Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skulle egentlig ut å reise i morgen, men kan ikke og har fått sykemelding.

Jeg har betalt reisen med master card som innholder reiseforsikring i tilegg har jeg vanlig reiseforsikring gjennom gjensidige.

Kan jeg få igjen penger to steder ?

Skrevet
Hei,

Jeg har betalt reisen med master card som innholder reiseforsikring i tilegg har jeg vanlig reiseforsikring gjennom gjensidige.

Du får ikke igjen noe penger dersom du ikke har tegnet egen avbestillingsforsikring.

PS; å forsøke å få igjen penger TO steder kalles forsikringssvindel...

Skrevet
Du får ikke igjen noe penger dersom du ikke har tegnet egen avbestillingsforsikring.

PS; å forsøke å få igjen penger TO steder kalles forsikringssvindel...

Tull!

Hvertfall i alle reiseforsikringer jeg har vært borti (både forsikring tegnet direkte hos forsikringssekskap og forsikring gjennom kredittkort) inneholder også avbestillingsforsikring i tillfeller med akutt sykdom som rammer en selv/eneste reiseledsager evt. nær familie av en selv/reiseledsager.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei,

nei, ikke med mindre du av en eller annen grunn ikke får dekket hele beløpet minus evt. egenandel, noe som er lite sannsynlig...

Skrevet

Man må ikke ha avbestillingsforsikring dersom man ikke kan reise pga sydom. ( det er jo derfor dette er bare lureri fra reiseselskapenes side).

Jeg ser at folk skrive fosikringssvindel her, men jeg hadde uansett tenkt til å opplyse om dette til forsikringselskapet. Jeg kjenner til folk som har opplyst om dette og fått igjen dobbelt.

Skrevet
Jeg ser at folk skrive fosikringssvindel her, men jeg hadde uansett tenkt til å opplyse om dette til forsikringselskapet. Jeg kjenner til folk som har opplyst om dette og fått igjen dobbelt.

Da tror jeg ikke du har fått fortalt hele historien, for det er virkelig ikke vanlig praksis.

Skrevet
Man må ikke ha avbestillingsforsikring dersom man ikke kan reise pga sydom. ( det er jo derfor dette er bare lureri fra reiseselskapenes side).

Dette er feil! Nå må noen av dere som IKKE har peiling på dette slutte å feilinformere! Det dekkes ikke av reiseforsikringen, for reiseforsikringen trår ikke i kraft før reisen faktisk begynner: dvs fra du går ut døra. Dersom du før du har kommet så langt må AVLYSE reisen, så får du ingenting igjen på vanlig reiseforsikring. Det er derfor man hos reiseselskapene får tilbud om å kjøpe avbestillingsforsikring. Her ønsket ts i tillegg å svindle til seg oppgjør fra to selskap, så da fortjener hun ikke bedre.

Skrevet
Dette er feil! Nå må noen av dere som IKKE har peiling på dette slutte å feilinformere! Det dekkes ikke av reiseforsikringen, for reiseforsikringen trår ikke i kraft før reisen faktisk begynner: dvs fra du går ut døra. Dersom du før du har kommet så langt må AVLYSE reisen, så får du ingenting igjen på vanlig reiseforsikring. Det er derfor man hos reiseselskapene får tilbud om å kjøpe avbestillingsforsikring. Her ønsket ts i tillegg å svindle til seg oppgjør fra to selskap, så da fortjener hun ikke bedre.

Skjerp deg, du er helt på viddene. Å kjøpe avbestillingsforsikring hos reiseselskapet er i de aller fleste tilfeller helt bortkastet (med unntak av enkelte som tilbyr mulighet for å avbestille uten at det er sykdom inne i bildet)

Vanlig reiseforsikring dekke avbestilling hvis en er blitt syk før avreise.

Hentet fra Gjensidige sine sider:

Inntil 30 000 kroner per person (maksimalt 100 000 for familie), ved avbestilling av betalt reise (pga alvorlig sykdom, ulykke eller skade på egen bolig) inkludert forhåndsbetalte billetter til arrangementer eller utflukter.

Tar du en titt på vilkårene til f.eks. Europeiske Reiseforsikring og forsikringen som ligger i Diners kredittkort vil du finne en lignende formulering.

Skrevet
Her ønsket ts i tillegg å svindle til seg oppgjør fra to selskap, så da fortjener hun ikke bedre.

Kan ikke se at TS ønsker å svindle. Forstår det slik at TS er usikker på hvordan reglene er og lurer på om det er mulig å få igjen på begge forsikringene. Ser ikke noe sted at TS vil gå bevisst inn for å svindle til seg dobbelt opp...

Skrevet

Det er tydelig at det er mange her som ikke har oversikt.

Hvis ts har forsikring to steder, noe hun faktisk betaler på, så er hun berettighet på erstatning fra begge selskaper.

Hvis man tegner forsikring på boligen sin i to selskaper får man erstatning fra begge selskapene hvis huset brenner ned. Man har betalt begge selskapene for å dekke denne risikoen. Det har selskapene tatt på seg uavhengig av hva andre selskaper har tatt på seg.

Dette har ingenting med forsikringssvindel å gjøre - hun har betalt for dette.

Skrevet

Nå har jeg ihvertfall sendt inn skjema og opgitt at jeg har annen forsikirng. Så visst noe mener der er forsikringssvindel er det greit for meg :-)

De på forsikringselskapet sa at det eneste man trengte for å få igjen pengene, nar et skriv fra legen om at jeg ikke kunne reise.

Skrevet
Det er tydelig at det er mange her som ikke har oversikt.

Hvis ts har forsikring to steder, noe hun faktisk betaler på, så er hun berettighet på erstatning fra begge selskaper.

Hvis man tegner forsikring på boligen sin i to selskaper får man erstatning fra begge selskapene hvis huset brenner ned. Man har betalt begge selskapene for å dekke denne risikoen. Det har selskapene tatt på seg uavhengig av hva andre selskaper har tatt på seg.

Dette har ingenting med forsikringssvindel å gjøre - hun har betalt for dette.

Tullprat. Det er ingen vits i å være dobbelt forsikret, da man kun får oppgjør fra et av selskapene.

Skrevet

De aller fleste vanlige reiseforsikringer inkluderer avbestillingsforsikring, som også flere andre her sier. Eneste unntaket er om du avbestiller bare fordi du ombestemmer deg, men det dekkes ifbm sykdom etc.

Og det er fint om sånne som deg som ikke har peiling slutter å feilinformere ja...

Skrevet (endret)

I denne linken: http://www.dinside.no/php/art.php?id=218068

Står det, blandt annet:

Erstatter kun det tapte

Når man er dobbelt - eller multiforsikret - får man da dobbel erstatning?

- Det er slik, at om en for eksempel blir frastjålet en gjenstand, har en bare krav på å få erstatning for denne - ikke to, sier Sefland.

Det er greit å være forsikret - men trenger du virkelig dobbel reiseforsikring?

DinSide: Er det noen tilfeller der en kan få erstatning fra flere selskaper?

- Om du har lidt et tap som går utover beløpsgrensen du er forsikret for, kan du få erstatning fra flere selskaper, sier han. Dette gjelder både ved tyveri, tap av bagasje - og eventuell sykdom eller ved ulykker. - Det kan derfor lønne seg å være dobbelt forsikret i tilfeller der du har med deg store verdier.

Tips: Om du har med deg spesielt verdifulle enkeltgjenstander, bør du i alle tilfeller ha en egen verdisakforsikring. For eksempel for spesielt dyre kameraer, smykker eller lignende.

Erstatter kun det tapte

DinSide: Når man er dobbelt - eller multiforsikret - får man da dobbel erstatning?

- Det er slik, at om en for eksempel blir frastjålet en gjenstand, har en bare krav på å få erstatning for denne - ikke to, sier Sefland.

Det er greit å være forsikret - men trenger du virkelig dobbel reiseforsikring?

DinSide: Er det noen tilfeller der en kan få erstatning fra flere selskaper?

- Om du har lidt et tap som går utover beløpsgrensen du er forsikret for, kan du få erstatning fra flere selskaper, sier han. Dette gjelder både ved tyveri, tap av bagasje - og eventuell sykdom eller ved ulykker. - Det kan derfor lønne seg å være dobbelt forsikret i tilfeller der du har med deg store verdier.

Tips: Om du har med deg spesielt verdifulle enkeltgjenstander, bør du i alle tilfeller ha en egen verdisakforsikring. For eksempel for spesielt dyre kameraer, smykker eller lignende.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg er da ikke dobbelt forsikret gjennom forsikringsselskap, men med forsikringsselskap + kredittkort.

Skrevet
Jeg er da ikke dobbelt forsikret gjennom forsikringsselskap, men med forsikringsselskap + kredittkort.

Og hvem tror du står for forsikringen du har gjennom kortet ditt? Jo, et forsikringsselskap. Dermed er du dobbeltforsikret gjennom selskap.

Mastercard har vel muligens egen reiseforsikringsavdeling (vi hadde med de å gjøre for to år siden da bagasjen vår forsvant på vei på ferie).

Skrevet

Jeg jobber i reiselivet og kan ihvertfall opplyse om at hvis reisen ikke kan benyttes på grunn av sykdom, og man har legerklæring på dette, får man dekket tap av forsikringsselskapet.

Tegner man avbestillingsbeskyttelse direkte hos turoperatør får man penger tilbake, uten å trenge å gå via forsikringsselskap.

Jeg har forsikringsselskap som noen av mine kunder, og de tegner aldri avbestillingsforsikring - nettopp fordi de er godt forsikret i utgangspunktet.

Skrevet

Tråden er ryddet iht reglene.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...