Gå til innhold

Flåttsesongen er i gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katta "tok med" seg inn sesongens første flått! Blir en lang flåttsesong... :sukk:

Bruker dere Frontline?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke overrasket og kjøpe faktisk flåtthalsbånd til hunden i forrige uke! På katten skal jeg se det an litt. Synes det er vanskelig å finne flått på hunden siden den har lang, svart pels. Regner med det er enklere på katten siden pelsen dens er kort og lys. Vil helst unngå Frontline, men hvis det viser seg å bli et problem, blir det nok det likevel.

Skrevet (endret)

Uff det er et slit å fjerne alle flåttene i pelsen på kattene. Men det må vi bare vende oss til, de ferdes plasser hvor det er mye flått. Vi har ikke funnet flått på kattene våre enda, men det kommer nok snart, nå som våren kommer.

Føler med deg lillesky.

Hva er forresten Frontline?

Endret av *smak*
Skrevet

Frontline er et middel som beskytter mot bl.a. flåttangrep. Link. Så vidt jeg vet, fåes det i Norge kun hos veterinær.

Skrevet

Min katt er også svart, og jeg så noe som krøyp i pelsen hans... :redd: Jeg har brukt Frontline (og et annet dryppe-middel til hunden) i 2 år nå, uten noen problemer. Utrolig kjekt å slippe den flått-pillinga!

Skrevet

Jeg har helst villet unngå Frontline (Finnes tilsvarende til hund) etc. p.g.a. faren for bivirkninger, men nå som mengden flått har tiltatt og jeg i tillegg har fått opplyst at langt flere av dem er smittebærere enn før, blir det nok til at jeg også kommer til å bruke det. Ikke bare at det er noe herk å plukke, men djevelskapen sitter jo løst i pelsen på dyrene og havner på oss mennesker også. På meg selv trodde jeg jo i det minste at de var lette å oppdage, men neida! Jeg hadde en sittende like over hårfestet i nakken ganske lenge før samboeren min fikk øye på den. Jeg kjente jo at det var noe der når jeg vasket håret etc., men den satt så langt nede i huden at jeg trodde det bare var et lite insektbitt eller en liten kvise og tenkte ikke noe mer over det fordi det verken var vondt eller klødde. Skikkelig ekkelt og når det i tillegg kan være farlig, synes jeg det begynner å bli verdt den lille risikoen det er for dyrene!

Skrevet

Jeg drømte om flått i natt...

Æsj.

Jeg har faktisk funnet flått på kattene i alle vintermånedene... Desember, januar og nå i februar. Det er helt forferdelig.

Vi har ikke brukt noe flåttmiddel foreløpig, pga bivirkninger og gamle katter.

Hva i alle dager skal vi gjøre for å få ned antallet flått? Sukk.

Skrevet
Hva i alle dager skal vi gjøre for å få ned antallet flått? Sukk.

Før det ble så ille at jeg ikke føler at jeg har noe valg lenger, pleide jeg å gi hunden så mye hvitløk i maten at det luktet av ham. Så vidt jeg vet tåler både katter og hunder hvitløk selv om de ikke tåler vanlig løk. Etter mye eksperimentering fant jeg dessuten ut at flåtten ikke tåler akevitt! En bomulldott fuktet i akevitt og de slipper taket temmelig raskt. Cognac og vodka fungerer ikke på samme måte, så det har sikkert noe med urtene som er tilsatt spriten å gjøre. Dette er dog mine helt private erfaringer, så de må nødvendigvis tas med en stor klype salt. Jeg har imidlertid registrert at det selges hvitløksgranulat beregnet på kjæledyr...

De milde vintrene gjør at både flåtten og borreliasmitten sprer seg stadig lenger nord- og innover i landet, så sjekk med lokal(e) veterinær(er). Det kan være at sannsynligheten for å bli syk av virus overført av flått har økt betydelig de siste årene og da kan risikoen ved å bruke f.eks. Frontline på selv eldre dyr, være grei i forhold til risikoen for at folk og dyr blir syke.

Skrevet
Frontline er et middel som beskytter mot bl.a. flåttangrep. Link. Så vidt jeg vet, fåes det i Norge kun hos veterinær.

Takk for svar, Leo!

Skrevet

Jeg bruker også frontline når flåtten blir plagsom, men ikke hele året og jeg drøyer mellom hver behandling. Det er ikke alltid nødvendig å dryppe så ofte som pakken sier. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...