Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har gått jevnlig på forelesninger siden jeg begynte å studere dette semesteret, men begynner å lure på om jeg kaster bort tiden. Alt som sies står jo i bøkene, og det er jo ikke særlig vanskelig å finne ut hva som er de viktigste momentene i pensum. Hva er poenget med forelesninger?
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 (endret) det kommer nok veldig an på hva slags fag du tar, og ikke minst hvordan foreleseren er. jeg har tatt en ganske ok bachelor uten å vite hvor forelesningssalen er. Endret 26. februar 2008 av Chili Pepper
Gjest Gjest_sine_* Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Forelesningene som vi hadde på laveregrad var ikke så mye å skrive hjem om. Men nå i slutten av mitt 6-års studie så synes jeg veldig mange forelesninger handler om ting som ikke er direkte beskrevet i pensum. Dermed er det særdeles nyttig å få meg forelesninger. Det er veldig mange professorer som har sagt at "pensum kan vi lese selv" også forelest om noe fagrelevant.
Eliza Doalot Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Enig med Chili Pepper. Jeg ser ihvertfall at av de fagene jeg har tatt sålangt, er det noen jeg kunne klart like godt på egenhånd, mens i andre så har foreleserene og forelesningene vært til stor hjelp. Jeg synes gjerne det er i de mer praktisk rettede fagene jeg har mest nytte av forelesningene, de rene lesefagene kunne jeg klart greit alene.
Quirky Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jeg går svært sjelden på forelesning, og greier meg bra med selvstudium. Men seminarer kan være smart å få med seg. Endret 26. februar 2008 av Quirky
Tusseline Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Jeg går også sjelden på forelesninger, og det passer meg utmerket. Foreleserne er dårlige, og all nyttig informasjon legges ut på It's Learning (nettside som lærerne oppdaterer daglig).
Gjest Gjest-Cecilie Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har gått jevnlig på forelesninger siden jeg begynte å studere dette semesteret, men begynner å lure på om jeg kaster bort tiden. Alt som sies står jo i bøkene, og det er jo ikke særlig vanskelig å finne ut hva som er de viktigste momentene i pensum. Hva er poenget med forelesninger? Det kommer mye an på fagene.Det hender at jeg uteblir fra forelesninger i emner hvor jeg vet at jeg er faglig sterk.Da synes jeg det er mye bedre å bruke tiden til å lese videre på egenhånd og/eller jobbe med oppgaver.Dette har gitt svært gode resultater så langt i studiet,men jeg har også stor selvdisiplin.Ulempen på mitt studie er imidlertid at lærerne i løpet av forelesningene ofte kommer med muntlig tilleggsinformasjon og gode råd som er nyttig til eksamen,og som hjelp når vi skal skrive laboratorierapporter.
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Jeg går stort sett på forelesninger for å få en repetisjon/gjennomgang av ting jeg allerede har lest. Jeg synes det er mye lettere å huske det på denne måten. Dette gjelder de to rent teoretiske fagene jeg tar. Her kommer også foreleser med gode tips til eksamen/oppgaveskriving, derfor kan det være lurt å få med seg. På et annet emne innenfor litteratur er alt pensum orginaltekster, noe som gjør det viktig å få med seg forelesninger for å få en analyse/ulike perspektiver på orginaltekstene. I tillegg til å få informasjon om aktuelle perioder innenfor literaturen. I det siste faget mitt som er et mer eller mindre rent praktisk fag, så går jeg på seminar for å få tilbakemeldinger på min måte å løse problemer på. i tillegg til å få nye løsninger/kreative forslag til løsninger. Med andre ord slippe å sitte og jobbe innenfor min egen lille boks hele tiden, men også få input utenfra.
Carebear1 Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 (endret) - Endret 24. august 2008 av Melania
Noli Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 Jeg ser det an på foreleseren i begynnelsen av hvert semester, jeg merker raskt om måten han/hun foreleser på om jeg foretrekker å lese selv eller følge forelesning. Som oftest ender jeg opp med å lese på egenhånd, og det passer meg i grunnen utmerket.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Selv går jeg på alle forelesninger. Mange kunne jeg nok fint greid meg uten, men spes i et fag jeg har er jeg glad vi har forelesninger. Her er det snakk om tunge pensumtekster som kan være vanskelige å forstå fullstendig. Her fungerre foreleseren som en slags "tolk" synes jeg. Man ser pensum fra nye vinkler. En annen ting er at det som gjennomgås på forelesninger ofte er det mest relevante i pensum (som tross alt er mange tusen sider).
Rosalind Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 Dersom utgangspunktet er at du har behov for å stille spørsmålet i tråden din, er svaret at du ikke trenger å gå på forelesninger.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 Jeg går aldri på forelesninger. Jeg har prøvd flere ganger, men jeg klarer rett og slett ikke få med meg ting i den settingen. Jeg faller ut hele tiden og begynner å tenke på hva jeg skal ha til middag. Å lese på egenhånd er det som funker for meg, da klarer jeg å konsentrere meg. Seminarer er forøvrig veldig nyttige, men jeg uteblir stort sett fra disse også. Kanskje ikke helt smart men. Har nå fått gode karakterer hittil Er herlig med denne friheten på universitetet, videregående var for meg et mareritt.
Gjest Bond Skrevet 29. februar 2008 #15 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Gjennom bachelor gikk jeg til mesteparten av forelesningene, men ikke alle, og mesteparten hadde jeg god bruk av. Når det er sagt, tok jeg ikke bachelor i Norge, så vet ikke helt hvordan lavere grad er her. Men jeg hadde ikke anbefalt å kutte ut forelesningene, hvis ikke foreleseren hadde vært helt katastrofe (og hvis h*n hadde vært det, hadde jeg nok heller gitt tilbakemeldinger til instituttet) - det har en funksjon, mesteparten av oss lærer bedre gjennom flere sanser (ikke bare lese, men å høre i tillegg). I tillegg er det mange forelesere som faktisk gir andre synspunkter og argumenterer materialet på andre måter - i det minst det hadde vi. Og - den tiden jeg tok master her, har jeg kanskje ikke gått til et par forelesningene, da jeg var faktisk syk. Men kanskje jeg hadde flaks, var bare interessante fag og gode forelesere, mange gjesteforelesere osv, så jeg så ingen grunn hvorfor jeg ikke skulle gå. I noen av de mer teoretiske fag var det faktisk ekstremt nyttig I tillegg - jeg vet ikke hvor nøye mange forelesere følger med det, men en skulle jo faktisk delta i 80% av undervisning for å få lov til å komme til eksamen. Det var en del timer der vi måtte skrive ned navnet, men i andre steder var det mer basert på at du virkelig ble kjent med foreleseren. Mange av de timene vi hadde var med en relativt liten gruppe, så hvis en skulle ikke vise anskitet i forelesningene kunne ikke vi ha tatt eksamene eller levert inn oppgavene. Endret 29. februar 2008 av mrs_bond
Gjest Sativa Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Jeg gikk på forelesninger som enten var obligatoriske, de som jeg forventet at var veldig viktige, eller de som hadde gode forelesere som fikk igang interessante diskusjoner. Men var mye på skolen likevel da, leste eller jobbet med oppgaver. Jobbet veldig ineffektivt hjemme egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #17 Skrevet 29. februar 2008 Jeg syns også det er stor forskjell på lavere og høyere grad. Grunnfagsforelesningene var bare en oppramsing av pensum, men etter hvert syns jeg de fleste forelesere har vært flinke til å snakke om temaet fra en annen vinkel. Altså er forelesningene mine relevante, men det føles ikke som oppramsing. Jeg leser pensum etter forelesningene, så for meg er forelesningene en fin oppvarming til temaet. Jeg går på psykologi.
Gjest Ada Blûe Skrevet 29. februar 2008 #18 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er kjempe flink til å jobbe med pensum selv, og liker også den arbeidsmåten, men likevel ser jeg på forelesninger som helt nødvendig. Vel, ikke alle, men de aller fleste. Jeg vet ikke hva dere studerer, men på mitt studie er det vanskelig å lese seg til alt. Det kan være viktig å høre hva erfarne forelesere har å si om sentrale problemstillinger, kunne stille spørsmål og ha diskusjoner i plenum med medstudenter og forelesere. Det er også interessant å høre hvilke erfaringer foreleserne mine har, og ikke minst det motiverende når de er engasjerende. Når jeg sitter og leser synes jeg det er vanskelig å vite helt hva som er det viktigste og hva jeg bør fokusere på. Å lese hele boken på 500 sider er ikke alltid det smarteste. Flere av mine forelesere har vært flinke til å tipse om sentrale kilder og hva vi bør fokusere på. Jeg pleier å kikke på forelesningsnotatene før forelesinger, for da er det lettere å avgjøre om jeg bør gå på den eller ikke. Vanligvis går jeg på de fleste forelesninger - jeg vil tro 8 av 10. Jeg sitter jo ofte og jobber på skolen uansett. Da er det bare morsomt å ta en pause fra lesingen, møte medstudenter og sitte og lytte på engasjerende forelesere.
Gjest Bond Skrevet 29. februar 2008 #19 Skrevet 29. februar 2008 En ting til - en må også bruke forelesningene selv. Med å bare sitte passivt kan det godt være at det er kjedelig - men hvorfor ikke bruke anledningen til å spørre spørsmål om ting og tang
Harlekin Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart å aldri gå på forelesning. Men dette har nok sammenheng med fagene som jeg har tatt (språk og litteratur), der jeg er avhengig av å snakke, stille spørsmål og diskutere med andre, både på forelesninger og kollokvier. Jeg er også ikke alltid like flink å tvinge meg selv til å lese når jeg absolutt ikke har lyst, så forelesninger, der jeg må stå opp fordi forelesningen begynner et visst klokkeslett, passer bra for meg. Jeg har også stort sett hatt gode forelesere som kan kunsten. Så svaret mitt er vel at det kommer an på person, fag og foreleser, mao samme svar som de fleste andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå