Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har begynt å tenke på neste barn, selv om jeg går på piller enda. Nå må jeg bare på full oversikt med tanke på syklus osv. Har tenkt å slutte med piller litt før prøvingen og ta noen måneder der vi satser på "sikre perioder".

Stemmer dette?:

Dersom syklusen min er 28 dager (som den har vært før) får jeg mensen på dag 1 og dag 29? 14 dager før dag 29 er dag 15. Altså el. Sædceller overlever opptil 5 dager så en må være avholden fra dag 10. Egget har vel kortere tid på seg, men hvor lenge? Et par dager? Så t.o.m. dag 16?

(Jeg vet at teori ikke alltid stemmer med praksisen, men det er ingen krise om jeg blir gravid før det er planlagt, det er bare et visst kontrollbehov fra min side. Og jeg vet at det kan ta tid å bli gravid. Men jeg har blitt gravid i første pp tre ganger, rett etter p-pillestopp, etter hormonspiral og eller ma, så vi må være litt forsiktige.)

Endret av Hasselnøtt
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hei..

ja hvis du er sikker på at du har eggeløsning på dag 15 så stemmer jo det du sier.... vel

:tommelsmil::)

Endret av theamoren
Skrevet

Din cykel kan gott ha ändrats med ålder och efter p-pillerbruk. Kom ihåg att den blödning du har när du äter p-piller inte är någon mensblödning och kan inte jämföras med cykler.

Jag skulle råda dig till att prova med en babycomp-ladycomp eller annan tempereringsapparat för att mäta när du har EL och se efter "säkra perioder" med den. Den kan du också ha nytta av under prövningen.

SÄkara perioder är inte säkra och ni ska vara redo att ta emot det barn som kanske råkar bli till med denna metod.

Skrevet
SÄkara perioder är inte säkra och ni ska vara redo att ta emot det barn som kanske råkar bli till med denna metod.

Det er derfor jeg skriver i hermetegn, ville aldri satset på dette som prevensjon. :)

Kommer ikke til å slutte med piller før vi er klare for nytt barn, men har lyst til å komme inn i en syklus før jeg blir gravid. Men det er bare pga mitt behov for kontroll på datoer osv. Det er ikke viktig nok til å begynne med kondom e.l.

Og jeg vet som sagt at dette bare er teori, at syklusen kan ha endret seg siden sist osv. Og da er jeg selvfølgelig ikke sikker på e.l. på dag 15. Som sagt, var ute etter teorien.

Skrevet

Ah.

I teorin har du EL 14 dagar före förväntad mens (IKM-ikke mens). Men det kan variera från kvinna till kvinna, det KAN vara så kort som 8 dagar har jag för mig och aningen längre också.

Skrevet

Men uansett må en være avholden i en uke for å være "sikker". I tillegg til en mensuke uten sex blir det halvparten av tiden!

Kanskje det ikke blir kontroll på meg likevel.. :sjenert::fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...