Gå til innhold

For tynn for mensen?


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det er noen som vet grense for hvor tynn man kan være for at mensen kan komme normalt?

Hadde en periode hvor jeg var for tynn slik at den var borte i ca. 1/2 år.

Jeg er 171 høy, og sist den kom regelmessig var da jeg veide rundt 56 kg.

Etter at jeg gikk ned en del, og begynte å legge på meg igjen, kom det litt da jeg veide opp i mot 50.

Var oppe i rundt 55 for noen måneder siden, men mensen kom ikke normalt da heller.. Nå veier jeg 53, og det er helt likt. or den sånn ca. annen hver måned. En gang kom det etter bare 14 dager og..

Og det virker jo veldig rart om jeg er for tynn da, for har jo nogenlunde normal vekt, og ser helt normal ut.

Er det noen som vet hva dette kan skylles?

Har tenkt lit på om det er fordi jeg trener så mye, men er liksom ikke helt sikker.. Trener minimum 14 timer i uken.

Hilsen meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Duchess

well...det kan komme av trening ja....om du mister mensen av å være for tynn varierer vel. Jeg veide 44,5 kilo og jeg mista ikke mensen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette varierer veldig fra person til person.

Jeg har ikke mensen nå (går på p-piller, og hopper alltid over på nytt brett etter at jeg er ferdig med ett), men hadde veldi sjelden mensen før jeg begynte å ta p-piller. Er 170cm ca 62 kg, trener ca 3-4 ganger i uka (altså en helt normal kropp som trener normalt :D )

Kunne gå et halvt år mellom hver mensen. Gynekologen min sa at det ikke var farlig, men at mensen kunne bli borte av forskjellige årsaker.

Disse kunne være stress, hard trening, forandring i "hverdags-mønsteret", vekttap osv.... Men hun presiserte altså at dette er veldig forskjellig fra jente til jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kroppens forsvarsmekanisme mot at du skal bli gravid når du er for tynn/har for lite kroppsfett..

Du er jo ikke voldsomt tynn, men med den treningsmengde blir det gjerne litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

du bør kutte ned på treningen, d første varselet på at noe er galt er at man mister mensen. Når kroppen har funnet ut av at den ikke kqn gi næring til ett nytt menneske er d virkelig galt fatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Jeg er tynn:

48kg og 169 cm høy.

Har regelmessig menstruasjon.

Vet ikke hvor vanlig det ene eller andre er.

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg leste et eller annet sted at de aller fleste mister mensen ved for lite kroppsvekt. 46 kilo tror jeg det var.

Selv om du er over denne vekten bruker kroppen lang tid på å hente seg inn igjen, da den faktisk tror at den har vært igjennom lang og alvorlig sykdom. Kanskje det er en selvfølge at kroppen da prioritere å "bli frisk" framfor å klargjøre seg til et svangerskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er du for tynn/trener for mye slik at du mister mensen er det stor sjanse for at du får benskjørhet...og det er ikke morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mista mensen da jeg var nede i 53 kilo, er 168, altså, det er ikke for tynt det, men jeghadde vært tjukkere og gått ned litt. Jeg trente noe da, men ikke så mye at mensen skulle forsvinne. Så det er veldig ulikt om hvor tynn man kan være og samtidig ha mensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du trener så mye tror jeg er grunnen til at du ikke har mensen, ikke fordi du er for tynn. Det er vel ikke ukjent at toppidrettsutøvere mister mensen som følgene av den harde treningen de utsetter kroppen sin for.

Men selvfølgelig er det ikke dermed sagt at hvis man trener mye så mister man mensen. Det er individuelt. Jeg mistet den ikke da jeg trente 10-12 timer i uken.

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Jeg syntes det hørtes ut som om du veide litt lite i forhold til høyden - og tok meg den frihet å ta en BMI test på deg ... :D Resultatene ble slik :

Ditt BMI-tall er: 19.15

Du er har en meget sunn vekt. Du bør ideelt veie mellom 54 og 73 kg.

BMI under 18,5 defineres som undervekt.

BMI mellom 18,5 og 24,9

BMI mellom 25 og 30 defineres som overvekt med økt risiko for sykdom.

BMI over 30 defineres som fedme med ytterligere risiko for sykdom.

Verdiene er ikke riktig for veltrente personer med stor muskelmasse, gravide eller hvis man har mye vann i kroppen. Hvis du har et BMI-tall under 18,5 eller over 30 bør du ta kontakt med en spesialist. Ved verdier mellom 25 og 30 vil du ha stort utbytte av å spise sunnere og mosjonere mer.

Men som du ser så er du nokså langt nede mot grensen for undervekt....Tror ikke det gjør noe om du går opp litt i vekt.

Da jeg sultet meg for noen år siden :oops: mistet jeg også mensen. Tror det er en måte for kroppen å hindre at man blir gravid på når man er så utsultet og underernært at kroppen ikke kan takle det så godt ...det er iallefall mine teorier ... Uansett ...jeg er 162 og veier rett under 60kg ...55 kg er målet jeg har satt meg .....Ikke det at det har noe med saken å gjøre sånn sett ...men jeg er altså mye lavere enn deg og veier mer ....Prøv å gå opp en kilo og to ...se om det hjelper .....hvis ikke så håper jeg du undersøker nærmere ...sånn i tilfelle det er noe i veien liksom :wink:

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er antall kilo som avgjør om du er for tynn til å få mensen. Men heller det at når du er for tynn er det ofte på grunn av at kroppen ikke er sunn. Hvis du har en sunn kropp vil du nok få mensen uansett hvor tynn du er. Men dersom du overtrener eller spiser for lite osv, kommer kroppen i ubalanse. Dersom du er naturlig veldig tynn til tross for et sunt liv og kosthold tror jeg mensen skal være helt normal jeg.

Jeg har hørt en gang at grunnen til man mister mensen dersom man blir for tykk eller for tynn er fordi kroppen ikke ville vært sterk nok til å bære frem et barn og en fødsel. Men jeg vet ikke helt da. Men for meg virker det ganske logisk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...