Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Noen opplysninger:

- Skal flytte sammen med kjæresten som har fast jobb. Han tjente litt over 300 000 før skatt i fjor. Har bil, og billånet er nedbetalt.

- Jeg er ferdig med bachelorgraden min til sommeren og har et studielån på rundt 350 000.

- Jeg har litt over 300 000 på kapitalkonto og 65 000 på BSU. Han har 45 000 på bsu og litt egenkapital.

- Begynner etter all sansynlighet å jobbe på hotellet der jeg har ekstrajobb nå etter endt utdanning for å få erfaring. Får da rundt 250 000 kr i året (ikke super lønn men en start)

Vi har sett på en leilighet som har en prisantydning på 1 150 000 kr. Den har fellesgjeld på 350 000 kr. Felleskostnader på 3500 kr i måneden som dekker renter og avdrag på felleslån, kommunale avgifter, get tripple play pakke, vedlikehold osv...

Vi kommer til å gå inn med minst 200 000 i egenkapital, da har vi over 100 000 kr på sparekonto igjen til oppussing og slikt. I følge dette eksempelet må vi da låne 950 000 kr (også må man vel ta med i betraktningen de 350 000 i fellesgjeld) også må jeg i tillegg begynne å betale ned på studielånet til høsten.

Tror dere dette kommer til å være overkommelig for oss?

Setter stor pris på svar, og gjerne egne erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utfra anbefalt lån på 2,5 ganger inntekt vil dere kunne låne omtrent 1,375 mill - studielån = 1,025 mill i boliglån. Med fellesgjelden som er på leiligheten vil det kanskje bli knapt (det regnes vel til på lån/gjeldssiden), samtidig teller egenkapitalen positivt og er vel ikke noe alle førstehjemslånere har. Mange har dessuten lån på mer enn 3x inntekt.

Men regn på hva lånet vil gi dere av utgifter ved ulik rente, og om du har mulighet for å få en bedre lønnet jobb innen rimelig framtid vil det også ha noe å si.

Skrevet

.. kan jo legge til at deres økonomiske situasjon likner veldig på vår totalt sett (samboer har høyere lønn enn din, min er sånn ca som din, men usikker. Så når vi tar opp lån kommer jeg til å se meg om etter fast deltidsinntekt i tillegg), og at jeg egentlig tror det skal gå bra med et lån av den størrelsen...

Skrevet

Jeg synes det høres overkommelig ut. Ta kontakt med flere banker for å høre hvor mye dere evt. vil få kunne låne. Avtal gjerne et møte med en i banken som vil kunne fortelle litt mer utifra opplysningene dere gir og sette opp en beregning på månedsbudsjett.

Når jeg og min samboer fikk førstehjemslån for ett år siden fikk vi 3 ganger inntekt i lån.

Gjest lissi32
Skrevet
Noen opplysninger:

- Skal flytte sammen med kjæresten som har fast jobb. Han tjente litt over 300 000 før skatt i fjor. Har bil, og billånet er nedbetalt.

- Jeg er ferdig med bachelorgraden min til sommeren og har et studielån på rundt 350 000.

- Jeg har litt over 300 000 på kapitalkonto og 65 000 på BSU. Han har 45 000 på bsu og litt egenkapital.

- Begynner etter all sansynlighet å jobbe på hotellet der jeg har ekstrajobb nå etter endt utdanning for å få erfaring. Får da rundt 250 000 kr i året (ikke super lønn men en start)

Vi har sett på en leilighet som har en prisantydning på 1 150 000 kr. Den har fellesgjeld på 350 000 kr. Felleskostnader på 3500 kr i måneden som dekker renter og avdrag på felleslån, kommunale avgifter, get tripple play pakke, vedlikehold osv...

Vi kommer til å gå inn med minst 200 000 i egenkapital, da har vi over 100 000 kr på sparekonto igjen til oppussing og slikt. I følge dette eksempelet må vi da låne 950 000 kr (også må man vel ta med i betraktningen de 350 000 i fellesgjeld) også må jeg i tillegg begynne å betale ned på studielånet til høsten.

Tror dere dette kommer til å være overkommelig for oss?

Setter stor pris på svar, og gjerne egne erfaringer :)

Jeg har mer lån enn det der alene og klarer meg utmerket godt økonomisk. Ser ikke at dette kan bli noe problem:)

Skrevet
Jeg har mer lån enn det der alene og klarer meg utmerket godt økonomisk. Ser ikke at dette kan bli noe problem:)

Du vet at det ikke bare er størrelsen på lånet som betyr noe? Utover det tror jeg også det er overkommelig for trådstarter. Så mye i egenkapital er veldig positivt. Bankene er litt redde for å ikke få igjen det de har lånt ut ved salg av boligen, men når man legger i endel egenkapital reduseres risikoen for banken.

Gjest lissi32
Skrevet
Du vet at det ikke bare er størrelsen på lånet som betyr noe? Utover det tror jeg også det er overkommelig for trådstarter. Så mye i egenkapital er veldig positivt. Bankene er litt redde for å ikke få igjen det de har lånt ut ved salg av boligen, men når man legger i endel egenkapital reduseres risikoen for banken.

Men to stk og en million i lån er helt overkommelig med inntekter på over 500 000 pr år. Går nok bra dette.

Skrevet

Dette burde gå helt grei:)

Jeg hadde 250 000 i inntekt for noen år siden og jeg tok opp et lån på 900 000 alene. Gikk greit det!

Skrevet

Jeg syntes du skulle :

1) Få lånetilbud fra banken på annuitetslån med og uten avdrag , spørre banken hva som skjer med lånet ved 1-2% renteøkning .

2) Spørre lånekassen hva terminbeløpet vil bli på lånet ditt , men husk å spørre om den renten som kommer til høsten siden den vil være høyere enn den som er nå .

3) Legge sammen alle lånekostnadene og trekke fra disse fra inntekten deres og se om det som står igjen dekker de andre utgiftene deres .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...