Gå til innhold

Skitne dresser/regntøy blir sendt med hjem fra barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dette er helt vanlig. I min sønns barnehage må vi ta med skittent utetøy nesten hver dag. Jeg skjønner jo at klærne må være i orden, og ikke stivt av sand og dritt, men likevel...fryktelig tungvint å drasse med seg tøy hver dag. Jeg mener at det burde holde å spyle det "rent" og heller taes med hjem og vaskes i helgen. Synes å huske at det var sånn for ørten år siden da datteren min gikk i barnehage.

Hvordan fungerer dette hos dere andre? Må dere ta med yttertøyet hjem hver dag til vask? Hadde jeg bodd på en annen måte, i enebolig e.l, kunne jeg ha spylt det ute. Men jeg bor i blokk og dermed må det i vaskemaskina.

En annen ting...hvis tøyet er vått må vi ta det med hjem for tørking. "Vi har ikke mulighet til å få tøyet tørt." Kjenner jeg blir litt irritert..går jo hjem som et pakkesel hver dag fra barnehagen. I Norge er det jo mye VÆR, så...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bedre at hver forelder tar med møkkete tøy hjem og spyler enn at barnehagen skal gjøre det for alle barn. Det er jeg vant til etter å hatt barnehagebarn i 10 år.

Skrevet

Hvis tøyet er møkkete og ekkelt, tar jeg det med hjem, ja.

Litt rart at de ikke har tørkeskap, trodde det var både vanlig og praktisk å ha i en barnehage.

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet
Hvis tøyet er møkkete og ekkelt, tar jeg det med hjem, ja.

Litt rart at de ikke har tørkeskap, trodde det var både vanlig og praktisk å ha i en barnehage.

Nå er det en del dresser som det ikke anbefales å tørke i tørkeskap, og det kan vel være noe uoverkommelig for personalet i barnehagen å skulle holde oversikten på hvilke som kan, og hvilke som ikke kan tørkes der.

En annen ting er at i en barnehage med 40-50-60 barn, ville det bli veldig mange tørkeskap!

Fra både jobbing i barnehage, og nå erfaring med egne barn i barnehage, er jeg vant til at foreldrene tar med våte / skitne klær hjem, og sørger for tørk / vask av disse. Selv spyler jeg bare dressen i dusjen, og henger den til tørk i dusjkabinettet. Det er varmt nok til at den tørker, men ikke så varmt som et tørkeskap. Vasker den i vaskemaskinen innimellom, men prøver å ikke gjøre det for ofte.

Har aldri tenkt på annet enn at barnas klær er foreldrenes ansvar!

Skrevet

Jeg vil si det er en selvfølge at foreldrene tar med møkkete klær hjem og vasker det. Barnehageansatte har da nok å gjøre om ikke de skal stå og spyle av alle dressene daglig - kanskje flere ganger om dagen også

Gjest StockDama
Skrevet
Jeg vil si det er en selvfølge at foreldrene tar med møkkete klær hjem og vasker det. Barnehageansatte har da nok å gjøre om ikke de skal stå og spyle av alle dressene daglig - kanskje flere ganger om dagen også

Jupp, pluss barnehagen passer barna deres mens dere er på jobb, ts kan ikke akkurat forvente at de skal vaske klærne til ungene itillegg.

Skrevet

Barnehagen til niesen min bruker ikke varmeskap for tiden heller, av den grunn at de sliter med å bli kvitt omgangssyke..

Skrevet

Signerer denne. Jeg jobber i barnehage, og der sender vi dresser og regntøy hjem når det er for skittent. Vi tørker ikke dressene i tørkeskapet. Der tørker vi votter og andre klær som har blitt våte. I perioder med mye regn/sølevær sendes klærne oftere hjem enn når det er vinter og snø. Sånn er det bare. Selvfølgelig spyler vi barna hvis de er fulle av sand, det er fordi vi ikke skal få hele sandkassen inn i gangen...

Skrevet

Ok, jeg gir meg! :) Ser at det vanlig å sende hjem dressen hver dag, så... Men kjedelig, det er det! Den er jo ikke SÅ skitten, men sandete osv.

Vel, bare å fortsette da!

Gjest Gjest lene
Skrevet

i bhg der jeg jobber, legger vi vått regntøy i poser sånn at det ikke er så vankelig å få det med hjem. Regntøy trenger god plass for å bli tørt natten over, og det er sjelden så stor plass i garderobene til det. Der henger jo stortsett dressene og regntøyet ganske trangt. Dessverre. Garderobenen har sjelden blitt prioritert når barnehager har blitt laget.

Skrevet

Ikke bry deg om de nærtagende barnehagetantene som har svart det. Det du lurer på er ikke om du innimellom skal måtte ta med deg skittent utetøy hjem, men om du må gjøre det HVER ENESTE DAG! SKjønner godt at det virker unødvendig, og jeg tror ikke barnehagetantene i din barnehage har forstått hvor mye ekstraarbeid det fører til for foreldrene. UNØDIG ekstyraarbeid. Det må holde å ta med uteklærne hjem for vask to ganger i uka maks!

Skrevet

Med det våte og sølete været vi har hatt i det siste, så har vi måttet ta med skitne og våte dresser hjem. Det tørker ikke i barnehagen, og det er helt riktig. Når det henger så tett som det gjør, dressene henger oppå hverandre, og man ikke ser fargen på regnbuksen pga. sand, da tørker det ikke. Så ekkelt for poden å måtte ta på seg våt dress dagen etter. Da syns jeg man bør ta det med hjem. Jeg har forbannet det j.... styret å måtte ta det med hjem jeg også. Men sånn er det. Vi har en stor sekk med i barnehagen hver dag, for dressene skal jo med. Den pakkes full av våte dresser også hver dag, for å ta med hjem. Og pakkes med tørre dresser om morgenen for å ta med tilbake. Jeg vasker bare dressene i helgen. Regndressene blir skylt nå i disse dager, men vasket i helgen. I tørkeskapet i barnehagen tørkes bare votter/luer og annet tøy. f.eks. strømpebukser som blir vått.

Skrevet

... Jeg tror de som jobber i barnehage godt vet hvor mye arbeid det er med skittne klær og barn. Det er en relativt stor del av dagen som brukes til å kle på og av barn som skal ut, skal inn å spise, på toalettet, eller skal sove osv.

Jeg har selv Vikariert i barnehager gjennom studietiden, og det er rett og slett ganske mye jobb å kle på og av alle barna. Om klærne i tillegg er stive av gjørme, eller fulle av sand blir dette selvfølgelig enda mer upraktisk og det blir veldig skittent overalt. Det er ikke alle foreldre som tenker på dette med rene uteklær eller klær som passer, ofte har barna også med seg alt for små og ubehagelige klær, eller alt for store klær. Det er ikke vanskelig å se at barna kvier seg for å ta slike klær på.

Skrevet

Kan ikke huske å ha opplevd å måtte ta uteklær med hjem hver dag for å vaske dem. I alle fall ikke over en lengre periode. Er det gjørmete og vått ute bruker de ofte regntøy, regntøyet blir spylt ute. Da går det meste av møkk bort. Har ikke opplevd at regntøyet er vått dagen derpå. Av og til tar vi regntøyet med hjem og vasker det.

Kjeledresser tas med hjem når de er møkkete. Det varierer veldig med årstid. Er det vinter og snø ute trenger de mye sjeldnere vask enn høst og vår.

Ofte er ungene ute når de blir hentet. Da blir uteklærne med når vi drar hjem og klærne blir spylt/vasket/tørket hjemme.

Gjest Førskolelæreren
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder i en barnehage. Ser at en kalller personalet i barnehagen for tanter.Dette er veldig gammeldags.Sier du søster til sykepleiere også?

Selvfølgelig må foreldrene ta med skitne klær hjem til vask. På jobben min har vi ikke slange eller utekran, så vi får ikke spylt barnas klær.

Jeg har selv barnehagebarn, og må vaske både dress og sko hver dag fordi det er stivt av gjørme.Vi har ett tørkeskap til 18 barn. Sier seg selv at det ikke er plass til 18 dresser, votter osv.men vi tørker aldri luer i tørkeskapet for å unngå lusespredning.

Heldigvis har vi forskjellige årstider med ulikt vær i Norge. Vi kan glede oss til sommeren uten parkdresser og gjørme.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg skjønner at vi var veldig heldig med vår barnehage. Barna våre gikk på en barnehage med stort uteområde, og denne lå rett ved skog og fjell. Barna var veldig mye ute, og ble derfor også veldig møkkete. Barna hadde derfor egen spylerutiner før de gikk inn i gangen, de eldste hjalp til med å spyle de mindre.

Ergo hadde vi med regnklær hjem bare en gang i uka, og ikke alltid det heller. Vi bor i et regnfullt område, så hos oss er regndress mer som et standardplagg. Som sagt skjønner jeg nå at vi var heldig med ordningen i vår barnehage.

Skrevet
Jeg skjønner at vi var veldig heldig med vår barnehage. Barna våre gikk på en barnehage med stort uteområde, og denne lå rett ved skog og fjell. Barna var veldig mye ute, og ble derfor også veldig møkkete. Barna hadde derfor egen spylerutiner før de gikk inn i gangen, de eldste hjalp til med å spyle de mindre.

Ergo hadde vi med regnklær hjem bare en gang i uka, og ikke alltid det heller. Vi bor i et regnfullt område, så hos oss er regndress mer som et standardplagg. Som sagt skjønner jeg nå at vi var heldig med ordningen i vår barnehage.

Sånn burde jo også de andre barnehagene kunne gjøre? Men det fins altså en del barnehageansatte som ikke har skjønt at dette er en del av barnehagens oppgave. Hadde aldri tolrert om barna mine ble sendt hjem med skittent utetøy HVER eneste dag. Til "pedagogen" over. To av mine mannlige venner kaller seg selv barnehageonkel. Hva er problemet ditt?

Skrevet

Sånn som været er ute mange steder nå om dagen, er det nok behov for å vaske eller skylle av klærne en gang om dagen.

Jeg har full forståelse for at personalet sender med tøyet hjem, det er ikke deres oppgave å vaske klær for foreldrene. Når du tar med tøyet hjem er det jo opp til deg om du bare vil skylle av eller vaske klærne, det er jo ditt barn som skal bruke det neste dag.

Skrevet
Vi har en stor sekk med i barnehagen hver dag, for dressene skal jo med. Den pakkes full av våte dresser også hver dag, for å ta med hjem.

Anbefaler den blå Ikea-posen til det bruk :). Sterkt undervurdert pose! Stor åpning og lett å vaske når den blir full av sand.

Skrevet

Her jeg bor er det vanlig at foreldrene tar med skittent tøy både fra barnehage og SFO, skulle bare mangle synes jeg.

Kan ikke forvente at barnehagen/SFO skal vaske tøyet til "ørten" unger.

Vi pleier og legge klærene på gulvet på badet etter vask, der står varmekablene på hele tiden, så da blir klærene tørre til dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...