Gå til innhold

Hva gjør jeg med hesten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempeglad og gravid! men et skår i gleden er min store svarte varmblods ridehest. jeg har til nå hatt god hjelp fra en kjempeflink hestepasser, men så fikk jeg melding fra henne på søndag om at hun måtte prioritere skolen nå fremover + hesten hun har på fòr. jeg har veldig forståelse for dette! men hva gjør jeg med min?

Etter at jeg fikk vite at jeg var gravid (uke 7) har jeg ikke ridd en eneste gang. jeg tør ikke, er livredd for å ramle av... Jeg trener han fra bakken, men begynner å bli lei (det er ikke så veldig gøy). Hadde han vært mer stabil i energinivået sitt så kanskje jeg kunne fortsatt å ri lenge, men problemet er at jeg aldri vet... noen dager kan han hoppe og sprette rundt i ridehuset - full av energi, mens andre dager (egentlig som regel) er han kjemperolig... men jeg tør ikke ta sjangsen!

i morgen skal jeg fortelle folk i stallen om graviditeten, i håp om at noen kan trø frem å hjelpe meg litt... ridelæreren min har tidligere sagt at hun vil kjøpe han, så hvis hun fortsatt vil/har råd - så kommer jeg til å juble! jeg vil ikke selge/sette han bort til NOEN andre enn henne - og det gjør jo også saken vanskelig... kan ikke bare legge ut annonnse på finn.no , er så utrolig mange useriøse folk der ute...

Et lyspunkt er at det går mot vår og sommer, noe som betyr grønt gress og beite! men han har aldri stått særlig lenge uten å bli brukt, så jeg er litt bekymret for om det kan fungere liksom...

noen hestefolk her som kan gi meg noen tanker om hva jeg kan gjøre eller prøve å få til...? noen som har vært i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg red på min hest fram til jeg var 5-6 mnd gravid, hadde ikke noe problemer med det. Rei stort sett alene, og slutta med sprang og full gallop på tur, men jeg rei så ofte jeg kunne helt til min mann tvang meg til å sette hesten på beite:) Han mente at ettersom jeg ikke klarte å komme meg opp på hesten med egen hjelp, så burde jeg ikke ri alene... Sant nok. Ramler du av ofte? Jeg har ridd i 20 år, og aktet ikke å slutte med det pga graviditeten. Hesten min er en 4 år gml hingst, snill og grei, men dog hingst. To uker etter fødselen var jeg oppå hesteryggen igjen, det var herrrrrlig!!

Hvis du ikke vil ri hesten, så kan det jo hende noen på ridesenteret vil ha han på for/halvfor?

Skrevet

Jeg red til jeg var 8 mnd på vei, ikke noe problem :)

Skrevet
Jeg red til jeg var 8 mnd på vei, ikke noe problem :)

Glemte å skrive at jeg ville ha satt ut hesten på helfor om jeg var deg.

Skrevet

jeg har hatt noen forryttere og hestepassere som har gjort alt de kan for å ødelegge hesten min (piske den i ansiktet f.eks). Jeg setter han derfor kun ut til folk jeg stoler 100 prosent på. hun siste hestepasseren jeg hadde er i den kategorien, kjempeflink! så greia er liksom at jeg ikke ønsker å overlate han til hvem som helst...

jeg håper jeg kan fortsette å trene han fra bakken. at jeg holder meg såpass oppegående at jeg kan longere han noen dager i uken. var ei som kom til meg (som har hesten som står i samme hage som min) på onsdag og spurte om hun kunne ri hesten min fast en dag i uka! jeg ble kjempeglad! for hun er på samme nivå som meg i barokkridningen (vi har holdt på ca like lenge) så da kan hun fortsette der jeg har sluttet. hun skal ri han i helgen mens jeg ser på - gleder meg!! hun vet ikke engang at jeg er gravid, så hun gjør det av totalt egne grunner! det er kjempefint!

så håper det ordner seg :). så setter jeg han på sommerbeite i den tiden jeg er diger (sommerferien) :). er glad det ikke er vinteren som står for døren!

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Nå må jeg innrømme at jeg virkelig ikke har peiling (har ridd en del før, men det er lenge siden fordi jeg plutselig ble veldig allergisk), så det er mulig jeg er helt på jordet. Men hva med å avertere etter skoleelver i som vil ri? Jenter i 12-14 årsalderen bruker jo å være veldig ivrige. Selvfølgelig kun mens du er på bakken i nærheten, men da kan de vel ikke gjøre så mye galt?

Skrevet

Ja, det er jo en mulighet... er sikkert mange av dem rundt her. han er jo diger da, 1.70 opp til ryggen - men det er jo noe jeg kan prøve å skaffe meg. selv om jeg helst ville hatt noen som kan litt barokkridning eller dressur. men kanskje de har foreldre som kan betale for litt undervisning....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...