Gå til innhold

Internet Explorer 7 sliter med video e.l.

Anbefalte innlegg

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Jeg har IE norsk versjon.

Windows XP media center edition

Service pack 2

Minne: 2 GB

Etter at jeg lastet ned IE 7 før jul virker det som om pc'n får noen skikkelige raptuser når den er innom sider med video (f.eks. Nettavisen), eller sider som Kvinneguiden med mye forskjellig reklame.

Er akkurat som om pc'n begynner å jobbe noe voldsomt, og "jobbelampa" blinker i ett kjør.

Og vifta begynner å jobbe på høyt turtall.

Da jeg lukker ned IE-vinduene roer vifta seg.

Noen som vet hva dette kan være? Eller enda bedre - noen som vet hvordan dette kan fikses?

Jeg har bare brukt en veldig liten del av harddisken.

Har oppdatert branmur og antivirus fra Norton.

Er kun på kjente nettsider.

Har ikke lastet ned ukjente program eller spill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig ut som det er Adobe Flash Player som lager problemer. Den har en stygg tendens til å ta opp enorme mengder prossessorkraft, ikke bare i Internet Explorer. Du kan prøve å oppdatere til ny versjon og se om det hjelper. Ellers er vel en flash-blokkerer veien å gå.

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Tusen takk for hjelpen Cidric.

Jeg fjernet Adobe Flash Player helt, og nå går det mye bedre. Jeg forsøkte meg med åtte åpne nettsider, inkl. KG og nettavisen (som har vært problematiske før) + outlook express. Det gikk bra. Når jeg forsøker å åpne en nettside til, så "småbrummer" pc'n litt ekstra, men det er kanskje ok?

Hva skal jeg egentlig med Adobe Flash Player?

Er det noen måte jeg selv burde ha funnet ut at det var det programmet som skapte problemet?

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Æsj, nå sliter den med færre vinduer åpne også. Har på nettradioen til Nrk, er på facebook og KG + outlook express. :tristbla:

Skrevet

Flash Player står for søsterparten av animasjonene du finner rundt på forskjellige nettsider, og er også gjerne involvert i webspill og websider som viser video. Youtube, nettavisenes videoreportasjer og slikt.

Greit nok det, men når man har oppe flere nettsider med flash, da går det ofte treigt. Et kompromiss er altså en flash-blocker. Da kan du blokkere flash generelt...og så tillate flash på de nettsidene du selv velger, eller manuelt aktivere kun de flashapplikasjonene du vil vise. F.eks. om du går inn på en artikkel med video på vg.no, så blir alle flashapplikasjonene blokkert fra å vises, inkludert videoavspilleren. Med en god flashblocker kan du så aktivere bare videoavspilleren og ikke all annen flash-søl på siden.

Men du går jo glipp av mye fantastisk reklame med en flash-blocker da... ;)

Og ja, selvsagt burde du funnet ut dette selv! Alle som bruker en PC må jo kunne forventes å vite alt om svakheter og bugs i alle programmer de bruker, uavhengig av graden av teknisk innsikt. Det sier seg selv! :jepp:

Skrevet

Om du ikke er veeeldig knyttet til IE kan du jo evt. se om Firefox eller Opera oppfører seg litt bedre på de nevnte sidene. Jeg bruker 90% Firefox, men tyr til IE om det er en eller annen kombinasjon Firefox får hikke av. Den samme flash- eller java-applikasjonen kan oppføre seg forskjellig fra nettleser til nettleser osv.

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Takk igjen Cidric.

Nå har pc'n raptuser igjen, og det uten at jeg har Adobe Flash Player på pc'n.

Det har gått greit i mange timer nå - men nå dro den til og jobbet som en gal en stund.

Kan godt være det hadde vært fornuftig å bruke en annen nettleser, men jeg er ikke dreven nok til å drive og eksprimentere enda.

Jeg tror det er et eller annet i IE 7 som skaper problemet, men har ingen anelse om hva det kan være.

Ellers er det ikke noe tap for meg å ikke få se alle de fantastiske reklamene. :ler:

Skrevet

Trykk ctrl plus alt plus del sammtidig, og skjekk hvor mye minne det blir brukt når den slik raptus...

Gjest Dataukyndig
Skrevet
Trykk ctrl plus alt plus del sammtidig, og skjekk hvor mye minne det blir brukt når den slik raptus...

Vet ikke helt hvilken fane jeg skulle klikke på, men valgte 'ytelse' og så på bruk av CPU.

Den ligger stort sett på mellom 1% og 5 %, men så dro den (cpu) opp til over 20%, og da fikk pc'n en raptus før den fort roet seg.

Så åpnet jeg noen flere (tomme) nettsider og da dro den (cpu) opp til 98% uten at pc'n fikk noen raptus.

Jeg har hatt den oppkoblet på support hos selger også, og da skjedde det ingenting. Da trodde vi det var noe galt med noe av den tilkoblede maskinvaren, og byttet ut alt, men like ille etterpå.

Æsj :tristbla:

Nå er den helt rolig, med like mange nettsider oppe som da den dro opp i 98%.

Var bare mens nettsidene åpnet seg den dro opp så høyt.

Raptusene får den like gjerne når den står helt uten at noen rører den.

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Men den har altså blitt bedre etter at jeg avinstallerte den flash'n.

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Nå har den raptus igjen og bruk av cpu veksler mellom 46% og 65%.

Nå begynte det da jeg åpnet nettsidene til Asker og Bærum budstikke i tillegg til de jeg har oppe.

Ga jeg klikket på fanen for 'prosesser' står det helt nederst 'Ledig systemprosess' hvor upc varierer i samme takt som bruk av upc under fanen for 'ytelse.

Da jeg ser lenger opp, så står det stort sett 0 i upc på alt det andre, men på Intenett Explorer står det en upc-bruk nesten på høyde med det jeg skrev på 'ledig systemprosess'.

Innbilder meg at det er noe veldig feil med IE, men aner ikke hvordan jeg skal finne det ut. Problemene begynte jo etter at jeg lastet ned IE 7.

Skrevet

Hadde problemer med ie7, da jeg instalerte den for en kunde, hele pcen kræsja, hver gang vi kjørte ie7. derfor la vi inn ie6 isteden,og da fungerte alt som normalt. selv bruker jeg firefox, som er mer stabil

Gjest Dataukyndig
Skrevet
Hadde problemer med ie7, da jeg instalerte den for en kunde, hele pcen kræsja, hver gang vi kjørte ie7. derfor la vi inn ie6 isteden,og da fungerte alt som normalt. selv bruker jeg firefox, som er mer stabil

Akkurat!! :kjefte:

Jeg hadde ikke noe problemer med IE 6, og angrer som en hund på at jeg lastet ned IE 7. Jeg har forsøkt å leste ned IE 6 for noen dager siden, men får da feilmelding med beskjed om at det ikke er mulig siden jeg allerede har en nyere versjon (IE 7).

Hvis det er så at det er flere som har sånne problemer, burde da vel Microsoft få fikset dette?

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Kan noen forklare meg det som står om avinstallering av IE 7 på denne siden?

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...y/ie/iefaq.mspx

Jeg forstår punkt 1, 2 og 3, men tør ikke å gjøre som i punkt 4 før noen forteller meg at det er trygt. Og hva da etterpå? Jeg har vel ikke noen nettleser lenger hvis jeg fjerner IE 7? Hvorda skal jeg da komme meg på nett og laste ned IE 6?

Ikke noe ok å føle seg så hjelpesløs. :tristbla:

Skrevet

alt med microsoft tar tid;)

hvis du går på kontroll panel

legg til fjern programmer

og fjerner ie7

og trykk bare ok, om du er sikker du vil fjerne

så blirdatan reboota

vips sp har du tilbake ie6, hvis alt har gått smertefritt

Skrevet

du mister den ikke, du bare nedgradere fra ie7-ie6. for internett explorer er bygd inni i operativ systemet ditt

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Takk akw :)

Men jeg må fjerne de fire oppdateringene som kom opp på liste for IE 7 også?

Nå har jeg forresten gardert meg, og er nå på nett med firefox. I det minste så lærer jeg litt mer data på denne måten. :ler:

Gjest Dataukyndig
Skrevet
hvis alt har gått smertefritt

Ja, ikke sant - HVIS. :ler:

Skrevet

hehe, det er bra

ja, fjern de også..

så kan du skjekke om den sluker like mye ressusjer nå:)

Gjest Dataukyndig
Skrevet

Hallo, da er jeg her igjen uten IE 7.

Vifta drar iallefall skikkelig i gang for hver tomme nettside jeg åpner, men roer seg fort.

Er det normalt da?

Har vel IE 6 nå da - tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...