Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Min mor og hennes søsken driver å deler opp dødsbo etter mine besteforeldre, og de har tenkt å selge rekkehusleiligheten deres. Jeg skal flytte til denne byen snart og tenkte det ville være fint å kjøpe mine besteforeldres hus siden jeg føler litt samhørighet med denne leiligheten, men lurer veldig på om det ville være bedre å holde seg unna ettersom det har vært mye krangling om hvordan dette skulle bli gjort og en del sjalusi inni bildet blant søsknene som deler. For eksempel synes noen av de at det ville være urettferdig overfor deres barn dersom jeg fikk overta, men ikke de, selv om deres barn, altså mine søskenbarn ikke har råd til å gjøre dette akkurat nå. De har også blitt mer eller mindre enig om at et kjøp av meg vil være en god ide, men jeg har begynt å tvile litt på hele denne prosessen pga.: - mine onkler og tanter vil selvfølgelig tjene mest mulig på dette salget etter som det er deres arv, noe som jeg forstår veldig godt, men så vil de bruke en takstmann som den ene kjenner til og jeg er redd for at denne takstmannen da skal sette høyere pris enn det det er verdt. Denne leiligheten er for eksempel ikke blitt pusset opp på over 30 år, så det er en del arbeid der. Vet at de andre leilighetene i området ligger på ca 2,5 mill og en takstmann ofte ser på verdien av hus i området for å sette taksten. - dersom jeg kjøper skal jeg da betale takst, men tror at hvis det hadde blitt lagt ut for salg hadde de ikke fått denne summen. - jeg sparer dem også for meglerutgifter og andre utgifter som kommer med å legge ut for salg. Hva kan jeg gjøre for å ikke betale mer enn denne leiligheten er verdt? Er litt vanskelig for vil jo ikke tråkke noen i familien på tærne, men de holdningene jeg har sett til nå, og de uttalelsene jeg har hørt er også litt smågrådige, jeg gjør jo også dem en tjeneste med å spare dem for meglerutgifter osv. pluss at huset blir i familien. Burde jeg bare holde meg unna og finne meg en leilighet uten slike "følelsesmessige vedheng"? Håper jeg ikke ble for uklar her, men er vanskelig for meg å diskutere dette med min mor for eksempel som forholder seg til sine søsken.
onyx Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 *løp, løp* Nei, altså, hvis det ikke er en veldig spesiell eiendom som er verdt eventuelt bråk med familien, så ikke kjøp. Det vil bli brukt mot deg i evig tid.... Et alternativ er å by hvis leiligheten legges ut på det åpne markedet. Da vil du få riktig pris og ingen bør føle seg snytt eller lurt i ettertid.
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Nei, den er vel ikke så spesiell sånt sett. Men siden besteforeldrene mine flytta utrolig masse har det liksom blitt dette stedet som de bodde lengst som har fått den statusen.. Har tenkt litt på den med å eventuelt by dersom de legger den ut, men tviler på jeg har noen sjangs da ettersom jeg ikke har noen ansenitet innenfor dette borettslaget. Er vel som du sier at hverken de eller jeg skal føle meg "lurt" som er problemet. Vet at både dem og jeg synes det hadde vært en god løsning å kjøpe, men siden de liksom skal "presse" mest mulig ut av det mister jeg litt lysten på å kjøpe..Jeg er nyutdannet og skal i såfall ta opp lån for første gang og får nok ikke de beste betingelsene. Tror du at dersom taksten blir satt på 2,2 (siden denne ikke er nyopp pusset slik som de andre i området) jeg kan si at jeg foreksempel kan tilby meg å betale 2 siden jeg sparer dem for alle de vanlige salgsutgiftene? Eller blir det frekt av meg igjen? Er jo ikke sikkert de hadde fått taksten dersom de legger den ut, itillegg skal jo dette de tjener deles opp på flere så betyr at det er snakk om kanskje bare en 10 000 ekstra for dem, men 200 000 ekstra utgifter for meg....
onyx Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Hvis du har lyst til å gi et tilbud, så kan du jo ta med egen fagmann på befaring og få råd? Så kan du gi de et tilbud ut fra hva du mener leiligheten er verdt. Vær forsiktig så du ikke blir "presset" til å betale mer enn du føler at boligen er verdt.
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Ja, lurte på om jeg kunne det, få en egen takstmann til å gå over, for slik som jeg har forstått det nå så skulle tanta mi få ei venninne som jobber med dette til å sette takst (slik at de sparer på ikke leie takstmann), men da er jeg redd for at hun skal få henne til å sette den høyest mulige prisen...(Vet jeg høres litt kynsik ut overfor familien nå, men derfor jeg spør her for vil vite hva jeg kan gjøre uten å tråkke dem for mye på tærne). I begynnelsen da det begynte å bli snakk om at jeg kunne kjøpe gjorde de det klart at de da ville ha takst pris for den, men nå etter jeg har tenkt meg om begynner jeg å lure om det blir "rettferdig" overfor meg igjen...
Arkana Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes du skal være litt forsiktig med å prøve å få den mye billigere enn takst. Det koster ikke 200 000 å selge en bolig, så det er heller du enn dem som sparer på at du vil gi såpass mye mindre. Et fratrekk tilsvarende utgiftende for megler er i og for seg greit, men personlig synes jeg 200 000 er langt over hva du kan forvente. Det er tross alt en enkel sak å legge denne boligen ut for salg. Det må vel være mulig for dere å sammen finne en takstmann som dere begge stoler på, så kan du velge om du vil gi den taksten han setter (med et evt avslag som alle godtar) eller ikke.
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Ja, er klar over at det ikke kommer på så mye, men si at de "sparte utgiftene da evt. ble trukket fra? Tror de alt har ordnet med takstmann, men kan jeg for eksempel få tak i en egen takstmann til å sette takst?
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Saken er også den som jeg nevnte tidligere, det har ikke blitt gjort noe i denne leiligheten på ca 30 år, kjøkken og bad er ala 50tallet og sist det ble malt i stua er 23 år siden, men det er sannsynlig slik jeg ser det at taksten blir på ca 2,2 minimum pga de andre lignende leilighetene i området ligger på ca 2,4. Dersom både kjøkken, bad og maling og lakk i alle rom og skifte ut gamle tepper vil dette komme på mer enn 200 000. Det er jo en flott leilighet likevel, men lurer jo veldig på om de i det hele tatt ville fått takst for den dersom de hadde lagt den ut...
Frøken eple Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes du skal foreslå at dere legger den ut for salg - og så har du forkjøpsrett. Dermed kan du kjøpe til høyeste bud. På den måten er det mest rettferdig - da vil man få en markedsverdi, ikke takst...
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Ja, men slik jeg forstår boligbyggerlag reglementet så kan kjøpere med høyere ansenitet få forkjøpsrett, og siden jeg ikke har det er det eneste muligheten for meg å overta dersom den blir overdratt, for når dette blir gjort innenfor familien kan ikke andre kjøpere gå foran. Eller vil jeg fremdeles ha forkjøpsrett?
:-) anna Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes du skal finne ut hva du er villig til å betale. Si det til dem, og si at de må finne ut om de er villig til å selge til deg for denne summen. Og at om de ikke er det så er det greit. For høyere kan du ikke gå. Gjør det klart for dem at det ikke blir noen sure mine fra din side om de velger å selge til noen andre. Og be moren din om å la de andre ta avgjørelsen om de vil selge til deg eller ikke. På den måten unngår du at det blir brukt mot deg senere at de liksom "måtte" selge til deg siden du var familie Så får de få inn takstmann, få takst og bestemme seg.
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har tenkt litt på det. Og de må jo forall del ikke selge til meg om de ikke er enige, men jeg vet at de også vil det for de er interessert i å holde denne leiligheten i familien også. Men det vil ikke virke "frekt" av meg da å gjøre det på denne måten? Takk for alle svar så langt, hjelper veldig å få høre andres mening om dette, som sagt, er ikke så lett når hele familien er involvert..
Arkana Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 En takstmann tar selvsagt hensyn til standard når han setter takst. Det ville være veldig rart hvis han kun så på hva andre boliger i området har blitt solgt for hvis denne leiligheten har en vesentlig lavere standard, så jeg tror ikke du trenger være særlig redd for at taksten blir unaturlig høy (en viss variasjon har takstmenn uansett. En verditakst er aldri objektiv.) Jeg synes ellers forslaget til anna var bra.
Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Ja, det synes jeg også, er bare så vanskelig å se slike løsninger når det er så mye følelser og familie involvert, forstår jo veldig godt at de vil ha mest mulig for leiligheten, men hvis det skulle bli mer viktig for dem enn å holde det i familien så får de vel ta det valget... Tusen takk til alle for at dere ryddet litt opp i tankene mine
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #15 Skrevet 27. februar 2008 Jeg fikk akkurat papirer fra skatteetaten vedr. et dødsbo. Der står det at jeg må ha takstmann for å verdivurdere leiligheten jeg arvet. Taksten skal oppgis til skattemyndighetene og danner grunnlaget for arveavgift.
Malama Skrevet 27. februar 2008 #16 Skrevet 27. februar 2008 Men dersom det er forkjøpsrett i borettslaget, til de med ansenitet, så gjelder vel det uansett "salgsform", altså rett og sett at så lenge det selges, enten "privat" til deg eller på det åpne marked, så kommer forkjøpsretten i borettslaget inn?
Gjest arvingen Skrevet 27. februar 2008 #17 Skrevet 27. februar 2008 Hvis dine foreldre lever så er ikke du en arving, og da har ikke arveavgift noen betydning for deg. Ellers heter det seg at salg skal skje til markedsverdi, også hvis det er en av arvingene som skal kjøpe ut de andre arvingene. Men taksten må jo ta hensyn til leilighetens standard også. Hvis du ønsker å kjøpe leiligheten så sørg for å gjøre det gjennom de rette kanalene sånn at ingen i ettertid kan komme å si at du har "sneket" deg til leiligheten for en alt for billig pris. Arv får fram det verste i folk, dessverre. Sjekk også opp hvordan forkjøpsretten fungerer i dette tilfellet, er det likt som ved "vanlig" salg så blir det en nervepirrende tid uansett.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #18 Skrevet 27. februar 2008 Når er boligmarkedet tregt (kanskje med unntak av stavanger), og veldig mange boliger går under takst eller blir ikke solgt i det hele tatt. Det er kun de gode objektene som går over takst i dagens boligmarked. Derfor kan det være en idè å legge boligen ut på det pne markedet og se hva som skjer. da vet du i hvertfall at du ikke blir lurt, imidlertid kan du jo også risikere å tape en budrunde dersom en med ansienniet går inn og kjøper til høyetse bud. En annen mulighet er å få en eller flere meglere på befaring og få dem til å gi en verdivurdering. Dette er som oftest gratis. Får du feks to eller meglere til å sette en verdivurdering kan du jo feks betale summen av deres verdivurdering delt på to. uansett kosetr det vel ike mange tusenlapene med en takst, så jeg tror at jeg ville investert i en takst selv, dersom jeg valgte å kjøpe leiligheten. Uansett er det en god idè for deg å sette deg så mye som mulig inn i boligmarkede i den aktuelle byen. Gå på visninger, skriv deg p liste og hør hva andre objekter faktisk går for. bare ved å kjenne markedet der du skal flytte kan du gjøre en veloverveid vurdering av hva du faktisk kan få for pengene og hvor mye denne leiligheten faktisk er verdt for deg. Og til slutt; ikke vær redd for å gjøre ting som kan virke "frekke" i din families øyne. de har sin privatøkonomi i tankene, og det samme burde du ha!
:-) anna Skrevet 27. februar 2008 #19 Skrevet 27. februar 2008 Jeg synes faktisk ikke du skal legge deg opp i prosessen med å få verdivurdert leiligheten, hvem de bruker som takstmann og den delen av det. Jeg tror det er viktig at man vet hvilken hatt man har på hodet. Om du er en "aktør i jobben med å bestemme hva leiligheten er verdt, så kan det slå tilbake på deg senere ved at noen kan murre om at du fikk den for billig o.s.v. Om du tviler på hvor mye du skal by så kan du jo evt ha med en egen takstmann som ser på leiligheten. Og så ta hensyn til det vedkommende sier når du skal legge inn bud. Så kan jo arvingene få taksten du har fått, og sammenligne den med den de selv har skaffet. Men når det er snakk om familie er det jo viktig at salget går så smidig som mulig. Og da er det viktig at du har tette skott mellom din rolle som kjøper og deres rolle som selger. Om de vil selge rimeligere til deg fordi du er i familie så er det viktig at du senere kan si at det var deres avgjørelse, og ikke noe de ble presset til. At du derimot lot det være opp til dem.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #20 Skrevet 27. februar 2008 Be dem først ta takst på rekkehuset. For syns skyld kan du tilby deg å betale taksten hvis du kjøper. Da kan ikke misunnelige slektninger si at de hadde utgifter selv om de solgte innen familien. Det er en stor fordel å få takst før man setter i gang salgsprosessen. På det tidspunktet er boligen gjerne stygg, rotete og skitten. Etter at du vet taksten "byr" du en gang. Ikke start lavt og gå oppover. Da vil slektningene bare si at du prøvde å snike til deg rekkehuset. Forkjøpsrett kan for øvrig ikke gjøres gjeldende overfor barnebarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå