Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gjennom tolv år har i løpet av disse årene gått 10 år på attføring, ikke noen kjempealvorlig grunn til attføring, men men. Jeg er så ufattelig lei av å ha dårlig råd at jeg føler at jeg sprekker snart. Jeg jobber selv innen helse, så jeg tar de vaktene jeg kan. Blir det påpekt at han kansje bør finne seg en jobb snart, om det er meg eller andre i fam hans, så er det alltid gode argumenter..... det blir nok snart, det ordner seg om et halvt år osv. Han er til utprøving i en bedrift nå, å han har vært innom andre bedrifter til utprøving.

Hinter jeg om det blir jobb snart når vi er alene så er argumentet..... du må gå opp i lønn først??????????. Ja den er jo så dum, å det vet han så han tør ikke å ta den når andre hører på.

Vi leier fortsatt, kan jo ikke kjøpe noe uten fast jobb, han betaler bidrag til et barn han har før vi blei sammen, vi har to barn..... henger stadig etter med regninger, å jeg må stadig ha min mor til å kjøpe klær til ungene. Huff måtte bare klage litt, er så inderlig lei av lite målbevisste handlinger, lite handlekraft, å negativitet til alt som inneærer å løfte en finger, at jeg kaster opp snart...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..men det er jo en grunn til at han er på attføring, eller mener du at han ikke er berettighet attføring? Hensikten med attføring er jo uansett at man skal tilbake til jobb, enten ved help av omskolering eller at man blir frisk.

Uansett er det en grunn til at han er på attføring, og du har jo valgt ham med viten om dette. Hadde han "bare kunnet skaffe seg jobb" ville han vel ikke vært på attføring?

Skrevet

Vel jeg vet vel hva jeg snakker om. Han har tatt omskolering. Eh visste det når vi begynte sammen????? NEI, han var i jobb når vi blei sammen.

Skrevet

Ingen "kjempealvorlig" grunn til attføring og så har mannen vært på attføring i ti år? :klø: Merkelig med tanke på at attføring som hovedregel bare innvilges i tre år og unntak kun gjøres ved helt spesielle problemer, som da mannen altså ikke har.

Her er det rett og slett noe som ikke stemmer...

Skrevet

De reglene er relativt nye.

Han kan ha gått fra attføring til rehabilitering og så tilbake til attføring, omskolering, utprøving av arbeidsevne osv.

Skrevet
De reglene er relativt nye.

Han kan ha gått fra attføring til rehabilitering og så tilbake til attføring, omskolering, utprøving av arbeidsevne osv.

Regelen om tidsbegrensning trådte i kraft 1.1.2004 og selv om varigheten før den tid var underlagt en mer subjektiv vurdering, var det ikke slik at man kunne være på attføring nærmest "til evig tid".

Skrevet
Vel jeg vet vel hva jeg snakker om. Han har tatt omskolering. Eh visste det når vi begynte sammen????? NEI, han var i jobb når vi blei sammen.

Men du har jo valgt å fortsette å være sammen med ham etter at han kom over på attføring.

Jeg tviler rett og slett veldig sterkt på at noen får lov å gå på attføring i ti år "uten grunn".

Skrevet (endret)
Men du har jo valgt å fortsette å være sammen med ham etter at han kom over på attføring.

Jeg tviler rett og slett veldig sterkt på at noen får lov å gå på attføring i ti år "uten grunn".

Helt uten grunn er det sikkert ikke, men det er faktisk ganske mange som har et langt løp sånn sett, med utprøving, skole, rehabilitering osv. Synes ikke dette høres usannsynlig ut

Kan godt være hun har valgt å fortsette med ham etter at han kom over på attføring, men det kan da hende hun blir lei likevel. Mange har problemer i samlivet, selv om de har valgt både mann og det som følger med selv.

Endret av Nabodama
Skrevet

Jeg sier ikke at det er umulig at han på en eller annen måte har befunnet seg i "systemet" så lenge, men jeg synes jo det er ytterst merkelig hvis det ikke er noen "kjempealvorlig grunn" til det for å bruke trådstarters ord.

Skrevet

Etter 10 år i systemet er det nok ikke lett å få seg en fast jobb, du står ikke først i køen hos arbeidsgivere akkurat. Jeg tar ikke stilling til om problemstillingen her er reell eller ikke og velger derfor å kommentere den skranglete økonomien.

Jeg skjønner problemet med økonomien, har selv en samboer på attføring. Ryggen gjorde at han ikke kunne fungere i sin gamle jobb, men han er oppegående på alle andre områder. Økonomisk merkes det godt at man har 6000 mindre å leve for hver måned, og at jeg måtte overta enkelte av utgiftene. Nå har dette vart kun to år for oss men jeg begynner allerede å bli lei av å snu på kronene. Min samboer jobber aktivt for å få seg noe annet, men det er ikke lett å få ny jobb i en alder av nesten 50.

Skrevet

Jeg kjenner jo ikke forholdene, så det er farlig å være bastant. Men for meg virker det som problemet her er at du syns mannen er tafatt.

Hvorfor er han på attføring og ikke i jobb? Uten at vi vet noen som helst om dette er det litt vanskelig å vite om man skal anbefale at du støtter mannen din, eller om han trenger et realt spark i baken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...