Gå til innhold

Farlig å ha kontakten til brødristeren stående i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor insisterer alltid på at vi skal trekke ut kontakten til brødristeren hver gang vi har brukt den, p.g.a brannfare. Men det er en helt ny brødrister, den kan da ikke være stort farligere enn å ha laptopen på?

Har min mor rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja... Brødristere er svært enkle konstruksjoner som genererer varme på linje med en påslått kokeplate hvis de av en eller annen grunn ikke kobler ut når brødskivene er ferdig ristet. Det skal ikke mer til enn at noe har kilt seg litt fast slik at skivene bare spretter halvveis opp, noe du ikke legger merke til når du det haster med frokosten og du er på vei ut døren.

En laptop er en langt dyrere og mer avansert innretning som heller ikke er konstruert for å få en varm overflate. Den har ikke glødetråder som blir varmere og varmere jo lenger den står på og, i motsetning til en brødrister, er den konstruert med tanke på å ikke bli overopphetet.

Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for å hevde at brødristere genererer flere branner enn laptop'er, men jeg ville nok ha trukket ut kontakten til brødristeren før kontakten til laptop'en hvis jeg måtte velge m.h.t brannfare.

Gjest nextlife
Skrevet

Var engang på brannkurs og fikk anbefalt at man alltid skulle trekke ut kontakten fra elektriske småapparater. Nå husker jeg ikke forklaringen helt, men det var noe med at når den står i vil den aktivt motta strøm, og eventuelle svakheter i ledningen vil kunne overopphetes og begynne å brenne.

Hmm, skal tro om det var noe med begrepet lysbro? :klø:

Skrevet
Var engang på brannkurs og fikk anbefalt at man alltid skulle trekke ut kontakten fra elektriske småapparater. Nå husker jeg ikke forklaringen helt, men det var noe med at når den står i vil den aktivt motta strøm, og eventuelle svakheter i ledningen vil kunne overopphetes og begynne å brenne.

Hmm, skal tro om det var noe med begrepet lysbro? :klø:

Kanskje det var noe med lysbue?

En lysbue er en elektrisk strøm som slår over gapet mellom to elektriske ledere som er strømførende.

Du kan få lysbuer i dårlige kontakter, mellom ledninger som er avisolert eller har hull i isolasjonen, etc. En lysbue lager mye varme, og man bruker fenomenet i elektrisk sveising. Har man en liten kortslutning som danner gnist, og apparatet står på, så blir det før eller siden brann, for dette lager langt mer varme enn de fleste innretninger er laget for å tåle.

Så svaret på spørmsmålet:

Hør på mamma. Hun har faktisk rett.

Gjest nextlife
Skrevet
Kanskje det var noe med lysbue?

En lysbue er en elektrisk strøm som slår over gapet mellom to elektriske ledere som er strømførende.

Du kan få lysbuer i dårlige kontakter, mellom ledninger som er avisolert eller har hull i isolasjonen, etc. En lysbue lager mye varme, og man bruker fenomenet i elektrisk sveising. Har man en liten kortslutning som danner gnist, og apparatet står på, så blir det før eller siden brann, for dette lager langt mer varme enn de fleste innretninger er laget for å tåle.

Akkurat sånn var det ja,- takk :)

(Prøvde å google lysbro, men fikk bare opp div. artikler og annonser om slike lys som er på taket på utrykningsbiler, så nå vet jeg at det heter lysbro :fnise: )

Gjest Catwoman
Skrevet

Uansett er det en enkel sak å trekke ut kontakten - så hvorfor la være? jeg trekker alltid ut konakten på småapparater etter bruk: kaffetrakter, vannkoker, mobillader etc.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Uansett er det en enkel sak å trekke ut kontakten - så hvorfor la være? jeg trekker alltid ut konakten på småapparater etter bruk: kaffetrakter, vannkoker, mobillader etc.

Jeg også. Liten innsats, stor konsekvens om det skulle gå galt.

Skrevet

Har en elektrikervenn og han drar alltid ut kontakten på kaffetraketer mm

Skrevet

Jeg drar også ut kontakten til kaffetrakteren etter hver gang den har blitt brukt. (Som regel 2-3 ganger daglig.) Og også mobillader og brødrister ol. når de bli brukt, litt mer sjelden. Mange av vennene mine småmobber meg litt for at jeg er så "hysterisk", men neste gang de slenger med leppa over mine i deres øyne dumheter, så skal jeg vise dem denne tråden! :)

Skrevet

Jeg trekker alltid ut kontakten fra både brødrister, vannkoker, kaffetrakter, mobillader og alle andre lignende ting etter at de er brukt. Både for å spare strøm, og for at man aldri vet om slike ting plutselig kan begynne å brenne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...