innen reiseliv eller andre relaterte bransjer? Informasjonsrådgiver/-sjef i privat eller offentlig sektor?

Lykke til iallfall!

Skrevet

Takk for tips! :)

Det er nok uaktuelt å ta en mastergrad i permisjonstida, men jeg skal i det minste forsøke å finne ut hvilken retning jeg kunne tenke meg å bevege meg i - og ikke minst orientere meg litt i arbeidsmarkedet og finne ut hva slags jobber som faktisk finnes.

Rådgivning og informasjonsansvarlig - og forelesing - er jeg nok ikke kvalifisert til, dessverre. Jobben jeg har nå er såpass spesialisert at fagområdet ikke er relevant andre steder.

Kanskje jeg burde ta kontakt med et rekrutteringsbyrå også?

Nettpublisering, reklame og prosjektledelse er spennende. Frilans tør jeg ikke ...

Takk for hjelpen! Flere tips tas i mot med takk og bukk. ;)

Skrevet

Du kan helt sikkert på arbeid i de fleste mediebedrifter, - både som kreativ medarbeider og i ledelsen.

Ta sjansen og skriv en forespørsel til noen firmaer der du kunne tenkt deg å jobbe! Gå inn på www.jobbklubb.no - der finner du alt du trenger av informasjon for å skrive en god søknad/presentasjon og CV. I stedet for å søke på en bestemt stilling skriver du "forespørsel om arbeid", eller f.eks. "Har dere bruk for en kreativ og .... " osv.

På kursene våre ser vi at mel. 50 og 70 % av de som sender en slik forespørsel om arbeid ("åpen søknad") blir kontaktet av arbeidsgiver, - og mange får seg jobb! Det aller beste er å ta med deg presentasjonsbrevet ditt og CV'en og stikke innom bedriftene om du har mulighet til det.

Lykke til!

WPS

Skrevet

Å, det gleder meg at dere virker så positive! Jeg har nok kommet litt inn i en negativ sirkel når det gjelder jobbsøking og tenker "jeg får meg aldri en annen jobb, jeg kan jo bare dette".

WePS - takk for tips om å sende inn åpne søknader. Hvem adresserer man en slik forespørsel til? Sjekker ut nettsiden nå :)

Skrevet
Å, det gleder meg at dere virker så positive! Jeg har nok kommet litt inn i en negativ sirkel når det gjelder jobbsøking og tenker "jeg får meg aldri en annen jobb, jeg kan jo bare dette".

WePS - takk for tips om å sende inn åpne søknader. Hvem adresserer man en slik forespørsel til? Sjekker ut nettsiden nå :)

Største problemet til alle arb.søkere - finne motivasjon... he he.

Du adresserer til daglig leder eller til personalansvarlig, eller la være å adressere. Så må de åpne konvolutten og lese, ta standpunkt til hvem sitt ansvar det er å lese søknad/CV'n din (involvere seg...) og til slutt legge det i posthylla til riktig person.

Da har de gjort hele jobben for deg....

:lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...