Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest koosejenta
Skrevet

vi har vært sammen i 1 år.

Hatt en del konflikter og hatt pause tilsammen 4 ganger,men de siste mnd har vi hatt det veldig bra sammen.

Han bor her,han ligger hos meg hver natt,han spiser middag her,ja alle måltider,han kommer rett til meg etter jobb...MEN han har allikavel leiligheten sin..Han betaler strøm og husleie for leiligheten sin,selv om han ikke tilbringer tiden sin der..Han betaler ingenting til meg tiltross for at han tilbringer tiden sin her.

Han blir ofte blakk etter at han har betalt husleie og strøm for sin egen leilighet.så da lever han på meg...jeg kjøper maten,men når han har penger betaler han også for maten,men altså ikke for mer...

Jeg har spurt hvorfor han har leiligheten og da sier han at det er fordi vi har hatt så mange konflikter..

sjønner jo at han er redd for at det skal oppså en konflikt igjen og at det er derfor han har leiligheten,men allikavel så føler jeg at han utnytter meg?

Hvor lenge skal jeg vente før jeg spør om han ikke skal si opp leiligheten?

Jeg har selv ofte dårlig råd og føler meg som sagt utnyttet siden han bor her men har sin egen leilighet..

Noen råd om hva jeg skal gjøre?

Er jeg urimelig som føler meg utnyttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere bare har vært sammen ett år og i den perioden hatt 4 brudd så skjønner jeg godt at han ikke tør å si opp leiligheten sin helt enda, selv om han tilbringer det meste av tiden sin hos deg.

Jeg synes det høres litt tidlig ut å kreve leie av han, men han bør ta halvparten av husholdningsutgiftene, slik at det i realiteten ikke koster deg noe å ha han boende der.

Når du kan kreve at begynner å betale leie (og dermed også si opp sin egen leilighet) er ikke så lett å si. Det må en vel nesten se litt ut fra forholdet. Hvis det første året har vært såpass turbulent så skulle det gått endel måneder før jeg hadde blitt samber på ordentlig hvertfall.

Skrevet

"Utnyttet" synes jeg er et for sterkt ord, men det er klart at du ikke skal forsørge dere begge.

Hvis han hadde bodd alene i sin leilighet hadde han jo måttet spise, vaske klær osv uansett, og jeg synes det er rimelig at han bruker tilsvarende sum på mat og husholdning selv om han "bor" hos deg. Det bør du snakke med ham om.

Siden han betaler for sin egen leilighet og strøm synes jeg ikke du kan kreve at han bidrar til husleie og strøm hos deg.

Du hadde jo måttet betale det samme uansett om han bodde hos deg eller ikke.

Det er begrenset hvor mye strømregningen øker på grunn av en ekstra person i husholdningen.

At han ikke vil kvitte seg med leiligheten ennå skjønner jeg siden det har vært så konfliktfylt mellom dere.

Noen få måneder med ro i løpet av ett år fjerner ikke usikkerheten på at det kan skjære seg igjen, og at han beholder den som en trygghet fram til han er sikker på at dere kan bo sammen uten de store konfliktene synes jeg er forståelig.

Gi ham noen måneder til, så får dere se hvor dere står da.

I mellomtiden kan du be om at han bidrar med sitt til mat og husholdningsartikler.

Skrevet

Må si meg enig med Titta!

Hvorfor har du det så travelt med å bli samboer når dere har så turbulent forhold? Hvis det skal være av økonomiske årsaker, må det jo løses på annen måte, som at du snakker med ham om det.

Gjest lissi32
Skrevet

Hva med å opprette en felles konto med to kort på som dere begge kan sette inn et fast beløp pr mnd og bruke dette til mat og andre ting som dere gjør sammen?

Han burde jo hjulpet deg litt med strømregningen og syns nå jeg.

Mat er faktisk dyrt, jeg hadde også følt meg utnyttet om jeg var deg.

Skrevet

Vi bor et stykke fra hverandre og saa langt er det jeg som er hos han naar vi er sammen. Siden begge er 'fattige' studenter og ikke har allverdens med penger, saa pleier vi aa se hvor mye penger som gaar naar jeg er der, og passer paa aa dele opp kostnadene (togbillett, mat, evnt. annet) slik at det blir ca likt paa begge. Vi tar det jo ikke helt ned i kroner og oerer, men bare slikt at det grovt sett blir likt.

Det er jo bare rett og rimelig at den ene skal betale mye for den andre. Dere kan jo enten foere et slags regnskap paa det, eller bytte paa aa handle? Jeg hadde ikke tenkt paa det engang, og bare gitt han beskjed om aa fiske opp lommeboka for aa betale.

Skrevet

Han burde betale halvparten av maten og strømmen....husleie måtte dere begge betalt uansett, og synes ikke han skal betale på din når han har egen leie...men som sagt...mat og strøm bør deles i 2....Skjønner godt at han ikke vil si opp kåken sin om dere har hatt så mange brudd på så kort tid...hvor skal han gjøre av seg om det skjærer seg igjen?

Skrevet

Jeg har full forståelse for at han beholder leiligheten med et så turbulent forhold !

Han bør være med og betale halvparten av maten, men du kan ikke kreve husleie av han, dere trenger vel heller ikke være hos deg hele tiden.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at han ikke sier opp leiligheten, men det høres rart ut å være så blakk etter å ha betalt husleie og strøm (særlig om han ikke bruker leiligheten, da bør han sette ned ovnene litt...) at man ikke har råd til mat. Derfor skjønner jeg deg også, det er ikke rimelig at du skal betale alt, og han bør være med å betale på maten og ting dere gjør sammen. Husleie og strøm hos deg synes jeg i grunn ikke er rimelig at han skal betale så lenge han faktisk ikke bor der.

Skrevet

Jeg ville også følt meg utnyttet og rett og slett sagt at han enten får flytte inn, eller tilbringe mer tid andre steder.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
vi har vært sammen i 1 år.

Hatt en del konflikter og hatt pause tilsammen 4 ganger,men de siste mnd har vi hatt det veldig bra sammen.

Han bor her,han ligger hos meg hver natt,han spiser middag her,ja alle måltider,han kommer rett til meg etter jobb...MEN han har allikavel leiligheten sin..Han betaler strøm og husleie for leiligheten sin,selv om han ikke tilbringer tiden sin der..Han betaler ingenting til meg tiltross for at han tilbringer tiden sin her.

Han blir ofte blakk etter at han har betalt husleie og strøm for sin egen leilighet.så da lever han på meg...jeg kjøper maten,men når han har penger betaler han også for maten,men altså ikke for mer...

Jeg har spurt hvorfor han har leiligheten og da sier han at det er fordi vi har hatt så mange konflikter..

sjønner jo at han er redd for at det skal oppså en konflikt igjen og at det er derfor han har leiligheten,men allikavel så føler jeg at han utnytter meg?

Hvor lenge skal jeg vente før jeg spør om han ikke skal si opp leiligheten?

Jeg har selv ofte dårlig råd og føler meg som sagt utnyttet siden han bor her men har sin egen leilighet..

Noen råd om hva jeg skal gjøre?

Er jeg urimelig som føler meg utnyttet?

Selv om han allikavel har leiligheten sin så bør han jo betale hos deg også, når han bor der. Ikke din feil at han velger å ha en leilighet til som han ikke benytter. Så lenge han bor hos deg så bør han jo selvsag betale husleie, strøm og mat

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen.

Jeg hadde en kjæreste som bodde hos meg ca to- tre kvelder i uken i over et år. Jeg lagde stort sett alltid gourmetmiddag med god vin, shinet huset, skiftet sengtøy, handlet blomster osv. Noen ganger kommenterte jeg at jeg skulle på polet og handle en kasse vin ( vi drakk den opp på 3-4 uker), og kun et par ganger tok han med en vinflaske). Ved ett tilfelle dro vi på hytta, og jeg lot ham betale matregningen på 700 kroner. Han kommenterte at " det var dyrt" og da fikk jeg i alle fall sagt at dette gjør jeg hver gang du kommer på middag, vennen min!

Gjest Gjest
Skrevet

Går d an d a.? Hvordan vil det da løse seg....Hmmm...Tenk litt da,herre gud...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...