Gå til innhold

Ukepenger

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Hvor mye er vanlig for en 13 åring i ukepenger? Og hva må h*n bruke det på? (klær?, snop? osv.) Er veldig usikker på dette.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 13 fikk jeg 130 kr i mnd + at jeg fikk 200 kr i mnd til kontantkort. Ellers fikk jeg det jeg trengte (toalettsaker, klær jeg trengte osv), måtte bruke egne penger om det ellers var noe jeg ville ha (sminke, musikk, klær ellers).

Ble kjøpt inn litt felles snop til familien i helgene, ville jeg ha mer fikk jeg kjøpe selv.

Synes det var en helt fin ordning.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har forsøkt ulike summer og ordninger opp igjennom.

Det vi gjør nå er at 14 åringen får kontantkort til mobilen ved behov (hun bruker den ytterst lite, så det er snakk om noen hundrelapper i året da vi har fri familie). Vi kjøper klær og sko til henne, men er det noe ekstra; legger hun til resten selv. Eksempel; vil hun ha dyrere jakke enn 800,- er det bare for henne å legge til resten (men nå er ikke dette viktig for henne og hun er en liten sparegris... )

Deodorant, shampo, ob, bind, tannkrem og andre hygieneartikler kjøper vi.

Gymbag, fotballutstyr, busskort, alpinutstyr, sykkel etc - ordner vi.

Hun får 50,- i fast ukelønn.

I tillegg kan hun jobbe dugnad med å rydde i garagen, hjelpe i hagen, sitte barnevakt etc.

Noe hun ofte gjør.

Barnevakt får hun 100,- kvelden (vi går som regel etter leggetid og da får hun betalt for å ha ansvaret mens vi ikke er hjemme. Selv om hun sitter og ser på tv i egen stue slik hun ville gjort om vi var her eller ei. )

Dugnad får hun 40,- timen.

Vi har en jente som er fornuftig med å spare penger og hun har flere tusen kroner på kontoen sin.

Gutten min på 11 år, får 35,- i uken. Har mulighet til å jobbe dugnad som sin stesøster, men gidder ikke. Han bruker opp alle pengene sine så fort de er i hånden. Bursdagspenger har jeg satt inn på en konto som han kun får bruke til dyrere, mer gjennomtenkte ting han virkelig ønsker seg. Og hadde han styrt det selv, ville kontoen vært tom... ;)

4 åringen får ikke lommepenger, da jeg synes han er for liten. Men han får innimellom noen kronestykker til å putte på sparebøssen og synes det var morsomt da han hadde råd til å kjøpe seg en pakke med legoklosser helt på egenhånd. :)

Skrevet

11-åringen får 60 kr uken som h*n må spare halvparten av. H*n har ca 15 min. med plikter hver dag. Sparer h*n til noe, gir vi h*n gjerne ekstrajobber, da får h*n 10 kr timen.

6-åringen får 15 kr uken og må også spare halvparten. H*n har 5 min med plikter fire ganger i uken.

Vi kjøper alt til begge barna, så det går lite penger. Begge er flinke til å spare, men det hender de plutselig vil bruke "alt" på f.eks. nye Pokemònkort.

Bursdagpenger og større summer går på sparekontoen. Det hender eldstemann får bruke litt fra denne til å legge i hvis h*n f.eks. ønsker seg en julegave vi syns er for dyr.

Gjest regine ii
Skrevet

Min på 13,5 får 100 kr i uka + kontantkort til mobilen (maks 200 kr pr mnd). I tillegg har jeg sagt at jeg betaler treningskontingent hvis h*n begynner å trene :fnise:

Ungen har ingen plikter knyttet opp mot ukepengene, jeg er motstander av at unger skal ha betalt for å hjelpe til hjemme. Det som må gjøres der må gjøres i fellesskap, uten betaling.

Ukepengene skal dekke snop, blader, kino, bursdagsgaver til venner etc. Klær h*n trenger, toalettsaker og sånt betaler jeg.

H*n har også en sparekonto, hvor en del av gavepenger går inn, men jeg forlanger ikke at h*n sparer fast av ukepengene. I praksis gjør h*n det, men så er det plutselig et spill eller en film som bare MÅ kjøpes....

Foreløpig går det greit, og ut fra det h*n sier om hva klassekamerater får, så er vi omtrent på linje. Verken for mye eller for lite.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Mine barn har aldri fått ukepenger. De får det de trenger av meg, og er det dyrere ting de ønsker seg, må de spare til hvert fall en del av det. Hvis de har vært flinke å spare f.eks halvparten eller 2/3 av summen, spytter jeg i resten.

Det hender de får penger av besteforeldre utenom bursdager og jul, og disse pengene bruker de gjerne på noe de har ønsket seg en stund. Eller de bruker det på kontantkort til mobil.

Ser ikke poenget i å gi dem penger til snop. Da handler jeg heller inn helgegodis, så har jeg en viss kontroll på inntaket. Vet at de kjøper seg snop utenom, så det blir nok mer enn bare i helgene.

Hvis det er større ting som må gjøres hjemme, feks malearbeid e.l får de betalt for å hjelpe til.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg fikk 1000 kr i måneden, så jeg slapp å spørre om penger ellers. Pengene gikk til klær, aktiviteter osv. Var det noe spesiellt jeg trengte betalte mamma og pappa det, men jeg var flink til å administrere pengene mine, og sparte ofte en del av det. Synes det er greit å gi friere tøyler til barn som er gode til å administrere økonomien sin. Jeg studerer økonomi i dag :)

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

Har får 8-åringen og 12-åringen 100 kr hver. Vi kjøper lørdagsgott, klær osv. De har plikter knyttet til dette, henger liste på kjøleskapet. De tar ut av oppvaskmaskinen, tar ut papiravfall når dunken inne er full, de rydder rommene sine hver dag, de legger på plass klærne sine i skapene, kjører fram søppeldunkene når de skal tømmes, skifter på sengene sine ol. :)

Skrevet

Jeg fikk ca 300 i uken som 14-15 åring. Jeg var veldig flink til å spare og hadde aldri under 1000 kroner på konton min, som jeg disponerte selv

Skrevet
Har får 8-åringen og 12-åringen 100 kr hver. Vi kjøper lørdagsgott, klær osv. De har plikter knyttet til dette, henger liste på kjøleskapet. De tar ut av oppvaskmaskinen, tar ut papiravfall når dunken inne er full, de rydder rommene sine hver dag, de legger på plass klærne sine i skapene, kjører fram søppeldunkene når de skal tømmes, skifter på sengene sine ol. :)

Får de 100,- i uken eller mndn?

Vi har det på samme måte som du beskriver, og barna våre er på samme alder. men våre får altså 100 kr i mndn. jeg vet at dette er MYE mindre enn de andre på 7. trinn, men jenta klager ikke, og det er egentlig ikke noe hun trenger mer penger til......

Klær , godis osv får hun av oss, mobilen koster ingenting fordi hun har onecall, og nå når vi reiser på ferie så får begge barna lommepenger av oss, i tillegg til det de har på bøssene sine.

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_siren_*
Skrevet

har en jente på 13 år..hun får 500 kr pr mnd

hun kan jobbe ekstra for å få mere penger.

det hun må gjøre:

mandag:ta ut/inn av oppvaskemaskin og rydde kjøkkendisken

tirsdag : støvsuge nede(stue,kjøkken,gang)

onsdag:ta ut/inn av oppvaskemaskin og rydde kjøkkendisken

torsdag: støvsuge alt oppe(gang,2 soverom)+gå med bosset aver 14 dag

fredag:

lørdag/søndag:rydde opp etter frokosten,middagen

i tillegg hjelper hun til med mindre ting som rydde etter middagen i ukedagene,lage skolemat til 4 personer,bærer klær ned til vaskerommet,

passe broremann på 4 .

jeg betaler alle klær/ting som hun trenger-vill hun ha ekstra må hun kjøpe selv

spill,film osv dekker hun selv.

av og til betaler jeg kino og div.hvis hun er flink å gjøre noe ekstra..

men klart noen av hennes oppgaver mener jeg er en del som hun må ta i denne familien..

hun kan også tjene ekstra ved å få gode karakterer..

har hun prøver på skolen å måå lese masse-slipper hun unna husoppgaver den dagen men kan heller gjøre noe annet en annen dag

• 2 uker senere...
Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Jeg tror jeg fikk rundt 800 kroner i mnd da jeg var tenåring (14/15). Da jeg var 16 begynte jeg å jobbe på en kafe, og fikk 68 (SEKSTIÅTTE) kroner i timen. Flyttet også ut da jeg var 17. Etter det så fikk jeg barnebidraget. Mamma hadde ikke mye penger (alenemor), men det merket jeg aldri!

Skrevet

Våre tenåringer mottar 100 i uken. Da må de selv spare til kino, blader etc. Den ene er flink å spare, den andre ikke. Vi tvinger dem til å spare halvparten, resten får de bruke som de vil. Kontantkort til mobilen, lørdgsgodteri og noe mer i ferier får de utenom. Pengene de setter på konto; kan de bruke til større anskaffelser som snowboard, kamaera, mp3 spiller ol. Nå har de 4000 og 7000 på konto. Den ene verker etter å bruke og vil ha spill og fjas hele tiden (og vi er de strengeste foreldrene som finnes; takk for kompimentet - hehe ;) )

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
har en jente på 13 år..hun får 500 kr pr mnd

hun kan jobbe ekstra for å få mere penger.

det hun må gjøre:

mandag:ta ut/inn av oppvaskemaskin og rydde kjøkkendisken

tirsdag : støvsuge nede(stue,kjøkken,gang)

onsdag:ta ut/inn av oppvaskemaskin og rydde kjøkkendisken

torsdag: støvsuge alt oppe(gang,2 soverom)+gå med bosset aver 14 dag

fredag:

lørdag/søndag:rydde opp etter frokosten,middagen

i tillegg hjelper hun til med mindre ting som rydde etter middagen i ukedagene,lage skolemat til 4 personer,bærer klær ned til vaskerommet,

passe broremann på 4 .

jeg betaler alle klær/ting som hun trenger-vill hun ha ekstra må hun kjøpe selv

spill,film osv dekker hun selv.

av og til betaler jeg kino og div.hvis hun er flink å gjøre noe ekstra..

men klart noen av hennes oppgaver mener jeg er en del som hun må ta i denne familien..

hun kan også tjene ekstra ved å få gode karakterer..

har hun prøver på skolen å måå lese masse-slipper hun unna husoppgaver den dagen men kan heller gjøre noe annet en annen dag

Det var jammen mye for en 13- åring! Klager hun over mengden, eller går det bra?

Pia

Skrevet

Jammen mer husarbeid enn jeg gjør hver dag,..

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet
Det var jammen mye for en 13- åring! Klager hun over mengden, eller går det bra?

Pia

Det er ikke mye husarbeid; hvis tenåringene ikke gjør noe for å hjelpe til, så går de rett på en vegg når de flytter ut. Dessuten får hun ekstra penger for det.

I utgangspunktet gjorde jeg ikke husarbeid for lommepengene mine, men vi hadde en "prisliste" på kjøleskapet. F.eks. Støvsuge, 20 kr. Oppvask 15 kr. etc. Da ble jeg veldig motivert til å gjøre husarbeid, for da vanket det ekstra penger =)

Billig vaskehjelp, må jeg si :) Fint for begge parter. Når man er 12-15 år, så er 20 kroner mye penger. Det syntes i hvert fall jeg den gang. Den "store" summen i mnd. gikk jo til mobil, klær, sminke, etc. Så "småsummene" kom godt med til mat på skolen, kafebesøk og slike ting.

Vet ikke helt om dette er mye, men i dag skjønner jeg ikke helt hvordan jeg klarte meg. Hehe .. Selvfølgelig så blir det alltid mye ekstra; ingen foreldre sitter og ser på at tenåringen i huset ikke har klær eller sjampo eller hva det nå enn er de må kjøpe for egne lommepenger ..

Uansett så synes jeg det er best med faste rammer rundt økonomien; det er tross alt slik det kommer til å fungere resten av livet også. Du får en bestemt sum, så er det ens oppgave å prioritere. Kommer til å kjøre det systemet, ikke slik noen gjør, at de får det de trenger når de trenger det. Jeg føler at man ikke helt lærer det med å prioritere og spare til ting.. Eller hva synes dere?

Skrevet

Har aldri gjort husarbeid hjemme jeg, annet enn å rydde rommet mitt. Har ikke gått på en smell enda.

20 kroner er ingenting i dag, og jeg har til gode å se en 15 åring som syns det...

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet
Har aldri gjort husarbeid hjemme jeg, annet enn å rydde rommet mitt. Har ikke gått på en smell enda.

20 kroner er ingenting i dag, og jeg har til gode å se en 15 åring som syns det...

20 kroner var mye for å støvsuge stua/ta oppvasken/tørke støv, etc. DEN GANG

Tidene forandrer seg, og mht. økonomisk vekst og inflasjon, så er nok ikke 20 kroner mye I DAG. Men for ti år siden, så var det det. For meg.

Så heldig du var, som slapp å gjøre husarbeid da gitt. Fikk du mye penger og kanskje? :)

Gjest pinkbunni
Skrevet
I utgangspunktet gjorde jeg ikke husarbeid for lommepengene mine, men vi hadde en "prisliste" på kjøleskapet. F.eks. Støvsuge, 20 kr. Oppvask 15 kr. etc. Da ble jeg veldig motivert til å gjøre husarbeid, for da vanket det ekstra penger

Sånn hadde jeg det hjemme også, bare at det var litt større summer det gjalt..

Bare at ting var litt mer verdt. Vi "skrev oss opp" på det vi ville gjøre hver søndag, og så måtte det gjøres innen en uke.

Tror jeg max kunne tjene 300kr på en uke. Husker ikke helt. Men da gjor jeg ganske mye. Mamma bare skrev opp alt husarbeidet, og hva det var "verdt", og så satt vi sammen vår egen arbeidsliste :)

Ting jeg gjorde var f.eks:

Støvsuge trappene (tre etagers hus)

Støvsuge kjellerstuen og gangen nede

Vaske gulv på kjøkken, stue og gang

Støvsuge gangen oppe

Rydde eget rom (dette var ikke fivillig)

Tømme oppvaskemaskin

Tømme bestikkskuffen

Gå ut med papirbosset

Lage middag en gang i uken

Vaske opp

Vaske kjøkkenet

Vaske klær

Henge opp klær

Ta inn og sortere klær

Kommer ikke på mer i farten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...