Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Ble separert i fjor og ba om å bli skattet i skatteklasse 2. Trodde dette var fikset forlengst (men hadde ikke helt oversikten pga. lønnsøkning samtidig), men nå blir det meg fortalt at jeg umulig kan bli lignet i skatteklasse to...? Jeg tjener 29 600 brutto i måneden, og får utbetalt 20 322. Er det noen som har en formening om dette er et resultat av skatteklasse 1 eller 2? Jeg mener jeg ikke får stort mere utbetalt nå enn før jeg ba om endring i skatteklasse. Mener jeg gjorde dette i november. En annen ting jeg funderer på, er at jeg mener å ha lest at dersom man blir separert før en bestemt dato i løpet av året, får omgjøring til skatteklasse 2 tilbakevirkende kraft, slik at man får etterbetalt fra januar det året man ble separert. Noen som kjenner denne regelen, eller kan jeg bare ha hatt en (ønske)drøm? Jada, jeg vet at jeg bare kan ringe...
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Skatteklasse 2 får man hele året man endret klasse, samme om duble skilt i januar eller desember. Forutsetter vel at du står oppført som enslig forsørger da, har dere f.eks. barna 50/50 får vel ingen skatteklasse 2? (eller var det her man fikk det annethvert år, hmmm.). er dte ikek føt opp i likningen fra før må du huske å endre når selvangivelsen kommer, så burde du få tilbake en fin slump penger.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Er du helt sikker på at man endrer skatteklasse for hele året, uavhengig av tidspunkt for separasjon? Jeg mener bestemt jeg har sett en dato, kan det ha vært 1. august? Men jeg håper at jeg tar feil. Uansett, jeg ble separert før 1. august. Jeg er oppført som enslig forsørger. Synes det er rart at det ikke skal være endret, da jeg sendte inn skjema for endringer i skatteprosent, og ba om skatteklasse to. Mener også at jeg dokumenterte separasjon. Jeg synes altså at jeg får utbetalt omtrent det samme som før, så jeg lurer på om man ikke har registrert forandringen... Jaja, det kan jo bli hyggelig i juni.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Er du helt sikker på at man endrer skatteklasse for hele året, uavhengig av tidspunkt for separasjon? Jeg mener bestemt jeg har sett en dato, kan det ha vært 1. august? Men jeg håper at jeg tar feil. Uansett, jeg ble separert før 1. august. Jeg er ikke den samme som svarte ovenfor, men det er helt sikkert. Skatteklasse bestemmes alltid for hele året, og det er status 31. desember som avgjør. Men du, ærlig talt: Hvorfor ser du ikke bare på skattekortet ditt? Det står jo der!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Jeg er ikke den samme som svarte ovenfor, men det er helt sikkert. Skatteklasse bestemmes alltid for hele året, og det er status 31. desember som avgjør. Men du, ærlig talt: Hvorfor ser du ikke bare på skattekortet ditt? Det står jo der! Fordi, ærlig talt, del to av skattekort - og mange andre papirer - ligger i esker pga. flytting. Svar godkjent?
Malama Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Men en telefon til ligningskontret kan nok gi deg svaret da... om du reelt vil vite det nå. Alternativt får du vente til det dumper ned i postkassa di. (selvangivelsen kommer snart, men den gjelder i fjor, ikke i år da, men slik jeg forsto deg så er du interessert i hva du hadde i fjor også) Ellers, om lønnskontoret ditt ikke er så innmari vanskelige, så kan nok de sjekke det også, hva du trekkes etter i år altså. Alle disse kildene er greie kilder til å få svar. Utfra det lille du oppgir kan ingen si hvilken skatteklasse du lignes i, hvor mye skatt som trekkes går jo mye på hvilke fradrag du har, hvor mye gjeld du har og sånne ting...
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Fordi, ærlig talt, del to av skattekort - og mange andre papirer - ligger i esker pga. flytting. Svar godkjent? Men del 1 er hos arbeidsgiver, det er jo bare å ringe den som betaler ut lønnen og spørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå