tingeling Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Har en kombivogn som visstnok skulle være laget av "kun tyske kvalitetsdeler" i følge butikken. Nå har den vært i bruk i 2,5 år og kalesjen ramler av, sittedelen vipper og vognen trekker i den ene retningen. Butikken sier at det er to års garantitid, men i følge kjøpsloven og forbrukerombudet så bør en vogn vare i mer enn dette og derfor skal det være 5 år. Noen som har opplevd å få 5 års garantitid eller har andre erfaringer med tilsvarende saker? hvordan bør jeg gå frem for å overbevise butikken? (jeg har fått svaret fra forbrukerombudet skriftlig) tingeling
Lovinda82 Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Man må skille mellom garanti og reklamasjon. Du har 5 års reklamasjonstid. Garanti er en tilleggsytelse, ikke en pliktytelse.
Apple- Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Signerer Lovinda82. En kombivogn skal helt klart vare mer enn to år (du har den jo gjerne fra nyfødt til barnet er 3-4 år!), og da er forbrukerkjøpsloven klar; iflg. §27 gjelder da femårsregelen. Ikke gi deg, ta evt. en utskrift av loven fra her og ta med i butikken, sammen med kvitteringen din. Sørg for at du snakker med daglig leder! Ekstrahjelper kan ofte være helt hjelpesløse/veldig påståelige, er min erfaring. Har du kjøpt vognen på et "ordentlig" sted, burte ikke dette være noe problem. Lykke til!
Apple- Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Glemte å nevne at jeg reklamerte på en sportsvogn da Lilleeple var mindre, ikke noe problem, det. Kjøpte på Barnevognhuset Rudo. Hvor er vognen din fra?
Fluffie Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Staa paa krava Mange ekstrahjelper faar gjerne en del feil/for lite info fra jobben naar det gjelder garantier og reklamasjoner og slikt, saa vis dem loven, og gjerne brevet fra forbrukerombudet. Jeg jobber deltid i butikk engang, og opplaeringen om reklamasjon var heller mangelfull fra butikkens side, saa vet ikke hvor mange stakkarer som ikke fikk hjelp fra meg foer jeg ble oppmerksom paa det (av en kunde som kunne sakene sine) og da satte jeg meg bedre inn i forbrukerkjoepsloven. Naa kan man sikkert si sitt om butikkansatte som ikke kan sakene sine, men man stoler jo gjerne paa den infoen man faar fra jobb helt til det motsatte er bevist.
Yummy_Mummy Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Forskjell på garanti og reklamasjon, ja. En garanti skal gi deg rettigheter utover de du har i kjøpsloven. (Men det gjør de som regel ikke). Dette er en reklamasjon, og da skal de fikse det.
tingeling Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2008 snakket med dem i dag og de mente at slitasje ikke dekkes av 5 års regelen, kun produksjonsfeil. men burde ikke en barnevogn tåle 2,5 års slitasje? Det er en hartan skater, kjøpt på barnevognhuset rudo. tingeling
Fluffie Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 snakket med dem i dag og de mente at slitasje ikke dekkes av 5 års regelen, kun produksjonsfeil. men burde ikke en barnevogn tåle 2,5 års slitasje? Det er en hartan skater, kjøpt på barnevognhuset rudo. tingeling Reklamasjonen dekker ikke vanlig slitasje. Det som er vanskelig her er aa bestemme hvorvidt din vogn har vanlig slitasje (altsaa etter helt vanlig bruk), eller om produksjonsfeil har foert til at den ble slitt fortere enn den skal.
Gjest Fartilfire Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Fem års reklamasjonsrett er nok riktig uten tvil. Hvis vogna er uten nevneverdig slitasje og er normalt pent brukt bør dette være en uproblematisk sak. Er den f.eks. sendt med fly så er jeg litt mer usikker, for da kan litt av hvert skje av slagskader. Men du må nok uansett tydelig overbevise butikken om at det ikke er noen tvil. Hvis en kalesje har falt av er det kanskje noen nagler som er røket. Disse er ofte banka så hardt sammen at de faktisk blir skada under produksjon, i tillegg til at ting ofte er produsert for spinkelt. Få gjerne en fingerferdig teknisk anlagt person til å ta en titt på hvordan skaden har skjedd (årsak). Litt uvøren bryt og brekk er noe sånt ofte ikke tåler mange ganger, selv om de egentlig burde. Hilsen en som alltid misliker ting som er laget for dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå