Gjest Matmons Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Heisann, jeg søker etter en oppskrift (eller er tips) på fløtegratinerte poteter. Har du ei oppskrift som du kan anbefale. Må være skikkelig gode!!!! Skal ha konfirmasjon i april, elgsteik med disse gode potetene da. Takker og bukker
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 5-6 store poteter 2 pk fløte liten skvett skummet melk 2 løk ost Skrell å del potetene opp i passe størelse. Skjør opp løk i tynne ringer. Legg potet øg løk litt vekselvis i en gryte. Hell på 2 pk. fløte å en liten skvett skummet melk å la det koke i 15-20 min. Hell det opp i en ildfast form (hvis du syns det ble for mye væske, kan du ta ut litt nå) strø over ost og sett det i ovnen (oppvarma) ved 180 grader i 10-15 min. Kjempe enkel og kjempe god! Å hvis du lurer så kjenner du ikke løken.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 SÅ mye fløte til 5-6 poteter?! Hm. Skeptisk.
Gjest Matmons Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Fett og godt! :gjeiper: Men ingen hvitløk? Trodde det gjorde susen, eller?
Arkana Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg gjør stort sett som den første gjesten, men jeg bruker hakket hvitløk også, og lar både løk og hvitløk stekes mykt før jeg har i potetskivene. Jeg bruker ikke melk i tillegg og ikke så mye som 2 kartonger fløte. Min erfaring er at potetene ikke trekker til seg all den væsken og det blir bare liggende i bunnen av formen og flyte rundt potetene og det synes jeg personlig både er litt uapetittelig og bortkastet. Endret 27. februar 2008 av Arkana
evilla Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Syns også det var veldig mye fløte. Jeg fyller bare på til det dekker litt, men ikke helt. Da koker det over. Ha i masse hvitløk og ost på toppen. Løk er sikkert også godt i, men hvitløk er et must syns jeg da Mmm, skikkelig snadder
evilla Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Jeg koker det ikke på forhånd, bare legger alt i en ildfast form. Og har det i ovnen i 40-50 minutter.
Tirilltunge Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jeg bruker heller ikke så mye fløte. Men tar vel antall poteter litt på skjønn etter størrelse, og bruker 2-3 dl matfløte. Lager en kryddermiks av salt, pepper og hvitløk enten pulver eller fersk. Strør også ost på toppen. Og steker den i 40 - 45min. ca 200 grader nederst i ovnen. Endret 28. februar 2008 av Tirilltunge
Gjest Eurydike Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jeg bruker aldri oppskrift når jeg lager fløtegratinerte poteter, så jeg kan dessverre ikke bidra med noe mht mengder. Men jeg synes absolutt det er en stor fordel å koke opp potetskivene i melk/fløteblandingen sammen med hvitløk og evt løk, og la dem koke minst en 5 minutts tid før man tar over i ildfast form og setter i varm ovn. Potetene trenger da bare halve tiden i ovnen, dvs 20-25 min, og stivelsen fra potetene jevner melk/fløteblandingen, slik at den får en mer sausaktig konsistens. Endret 28. februar 2008 av Eurydike
Tropehus Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 Jeg lager også alltid dette på slump, så har ikke noen direkte mål. Men jeg foretrekker å ha litt tykkere skiver, kanskje en halv cm tykke og så koke dem nesten møre i melk/fløteblandingen. Dette kan gjøres på forhånd dersom du skal ha konfimasjonså er det bare å varme det opp i ovnen med ost på toppen. Jeg bruker ikke løk, men purre. ( i tillegg til hvitløk.) Det gir veldig god smak uten at det blir for mye for gamle tanter etc som vrir på seg dersom man bare nevner at man har gnidd innsiden av kjelen med en hvitløksbåt. Til en vanlig stor ildfast form bruker jeg ca 1 middels stor purre men da bruker jeg ikke alt det grønne på toppen. Purren finhakker jeg og koker jeg med potenene, jeg har også i grovmalt svart pepper og salt mens jeg koker. Jeg elsker hvitløk så bruker ofte en hel hvitløk , men det må man nesten justere etter hvem man har til bords. Jeg synes ikke at man skal krydre denne retten for mye, annet en salt og godt med grovmalt pepper - for det er jo bare tilbehør. Men, man kan med hell ha litt god ost på toppen, når jeg gjør meg ekstra flid blander jeg vanlig gulost med enten vellagret cheddar eller parmesan/gruyere. Pappa har blåmuggost udner den andre osten, jeg er ikke så glad i sånn ost, men dersom man er det så er det godt. Og det passer ganske godt til elgstek?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå