Gå til innhold

P-piller - glemt - andre piller?

Fremhevede innlegg

Gjest M-ling
Skrevet

Heihopp.

Registrerer at det er fullt av p-pille-spørsmål for tiden, og tenkte å berike KG-leserne med nok et... :P

Vel. Jeg "kriser" litt.

Er ikke hjemme nå, og kommer til å bli her en stund. Pillene ligger selvsagt hjemme.

Og jeg fikk mensen i dag.

%#&¤/"%/¤ !!!

Men - hva gjør man?

Lever i sølibat i hele mai (også mai da!)? :o

Finnes det andre piller, eller en smart løsning med p-pillene når jeg får dem?

Poenget er, ettersom jeg har forstått, at du må ta den første mensdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...dersom du har pille-fri uke (21 piller) kan du kanskje ringe legen som vanligvis skriver reseptene til deg og få han/hun til og faxe resepten til et apotek der du er nå...og hente ut en ny eske og fortsette som vanlig....

Derosm du har andre 28 piller aner jeg desverre ikke....

Gjest Zalomine
Skrevet

Når du BEGYNNER med p-pillene, så skal du ta den første på mensens første dag. Deretter fortsetter du å følge brettene, og begynner på nytt brett hver 28. dag. (For de aller fleste begynner man da altså på nytt brett midti mensen, etter den første gangen)

Begynner du ikke første dagen, da er du ikke trygg før 14 dager etter at du begynte på dem, så da er det vel trygt å si at du uansett ikke kan stole på pillene i mai. Anbefaler at du venter til menste syklus med å begynne jeg (forutsetter nå at du skal begynne, ikke fortsette, for da skal du jo gjøre det på en annen måte, det vet du vel.)

Sølibat er ikke det eneste alternativet vet du. Sats på kondomer du :)

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, om det var å FORTSETTE på pillene, så blir det annerledes (få en ny resept er kanskje uansett ei løsning?)

Har man 21 piller på brettet, da tar man enpillefri uke, begynnerikke på nytt brett når mensen kommer, men etter 7 dager uten piller. Har man 28 piller på brettet, da spiser man opp brettet og begynner rett på et nytt (begynner heller ikke her på et nytt når mensen kommer) De siste 7 pillene på disse brettene inneholder ikke hormoner, de er der bare for å "hjelpe deg å huske dagene" på et vis.

Gjest M-ling
Skrevet

Takk for respons, begge to!

Men om jeg får resept fra legen - jeg blir jo uansett en, to eller tre dager for sen. Hvordan fungerer dette?

¤aldri orket å sette meg inn i dette¤

Kondomer? Urk. :sur:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går ut fra at du allerede har fått p-pillene? Hvis ikke kunne du fått resept på NuvaRing, den tas første til femte menstruasjonsdag. Da er den sikker etter sju dager. Hvis du begynner med p-piller en annen dag i menstruasjonssyklusen enn 1. dag er du sikker etter 14 dager.

Gjest Zalomine
Skrevet

M-Ling: dersom dette er første gangen, ja da blir du for sen, og da er du ikke trygg før etter 14 dager, og må derfor bruke andre,ikke-hormonelle prevesnjonsmetoder sånn ca frem til 17. mai (lettere dato å huske, ikke sant?) Følgelig: skaff kondomer om du har tenktå ha sex, men ikke få baby. Om du da begynner noen dager for sent, så er du trygg etter 14 dager, men risikerer litt "kluss" med syklusen (at den blirsvært kort antakelig) Så du kan kanskje bare fortsette med konfomer til neste gang du får mens, og begynne da?

Om dette ikke er første gangen, kan du da si fra, så kan vi basere svarene på det?

Gjest M-ling
Skrevet

Det er ikke første gangen, men jeg har hatt en pause (fordi jeg glemte det, selvsagt :-? ). Tenkte derfor å begynne nå...

Så sånn sett blir det kanskje første gang?

17. mai er en fin dato!

(Lover å ikke få baby... ;) )

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, om du begynner etter pause, så blir det som å begynne første gangen. Det er altså slik at om du begynner en annen dag enn i dag, så er du ikke sikker de første 14 dagene. sørg derfor for å beskytte deg ekstra.

Det virker som om du er litt "rotete" med piller, glemmer dem... sikker på at ikke sprøyte eller ring hadde vært bedre for deg? vurder det til en annen gang, kanskje? I dette tilfellet er nok kondom løsningen.

Gjest M-ling
Skrevet

Ok. Takk Fredagsbarn.

Du har helt rett, jeg er ei vimse, også med p-pillene.

Har derimot hørt så mye negativt om p-sprøyten (uregelmessigheter) - ring har jeg ikke greie på hva går ut på en gang.

Bare for å ha mitt på det rene; jeg "gambler" ikke med gutta altså. ;)

Jeg vet når jeg er sikker og ikke - og informerer selvsagt om det.

Gjest Anonymous
Skrevet

NuvaRing er kanskje en idé ja. Det er en ring du plasserer opp i skjeden. Den skal sitte i i 3 uker. Sikkerheten er som for p-piller, men du får i deg lavere hormondoser. Anbefaler deg å sjekke ut litt mer om den...

Gjest M-ling
Skrevet

Det skal jeg gjøre Julienne.

Takk.

Er det forresten noen bivirkninger ved NuvaRing?

Gjest Zalomine
Skrevet

Generelt anses det å være færre bivirkninger ennfor p-piller, fordi du får en lavere dose hormoner. Men ellers risikerer man vel ca de samme som man risikerer ved p-piller, det er jo de samme hormonene?

Gjest Anonymous
Skrevet

Bivirkningene av NuvaRing er de samme som for p-piller, men det anses å være færre bivirkninger fordi det er lavere hormondoser. Du får i deg halvparten så mye østrogen i forhold til p-piller. Hormonene frigis gjennom skjedeveggen til blodbanen, og må ikke gjennom hele kroppen som med p-piller. Du får en jevnere konsentrasjon av hormoner i blodet, derfor er det mindre risiko for uregelmessige blødninger. Hormontilførselen fra p-ringen er i motsetning til p-piller upåvirket dersom du kaster opp eller har diaré.

Gjest Zalomine
Skrevet

Og så klarer man ikke å glemme den sånn uten videre, eller ta feil :oops:

Jo, det virker egentlig som en god ide, ikke sant? Jeg trives nå med pillene mine jeg, ingen plagsomme bivirkninger. Egentlig gleder jeg meg til å ikke ta dem mer, men det kan nok fort bli minst et år til det er aktuelt. Jaja, så lenge jeg tar rett pille hver dag, så ordner det seg nok :)

Gjest M-ling
Skrevet

Ja, det virker jo veldig bra slik jeg ser det - men det må vel være et minus her et sted? Hvordan settes det inn, hos lege (jeg aner ikke hva dette er, så godt mulig jeg tråkker fullstendig i salaten nå)?

Vondt? Vanskelig?

Hm.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du setter den inn selv som en tampong. Det er hverken vondt eller vanskelig, synes jeg :smile: .

Gjest M-ling
Skrevet

Ett mas til Julienne ;) :

hva med pris?

Jeg har fått alt av legeting & tang via jobben i det siste, men har hørt at p-piller er gratis for "unge jenter/kvinner".

Gjelder dette også ringen, og hva er isåfall aldersgrensen?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke om den er med i gratisordningen enda. I så fall gjelder det for jenter i alderen 16-19 år. P-ringen koster litt mer enn p-piller, prisen er 290 kr for 3 måneder.

Gjest M-ling
Skrevet

Jeg fikk pillene mine i dag.

Skulle begynt på fredag - begynte istedet på søndag, og tok 3 piller på søndag :oops: Det høres kanskje litt rart ut, men det står iallefall i brosjyren at man skal gjøre det om man har glemt èn gang ...

Så etter hva jeg har skjønt er jeg nå sikker den 18. mai - altså om 2 uker.

Hva man lærer på KG :briller:

Takk, takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...