Gå til innhold

Gode bøker

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Jeg er selv veldig, veldig, veldig glad i å lese, så håper å finne andre leseentusiaster her :blunke:

Akkurat nå leser jeg "Lykke og glede" av Amy Tan. Så langt: Kjempebra!

Men det tar nok ikke så veldig lang tid å lese den ut.. Så lurte på om noen vet om en god bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Se innlegg postet for noen dager siden av meg, om "Den enkle sannhet".

KJEMPEBRA! (Synes jeg, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi sann, så ikke at du hadde lagt det ut jeg.. :oops:

Takk for opplysningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Jeg leser "Enke for et år" av John Irving nå.

For andre gang. Mest fordi jeg må ha noe å gjøre, men jeg liker også boken godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å lese, leser alt, jo mer jo bedre. Har lest Karin Fossums "elskede Poona" nå. Den er så bra, gir inngående menneskeskildringer som er så troverdig. Ellers Er jeg kjempe begeistra fro Ingvar Ambjørnsen, han skriver så bra. Hvilke emner er det du liker å lese om? Jeg har lest alt fra Parfymen til Sangen om st. Croix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

John Irving = en av mine yndlingsforfattere.

Siderhusreglene

En bønn for Owen Meaney

og boken M-ling nevnte er fine alle sammen!

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

har kjøpt den nyeste til Renberg i dag; mannen (eller var det gutten?) som elsket Yngve. Tror den er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale dere alle Minette Walters bøker.......for krim, og for litt fantasi, sverd og romantikk, les da: David Gemmell's -> Ravenheart. Den er råbra!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Sophie Kinsella bøkene... er veldig lettlest, og med en morsom tone. Ikke kjempe bra, men god undrholdning synes jeg.

Eks: The seecret dreamworld of a shopoholic, can you keep a seecret osv.

Elsker også Mikael Niemi- populærmusikk fra vittula også synes jeg naiv-super er en liten morsom sak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra Kalas-piken:

- Alt av Haruki Murakami

- Alice Hoffman (f.eks Hvite hester)

- Ringenes herre (seff)

- Jan Kjærstad

- Tad Williams (for dem som liker sci-fi/fantasy)

- Marian Keyes (for dem som liker tøysejentebøker med snert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Jeg er forresten veldig glad i Astrid Lindgrens bøker.

Sikkert ikke denne sjangren du var ute etter, men jeg synes de er nesten vel så gode "voksen-bøker" som barnebøker.

Pippi, Brødrene Løvehjerte, Emil. Mye å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert ikke denne sjangren du var ute etter, men jeg synes de er nesten vel så gode "voksen-bøker" som barnebøker.

Fullstendig enig. Og de av dere som ikke har lest bøkene om Harry Potter har gått glipp av noe stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale en "ny" bok, en bok jeg leste for 7 mnd siden, men først nå har den kommet ut på norsk. Tittelen er "Pike med perleøredobb", skrevet av Tracy Chevalier. Faktisk er den månedens bok i Bokklubben Nye Bøker, så på bokklubbene.no vil du finne masse info. Veldig søt er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle si akkurat det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tristessa

Slenger meg på med noen av de andre svarene i denne tråden: John Irving er og blir en fantastisk god forfatter. Hvis en er litt på skråplanet i sin egen tankeverden, er de rene mentalmedisinen. Har aldri følt meg så normal og rettferdiggjort som etter å ha lest Irving. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan si hva man vil om såkalt "kiosklitteratur", men jeg synes margit sandemo er fantastisk, og da tenker jeg jo spesielt på Sagaen om isfolket!

hun skildrer personer, kjærlighet, intriger, særegenheter ved årstall, miljø, livsform, historie og spenning til fulle.

Harry Potter er også favoritten min og jeg gleder meg villt til neste bok kommer på norsk.

ellers leser jeg mye krim, minette walters og norsk krim.

holder nå på med Hemingways Edens have, men den fenger meg ikke helt til tross for glimrende kritikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... leser bare norske forfattere jeg for tiden, nesten. Kan vel ha en viss sammenheng med eksamen...

Men det er mye bra der, altså! 'Medmenneske' av Duun - en av de virkelig store norske!

Er ellers glad i de nyere norske også, jeg - Edvard Hoem, Dag Solstad, Erlend Loe...

Jeg leser ellers voldsomt mye, og det er mye bra litteratur der ute, altså! Isabel Allende synes jeg er svært bra. Og hvis noen ønsker litt grøssing, men ikke så mye vold og griseri, anbefaler jeg faktisk Margaret Atwoods 'Røverbruden' (tror jeg den heter på norsk). Den var iallefall spennende...

Ja, og så 'De elendige' (V. Hugo) - den er vel et møst vel!?!

Må bare si at jeg har mange tips jeg - bare til å spørre om du vil ha flere... :roll: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Hvis du liker sjangeren, så er Terry Pratchets bokserie Discworld hysterisk morsom. Eneste med den er at jeg anbefaler at den leses på engelsk, siden den norske oversettelsen definitivt dreper mye av humoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...