Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har i en lang periode vært plaget med småfluer i hjemmet. Utrolig irriterende.. Her er det jeg har prøvd; - legge hvitløksbåter i karmer osv. - vanne blomster i salmiakk vann - satt fyrstikker med svovel ned i potter - satt ut eggeglass med salmiakk vann og Eddik Noen som har noen andre tips? Har hatt småfluer før, og jeg har alltid klart å bli kvitt dem. Jeg klarer heller ikke å finne ut hvor de kommer fra.. Hjeeelp
smaksløk Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hvis det er slike små bananfluer det er snakk om så kommer de ofte av frukt eller marmelade, eller andre søte ting du kan ha stående på benken. Det beste er å fjerne slike "kilder" og vaske godt over med grønnsåpe, hverken maur eller fluer liker det.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Hvis det er slike små bananfluer det er snakk om så kommer de ofte av frukt eller marmelade, eller andre søte ting du kan ha stående på benken. Det beste er å fjerne slike "kilder" og vaske godt over med grønnsåpe, hverken maur eller fluer liker det. Har gjort det også.. Vaska og skrubba, og fjernet all frukt o.l. Lurer på om jeg må kaste plantene mine...
smaksløk Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Kan jo være det er de som er kilden, prøv å sette dem ute en natt slik at de blir litt kjølt ned, plantene bør tåle det, så lenge det ikke frost da. Skylll dem godt først, jeg tar dem avogtil i dusjen, bare pass på å ikke få for mye moll i sluken...skift jord på pottene og sett dem ut.
FoxyFish Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Vi var plaga av bananfluer en stund og kom over et tips på nettet: La en skål med zalo og eddik stå fremme på benken en god stund, i alle fall over natta. Fluene forsvant som... fluer! Det er verdt et forsøk!
FoxyFish Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Bananfluer er også veldig glad i rødvin forresten! Vi hadde flere tomme rødvinsflasker stående som ikke var skyllt.
skrue Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Antar de kommer fra jorda til noen planter. Hadde selv dette problemet for noen når siden med plantejord jeg hadde kjøpt. Etter mange "kjærringråd" endte jeg opp med at jeg tok alle plantene som brukte denne jorda ut, la pottene i vann slik at jorda løste seg opp og bare røttene var igjen og byttet jorda til noe nytt. Endret 2. mars 2008 av skrue
Gjest _Leela_ Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Hadde samme problemet inntil igår (håper iallefall det). Fant ut av vi hadde noen gamle grønnsaker i et skap som vi helt hadde glemt. Så jeg ville prøvd å finne kilden jeg.
Minerva88 Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Hadde samme problemet for noen år tilbake på hybelen min. Fannt ut at det skylltes en plante moren min kjøpte til meg på coop obs :S Nå fjernet jeg dem på en mildt sagt utradisjonell måte da... Merket at fluene likte sirupsbrød veldig godt, da de hadde samlet seg inni posen med brødet inni, en natt. Da jeg så dette (mandags morgen, fly forbannet for å ikke få spist frokosten min pga. bananfluer!), løp jeg på badet og hentet hårsprayen, som jeg sprayet ihjel hele posen med innvendig. Så kastet jeg potteplanten på dør, og så kun to fluer i ettertid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå